• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • feministbrud

Du kan inte tänka dig att jämställdhet är något vi alltid måste jobba på och inget vi borde ta för givet?

Det har inte skett en förändring på synen om brudöverlämning överallt. I väldigt stora kretsar ses detta fortfarande som något mycket negatvit. ÄVEN om man i dessa kretsar inte vet bakgrunden och kopplar det till tvångsgifte. Väldigt många människor tycker att det är motbjudande att en brud går in med sin pappa, dels för att det signalerar att hon inte kan gå själv och dels för att det (nästan) alltid är pappa och (nästan) aldrig mamma och alltid bruden och aldrig brudgummen.

Ida o Mille skrev 2009-03-26 22:58:30 följande:

Och tänk så långt vi kommit under de senaste 50åren, och ännu mera kommer att hända under denna front. Men själv tycker jag inte detta behöver att ändras på, för en förändring har skett på synen av "överlämning", att skapa en familj, förena två familjer osv. De ligger mer djupt nu, de är inte längre en överlämning av en "ägodel" i mångas ögon.Och de tycker jag att vi borde stötta och framhäva istället
  • feministbrud

Ja, precis och när vi blir medvetna om en dålig signal så kan vi ju faktiskt göra något åt det och sluta med det, eller hur?

Lady o Lufsen skrev 2009-03-27 09:23:44 följande:

...å andra sidan så finns det så många medvetna och omedvetna handlingar och mönster som dagligen skickar ut signaler till barn, som kan komma att påverka deras framtid.
  • Lady o Lufsen
    feministbrud skrev 2009-03-27 09:27:23 följande:
    Ja, precis och när vi blir medvetna om en dålig signal så kan vi ju faktiskt göra något åt det och sluta med det, eller hur?Lady o Lufsen skrev 2009-03-27 09:23:44 följande:
    Fast alla ser det ju inte som en dålig signal, utan innebörden är något helt annat.
  • Bambi76

Men om man inte ser det som en dålig signal så sänder man heller inte ut att det är något dåligt...
    Och alla ser inte det som en dålig signal att sin pappa följer sin dotter till altaret.

feministbrud skrev 2009-03-27 09:27:23 följande:
    Ja, precis och när vi blir medvetna om en dålig signal så kan vi ju faktiskt göra något åt det och sluta med det, eller hur?Lady o Lufsen skrev 2009-03-27 09:23:44 följande:
  • Duchess

Nu förstår jag inte logiken.

Menar du att om jag t ex går på stan med ett hakkors på tröjan så säner jag inte ut en dålig signal om jag själv ser hakkorset som en solsymbol och inte som en nazistsymbol? Det låter som om du menar att jag själv väljer hur omgivningen ska uppfatta mina handlingar.

Bambi76 skrev 2009-03-27 09:37:07 följande:
    Men om man inte ser det som en dålig signal så sänder man heller inte ut att det är något dåligt...Och alla ser inte det som en dålig signal att sin pappa följer sin dotter till altaret.
  • Ore
    Scalibregma skrev 2009-03-26 21:00:42 följande:
    Ideèn att det är mannen som ska fria är lika hemsk antar jag? Eftersom det kommer från att kvinnan inte hade någon talan om sådant, samt inte visa sig framfusig i detta ärende.. Så denna ideè ska läggas på hyllan för det är kvinnoförtryck...? Och killar som envisas med att vilja fria själva är idioter och mansgrisar som försöker trycka ner tjejerna? Eller så tar man det för vad det verkligen är! En romantisk gest från killens sida?
    Ja, jag tycker det är otidsenligt att mannen per automatik kan fria. Det är väl jätteromantiskt om han friar. Men det är väl precis lika romantiskt att kvinnan friar.

Och skulle min kille försökt blanda in "föräldrarnas tillåtelse att fria till deras dotter" i ett frieri så skulle jag nog gått i taket.

Skulle han tackat nej till ett frieri från mig med motivationen att han vill vara den som friar skulle jag nog också ställt mig frågande till hur jämställd min kille verkligen är...
  • Bambi76

Just hakkors kanske man inte ska gå omkring med och det finns naturligtvis en sjukt massa saker som man inte ska göra hur goda intuituoner man har..
    Men jag snackade om att brudens pappa följer henne till altaret!
    Om jag inte gör det till något fult så tror jag inte heller att dom som är där tar det så.

Duchess skrev 2009-03-27 10:00:06 följande:
    Nu förstår jag inte logiken. Menar du att om jag t ex går på stan med ett hakkors på tröjan så säner jag inte ut en dålig signal om jag själv ser hakkorset som en solsymbol och inte som en nazistsymbol? Det låter som om du menar att jag själv väljer hur omgivningen ska uppfatta mina handlingar.
  • Duchess

Men det du säger är ju att du själv kan bestämma hur andra uppfattar en symbolisk handling? Jag tror inte att det funkar så, oavsett vilken symbolisk handling vi pratar om.

När det gäller just brudöverlämning så kanske den här (och några hundra andra trådar på BT) visar på att det faktiskt är många som tycker att brudöverlämning är en otäck sed som vi inte vill ha i Sverige. Och hur väl man än känner sina gäster så tror jag inte att man till 100% kan veta hur alla barn och vuxna som ser på vigseln uppfattar brudöverlämningen.

Bambi76 skrev 2009-03-27 10:04:11 följande:
    Just hakkors kanske man inte ska gå omkring med och det finns naturligtvis en sjukt massa saker som man inte ska göra hur goda intuituoner man har..Men jag snackade om att brudens pappa följer henne till altaret!Om jag inte gör det till något fult så tror jag inte heller att dom som är där tar det så.
  • Ore
    Luucie skrev 2009-03-26 22:10:52 följande:
    Tänk att man kunde ta något som var en positiv symbol i så många kulturer och göra det så vansinnigt fult...Kanske kan man faktiskt göra tvärtom också..?
    Det är en ganska stor skillnad på att ta något som varit positivt (t.ex. hakkorset), men ändrats till något negativt, och vända det till något positivt igen - jämfört med något som hela tiden betytt något negativt (t.ex brudöverlämning) och vända det till något positivt. Vad är poängen?

Sedan tycker väl jag att hakkorset är såpass nedsolkat att jag inte ser någon möjlighet att göra det till något positivt på bra lång tid...
  • Bambi76

Nej. det är inte det jag säger!
    Det jag menar är att (och nu pratar jag bara om pappa -följer -dotter-till -altaret) om vi som vill att pappa ska följa en till altaret gör det av den enkla anledningen till att vi vill och inte för att det symboliserar mer än just det!
    JAg tror att ju fler som gör det desto mer kommer den fula stämpeln på det att försvinna!
    Och JO jag kan veta att alla våra gäster inte skulle tycka det kändes otäckt eller konstigt om min pappa hade gått med mig upp till altaret .

Duchess skrev 2009-03-27 10:07:06 följande:
    Men det du säger är ju att du själv kan bestämma hur andra uppfattar en symbolisk handling? Jag tror inte att det funkar så, oavsett vilken symbolisk handling vi pratar om. När det gäller just brudöverlämning så kanske den här (och några hundra andra trådar på BT) visar på att det faktiskt är många som tycker att brudöverlämning är en otäck sed som vi inte vill ha i Sverige. Och hur väl man än känner sina gäster så tror jag inte att man till 100% kan veta hur alla barn och vuxna som ser på vigseln uppfattar brudöverlämningen.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!