• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Luucie
    Tindragull skrev 2009-03-26 22:20:28 följande:
    Luucie:Du är klok som en bok och jag bara håller med! Det går ju faktiskt att vända negativa saker till positivt! :D
    Tack vad skönt det är att bli förstådd!
    Att inte någon bara tror att det handlar om "jag vill" och "min dag, jag bestämmer, åt helvete med kvinnoförtryck och jämstäldhet".
    Skönt att det finns någon som inte blundar för att man faktiskt kämpar för samma sak fast på ett annat sätt...
    Tack Tindragull!
    Nu kan jag lämna den här tråden...tror jag
  • JustMeAndMyLove

Jag tror och anser själv att symboler, symboliska gester och ceremonier förändras, precis som vi i samhället gör.

Man kan inte haka upp sig på allt.

Själv ska jag gå fram med min mamma, M med sin mamma och pappa, vi möts alla i mitten. Jag och M vill symbolisera föreningen av två familjer. Vi kunde inte komma på något bättre sätt att göra det på.

Tycker det låter jättefint att vilja visa att dina barn är lycklig över ditt giftermål :) Och tycker också det var en otroligt fin gest av din blivande man att fråga dina barn.
    Men det kankse är för att jag inte har "ägandeskap" i mina närmaste tankar när jag tänker på kärlek och människor.

• feministbrud

Tack för stödet! Det värmer

valkyriana skrev 2009-03-26 20:52:35 följande:
    Hag måste säga tack till Aleta,Feministbrud, Passionsblomma och Tooticki med flera som orkar fortsätta kämpa och upplysa (motvilliga) brudar om symbolik mm bakom vissa handlingar. Jagfår gåshud då jag läser era inlägg, jag förstår inte hur man kan välja att blunda för det ni skriver.Jag blir numer bara helt matt då fler och fler brudar verkar vilja göra ALLT för att bli "ledda" till altaret. Och kör det vanliga racet med jag vill, jag förtår inte, jag tycker inte mm istället för att faktiskt läsa det ni skriver och ta till sig det. Tack för att ni finns!
  • feministbrud

Och du är min självklara favorit

MulleNuh skrev 2009-03-26 21:55:11 följande:
    ja. Men jag ska ju inte gå in med pappa.. Jag tycker bara dessa trådar är så roliga!!
  • Ida o Mille

Vad härligt att läsa att någon ska gå in med sin mamma
    Och i överlag hur ni ska gå in, super fint!
    Precis de synsättet är jag ute efter

Jag är också för jämställdhet, de tror jag alla kvinnor är.
    Och tänk så långt vi kommit under de senaste 50åren, och ännu mera kommer att hända under denna front.
    Men själv tycker jag inte detta behöver att ändras på, för en förändring har skett på synen av "överlämning", att skapa en familj, förena två familjer osv. De ligger mer djupt nu, de är inte längre en överlämning av en "ägodel" i mångas ögon.
    Och de tycker jag att vi borde stötta och framhäva istället

• Tindragull

Kram på dig!

Luucie skrev 2009-03-26 22:32:24 följande:
    Tack vad skönt det är att bli förstådd! Att inte någon bara tror att det handlar om "jag vill" och "min dag, jag bestämmer, åt helvete med kvinnoförtryck och jämstäldhet".Skönt att det finns någon som inte blundar för att man faktiskt kämpar för samma sak fast på ett annat sätt...Tack Tindragull!Nu kan jag lämna den här tråden...tror jag
  • Tindragull

JustMeAndMyLove:
    Vilket trevligt sätt att gå in!!!

• Hubba

Min pappa ska följa mig in... men jag tror absolut inte att det är någon som kommer att reagera negativt på det eftersom de känner oss så väl... och de vet att jag har min söta pappa lindad runt lillfingret och att det är jag som bestämmer i mitt och min blivandes förhållande...
    Jag tycker att det är vackert när fadern vill föra fram sin dotter... har absolut ingen tanke på tvångsgifte osv...

• Aleta

Det är ingen som tror att just du, eller de här i på BT som väljer överlämning, lever i ett ojämlikt förhållande.

Det vi vill göra er uppmärksamma på är vilka signaler det skickar ut till t ex de barn som sitter och ser på. Vi tror att det påverkar framtiden. Undermedvetet kommer dessa barn att se en kvinna som lämnas över från en man till en annan och i värsta fall rätta in sig i sådana roller när de växer upp.

Även om många här vill att vi ska se en annan innebörd i överlämningen så ÄR det en stark och tydlig symbol som t ex ett barn kan ta åt sig.

Sedan är det upp till var och en att genomföra det eller inte, men det är bra om man vet vad man gör och hur det påverkar andra.

Hubba skrev 2009-03-27 00:39:12 följande:
    Min pappa ska följa mig in... men jag tror absolut inte att det är någon som kommer att reagera negativt på det eftersom de känner oss så väl... och de vet att jag har min söta pappa lindad runt lillfingret och att det är jag som bestämmer i mitt och min blivandes förhållande... Jag tycker att det är vackert när fadern vill föra fram sin dotter... har absolut ingen tanke på tvångsgifte osv...
  • Lady o Lufsen

...å andra sidan så finns det så många medvetna och omedvetna handlingar och mönster som dagligen skickar ut signaler till barn, som kan komma att påverka deras framtid.

Svar på tråden Vem ska leda mig?!