• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • feministbrud

Du vet att jag gillar dig Mulle, men detta resonemang låter aningen konstlat Antingen tittar man väl på den som kommer in eller så gör man det inte. Eller?

MulleNuh skrev 2009-03-26 19:28:11 följande:
    men nu babblar du pååååå...Mannen vill inte ha fokus så han vill stå framme. Men går han in med bruden så kollar alla lika mycket på BÅDA eftersom det är brudPARET som kommer in..Men går man in med pappan så är inte han lika intressant som brudgummen hade varit..
  • MulleNuh

Näää... Det är ju brudparet som är i fokus denna dag. Så självklart tycker gästerna att brudgummen är mer intressant än en gammal grå pappa!
    Så JAG tror att gästerna kollar in bruden, sen en glimt på pappan. Sen tittar dom fram på brudgummen. Sen på bruden igen.. Och tittar mer på bruden. Sen en släng på brudgummen igen. Och sen är kyrkpromenaden slut! Då har pappa redan hunnit sätta sig!

feministbrud skrev 2009-03-26 19:40:23 följande:
    Du vet att jag gillar dig Mulle, men detta resonemang låter aningen konstlat Antingen tittar man väl på den som kommer in eller så gör man det inte. Eller?
  • feministbrud

Men med denna logik står ju mannen också i fokus eftersom man tittar på honom när han står där framme. Han får ju dessutom stå där framme långt före att bruden kommer in, eller hur? Men jag ska säga dig att jag skulle nog stirra blint på pappan och undrar varför hon gifter sig med en sån gammal stöt

MulleNuh skrev 2009-03-26 20:02:35 följande:
    Näää... Det är ju brudparet som är i fokus denna dag. Så självklart tycker gästerna att brudgummen är mer intressant än en gammal grå pappa! Så JAG tror att gästerna kollar in bruden, sen en glimt på pappan. Sen tittar dom fram på brudgummen. Sen på bruden igen.. Och tittar mer på bruden. Sen en släng på brudgummen igen. Och sen är kyrkpromenaden slut! Då har pappa redan hunnit sätta sig!
  • MulleNuh

asg!!

Äh jag sitter ju bara o "driver" lite här inne.. Men det har ni/du kanske listat ut??

feministbrud skrev 2009-03-26 20:34:04 följande:
    Men med denna logik står ju mannen också i fokus eftersom man tittar på honom när han står där framme. Han får ju dessutom stå där framme långt före att bruden kommer in, eller hur? Men jag ska säga dig att jag skulle nog stirra blint på pappan och undrar varför hon gifter sig med en sån gammal stöt
  • valkyriana

Hag måste säga tack till Aleta,Feministbrud, Passionsblomma och Tooticki med flera som orkar fortsätta kämpa och upplysa (motvilliga) brudar om symbolik mm bakom vissa handlingar. Jag
    får gåshud då jag läser era inlägg, jag förstår inte hur man kan välja att blunda för det ni skriver.
    Jag blir numer bara helt matt då fler och fler brudar verkar vilja göra ALLT för att bli "ledda" till altaret. Och kör det vanliga racet med jag vill, jag förtår inte, jag tycker inte mm istället för att faktiskt läsa det ni skriver och ta till sig det.
    Tack för att ni finns!

• passionsblomman

PUSS!

valkyriana skrev 2009-03-26 20:52:35 följande:
    Hag måste säga tack till Aleta,Feministbrud, Passionsblomma och Tooticki med flera som orkar fortsätta kämpa och upplysa (motvilliga) brudar om symbolik mm bakom vissa handlingar. Jagfår gåshud då jag läser era inlägg, jag förstår inte hur man kan välja att blunda för det ni skriver.Jag blir numer bara helt matt då fler och fler brudar verkar vilja göra ALLT för att bli "ledda" till altaret. Och kör det vanliga racet med jag vill, jag förtår inte, jag tycker inte mm istället för att faktiskt läsa det ni skriver och ta till sig det. Tack för att ni finns!
  • Scalibregma

Ideèn att det är mannen som ska fria är lika hemsk antar jag? Eftersom det kommer från att kvinnan inte hade någon talan om sådant, samt inte visa sig framfusig i detta ärende.. Så denna ideè ska läggas på hyllan för det är kvinnoförtryck...? Och killar som envisas med att vilja fria själva är idioter och mansgrisar som försöker trycka ner tjejerna?

Eller så tar man det för vad det verkligen är! En romantisk gest från killens sida?

Och vad är skillnaden mellan att sonen går bredvid mamman och att han går 2 meter bakom.. seriöst... Om pappan går bakom istället? Är det bättre? Bättre att det ser ut som om han föser fram henne till altaret, istället för att gå bredvid henne när hon går mot en ny början...

• MulleNuh

Men det är väl bara jag som sitter här och "pratar emot" nu?!?

Hag måste säga tack till Aleta,Feministbrud, Passionsblomma och Tooticki med flera som orkar fortsätta kämpa och upplysa (motvilliga) brudar om symbolik mm bakom vissa handlingar. Jagfår gåshud då jag läser era inlägg, jag förstår inte hur man kan välja att blunda för det ni skriver.Jag blir numer bara helt matt då fler och fler brudar verkar vilja göra ALLT för att bli "ledda" till altaret. Och kör det vanliga racet med jag vill, jag förtår inte, jag tycker inte mm istället för att faktiskt läsa det ni skriver och ta till sig det. Tack för att ni finns!
  • Imma

Nja. Vi som är emot brudöverlämningen är väl snarare inne på att pappan inte ska vara med i följet över huvud taget.

Scalibregma skrev 2009-03-26 21:00:42 följande:
    Om pappan går bakom istället? Är det bättre? Bättre att det ser ut som om han föser fram henne till altaret, istället för att gå bredvid henne när hon går mot en ny början...
  • Bambi76

Varför kan man inte bara enas om att vi tycker olika?
    Jag kommer aldrig att se den symboliken ni ser i detta med att det finns brudar som vill att sin pappa ska leda dom fram till altaret. Jag hoppas att det även i framtiden kommer att finnas präster som tycker att det är ok om pappan följer sin dotter till altaret.
    Självklart vet jag att det är tjejer som blir följda till altaret av sin pappa MOT sin vilja och det är hemskt men här på BT snackar vi om tjejer som VILL av egen vilja gifta sig med mannen dom älskar och då blir jag matt på allt snack om att dom tjejerna förstör för jämnställdheten m.m.
    Jag tror ingen här inne tycker att det är ok att tvinga någon till bröllop men som sagt var så är det ett beslut som den blivande bruden har tagit tillsammans med den hon ska gifta sig med och jag tror inte att hennes man ser det som att hennes pappa ger henne till honom som något som han ska ta hand om för att hon inte skulle kunna klara sig själv....
    Bara mina tankar och jag vet att vissa här inte kommer att hålla med mig *s*

Svar på tråden Vem ska leda mig?!