• möklintabröllop

Vem ska leda mig?!

Kan min son som är 24 överlämna mig? Tror nämligen att han vill det. Har också varit gift tidigare och då överlämna min pappa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:12
    VILL NI VETA EN SAK!?????
    Min blivande man frågade min äldsta son ifall han fick gifta sig med hans mamma.
    Då känns själva överlämnande att det är sonen som ska göra det.
    Jag har redan blivit överlämnad av min pappa, då hade jag redan två barn. Ja, ja alla .....Därför känns inte pappa alternativet så himla bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:16
    Hur orkar ni?
    En fråga och vilket påhopp ni gör på varandra!
    Alla är vi olika. Ingen är perfekt och ingen kommer någonsin bli det.
    Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 18:21
    Symboliken är även att mina barn är lyckliga över att jag gifter mig. Men en person som dom litar och älskar.
    "Inget gör mig lyckligare" svarade min sin när blivande man frågade.

• Svar på tråden Vem ska leda mig?!
  • Duchess

Och jag hoppas att vissa präster kommer att sluta ge tillstånd till brudöverlämning och istället följa kyrkans sed och biskopens rekommendation. Såhär tycker t ex Stockholms stifts biskop Caroline Krook:

www.svenskakyrkan.se/default.aspx

Luucie skrev 2009-03-25 21:51:26 följande:
    Jag hoppas att präster kommer att fortsätta tillåta och att folk kommer att fortsätta vilja ha brudöverlämning av de skäl som anges här på BT.
  • Bambi76

Och jag hoppas att dom fortsätter att ge tillstånd till brudöverlämning :)
    jag kommer alltid att tycka att man ska få bestämma själv tillsammans med prästen.
    Visst kommer det alltid att finnas präster som inte vill ge tillstånd och det får man respektera på samma sätt att brudpar och präster kommer att vilja det.

Duchess skrev 2009-03-26 00:01:44 följande:
    Och jag hoppas att vissa präster kommer att sluta ge tillstånd till brudöverlämning och istället följa kyrkans sed och biskopens rekommendation. Såhär tycker t ex Stockholms stifts biskop Caroline Krook: www.svenskakyrkan.se/default.aspx
  • feministbrud

Jag börjar förstå att det är här skon klämmer.

Jag ser en kvinna som inte kan leva utan en man när jag ser en brudöverlämning och det får mig att må dåligt. Nu, när jag hängt på BT ett bra tag, så vet jag att det är brudar som tycker att det är en vacker gest mot sin far, men det är svårt för mig att ändra min grundsyn.

Angående dagis så är ju dottern ett barn. I vigseln är hon en vuxen som både valt sin blivande man och förmodligen redan sexdebuterat. För mig ser det inte bara illa ut, utan även patetiskt. Jag menar nu inte att vara elak mot er som ska ha brudöverlämning, man jag känner att jag måste förklara att det inte bara är så att jag vet om symboliken och vägrar se det på annat sätt. Även utan symbolik tycker jag att det är en vedervärdig tradition.

Luucie skrev 2009-03-25 22:54:31 följande:
    Jag vill inte se förbi det men det undgår mitt förstånd varför du automatiskt ser en dålig handling i detta?!
  • Duchess

Jag förstår inte riktigt hur man kan önska att någon går emot biskopsråd och kyrklig sed, men vi tänker väl olika på den punkten.

Hursomhelst så tror jag att det i praktiken kommer att lösa sig genom att kyrkan avsäger sig vigselrätten i samband med kyrkomötet i höst.

Bambi76 skrev 2009-03-26 07:56:35 följande:
    Och jag hoppas att dom fortsätter att ge tillstånd till brudöverlämning :)jag kommer alltid att tycka att man ska få bestämma själv tillsammans med prästen.Visst kommer det alltid att finnas präster som inte vill ge tillstånd och det får man respektera på samma sätt att brudpar och präster kommer att vilja det.
  • Fanasis

Feministbrud

Förlåt att jag upprör dig, jag tycker det är intressant att tänka annorlunda, problematisera andras "självklarheter. Vet att det kan provocera. Sorry

• Tindragull

Och jag hoppas att prästerna har ett öppnare sinne och tillåter det, så länge det handlar om vuxna människors fria vilja.
    Tack och lov är "vår" präst mycket öppensinnig.

Duchess skrev 2009-03-26 00:01:44 följande:
    Och jag hoppas att vissa präster kommer att sluta ge tillstånd till brudöverlämning och istället följa kyrkans sed och biskopens rekommendation. Såhär tycker t ex Stockholms stifts biskop Caroline Krook: www.svenskakyrkan.se/default.aspx
  • feministbrud

Nej, be inte om ursäkt! Det är jag som ska göra det. Ibland blir man upprörd över saker, som senare rinner av mig. Jag älskar att provocera ochd debattera och du är en bra motståndare!

Fanasis skrev 2009-03-26 09:04:53 följande:
    FeministbrudFörlåt att jag upprör dig, jag tycker det är intressant att tänka annorlunda, problematisera andras "självklarheter. Vet att det kan provocera. Sorry
  • Aleta

Att diskutera är kul och lärorikt.
    Det här blev en riktigt intressant tråd!

• Tindragull

Biskopsråd och kyrklig sed har väl inte alltid varit rätt ute i sitt tänk...
    Såklart man kan önska en förändring. Precis som säkert många önskade en förändring när deras mammor/fruar/systrar blev brända på bål när kyrkan hade nån idé om häxerier.
    Kyrkans biskopar och präster är människor de med och bara för att de har de titlar de har betyder inte det att de tänker "rätt".

Det där med att kyrkan kommer säga ifrån sig vigselrätten? Vad innebär det? (har inte alls hängt med i svängarna när det gäller det)

Duchess skrev 2009-03-26 09:03:27 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur man kan önska att någon går emot biskopsråd och kyrklig sed, men vi tänker väl olika på den punkten. Hursomhelst så tror jag att det i praktiken kommer att lösa sig genom att kyrkan avsäger sig vigselrätten i samband med kyrkomötet i höst.
  • Duchess

Jag tycker att det är mycket öppensinnat att värna om att män och kvinnor ska ses som jämställda, vilket den svenskkyrkliga traditionen avspeglar.

Nåja, om de kyrkliga vigslarna försvinner så försvinner ju också stora delar av problemet i och med att alla vigslar blir borgerliga.

Tindragull skrev 2009-03-26 09:33:37 följande:
    Och jag hoppas att prästerna har ett öppnare sinne och tillåter det, så länge det handlar om vuxna människors fria vilja.Tack och lov är "vår" präst mycket öppensinnig.
Svar på tråden Vem ska leda mig?!