• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • förhoppningsis

Izunia
    Jag köpte min jacka strax efter jul och letade efter en röd. Hittade många jackor i olika färgkombinationer, tex limegrön med knallrosa detaljer mm men de skulle jag ju tröttna på direkt. Hittade bara en röd Haglöfjacka men den var så stel i tyget så det funkade inte. Skaljackor är svårt att hitta bra tycker jag.

Eftersom kravet var att det skulle vara just en skaljacka så hittade jag ingen i guld med bling bling och pälsdetaljer och bälte eftersom de verkar vara mycket varmare allihop. Nästa år kanske skaljackstillverkarna insett vad som gäller och börjat tillverka sina på samma sätt och med ett bälte. Så vi kanske får ge oss ut och köpa nya då, bara för att vi inte kan låta bli...

• Lapinette

Morning ladies,

Låter som en helt underbar vecka förhoppning! Inte ett dugg avis men jag fick ju min beskärda del över nyår. Säkert inte lika varmt men vi hade också fint väder alla dagar utom en och helt underbar snö.

Har också svarta byxor (Haglöfs) när jag åker utför men en röd (Scott) jacka med lite silver på. Till denna säsong köptes även nya röda pjäxor in ... ska väl även tillägga att skidorna är röda och silver (Rossignol).

Gemma, din gryta med fläskfilé och calvados lät intressant. Kanske kan du delge ditt recept?

• Izunia

Jag vill ha en limegrön jacka... jag älskar grönt!
    Har en svart Scott skaljacka. Kan inte åka i annat. Det är för varmt. Har en Peak jacka (röd) som bara hänger där hemma för att den är för varm, och en 8848 rosa/lila.
    Visserligen har jag en didrikson röd/grå skaljacka men sen jag fick min scottjacka så använder jag bara den. Men den var också dyr som fan. Tror priset ligger på vansinniga ?700... men eftersom de är sponsrade från baren fick vi köpa dem för ?100. Lite bättre!

det har snöat massor inatt!!!!!!!!!!!!! och det fortsätter. Jag är faktiskt trött på det nu..

• Lapinette

Izunia - satt igår och tittade på ett av alla inredningsprogram på tv och sa till maken - jag gillar inte grönt! De hade målat väggarna i en stark grön färg i huset som de renoverade. I nästa sekund skrattar maken och tittar på mig. Var helt klädd i gröna myskläder från topp till tå. Ja, ja ... sa jag, jag gillar inte starkt grön.

• Izunia

Hahah det lät roligt! Men självklart finns alla färger i äckliga nyanser
    Alla mina lägenheter har varit inredda i grönt. Dock inte nu. Jag brukar dock alltid köpa snygga gröna handdukar och sånt.
    Olivgrönt älskar jag verkligen. Grön är en skön färg. Själv hatar jag lila.

• Lapinette

Vårt kök har faktiskt olivgröna väggar. Det är det enda rummet vi inte har renoverat då det var så pass nytt när vi flyttade in. Snart blir det nog vitt istället för grönt men jag gillar verkligen den färgen. Lila gillar jag! Fast ingen färg som jag skulle ha i hemmet mer än kanske någon enstaka kudde. Har dock lila kläder men det ska då vara i den mörkare skalan.

• Gemma

Måste klaga. Inte på vädret för det har varit ljuvligt, återgått mot det vintriga hållet men med en pirrig vårsol ovanpå det kalla. Men på monstret. Hon sover bara EN HALVTIMME varje eftermiddag, jag hinner knappt sätta på kaffebryggaren och sätta igång och jobba eftermiddagspasset så drar det igång. "Mamamamaaaaaa! Äääääuuiiiiih!" Alla försök att återföra henne till dreamland misslyckas. Återstod bara att stuva ner henne i vagnen och gå en långpromenad till parken, en som ligger längre bort än vår vanliga, och träffa mina mammakompisar. De brukar ses varje tisdag mellan 2 och 4 och i vanliga fall kan jag inte komma för då sover ju monstret. Men idag gick det. Fattar bara inte en grej. Alla dessa snacks. Snacks, snacks, snacks. Ger inte folk lunch? Middag, mellanmål? Frukt? Det är en evig kavalkad av sötade djurkex, frukostflingor, torkad frukt och what have you. Bebisarna blir så speedade att de inte vill sitta i vagnen bara för det, och då blir de mutade med mer snacks.

När klockan var fyra och alla skyndade hem fick jag lust att gå på tivoli. Det fanns ett riktigt klassiskt och livsfarligt med slänggungor, radiobilar och galna djur och små fordon som stod i en rad som man slängde ner en krona i, och sen satt barnen där med apatiskt dinglande huvuden medan ankan eller var det nu var, vickade från sida till sida, alltmedan åbäket sprutade ur sig kinesiska slagdängor. Tänk er åtta såna vidunder, med åtta olika melodier, och åtta olika bebisar. Mest gillade jag den klassiska karusellen med hästar som rörde sig upp och ner. Åkte den två gånger och monstret är ju fördragsam så hon lät mig hållas.

På hemvägen (det var en timmes promenad i vardera riktningen) gick vi in på Starbucks. "Nalle! " Ropade monstret och sprang fram till stället med just nallar och välte hela härligheten och fick trettio nallar och en stålkonstruktion över sig, då var det dags att gå hem helt enkelt. Fast då hade vi varit ute i fyra timmar.

Nu ska jag gå och lägga mig med en bok - efter fläskfilégrytan. Lapinette, man kan göra den lite som man vill. Jag har hittat på den själv för vi har alltid slattar av olika spritsorter och just den här gången var det Calvados. Såhär gjorde jag: Steker äppelbitar i smör. Tar dem åt sidan för senare bruk. Steker nån form av strimlat kött (kan vara kyckling eller fläsk vad-som-helst) i smör, med finhackad lök och vitlök plus salt och svartpeppar. Har i en buljongtärning och grädde, plus en massa massa calvados samt lite honung. Sen får det gosa till sig i någon timme. Äpplena sätter jag till i slutet. Serveras med bovete-crêpes, ris, pasta, matvete eller vad du känner för, plus haricots verts eller nån annan grönsak.

• Lapinette

Tusen tack! Tyckte det lät gott och passande när jag har en bit fläskfilé i kylskåpet som jag ska göra något skoj med.

• Gemma

Å izunia vad jag njuter av din beskrivning av ryska skidplagg. Me likey! Förhoppningsis, "skaljacka", det låter otroligt seriöst. Alltså som att man verkligen vet vad man håller på med. Har man ylle och bomull i lager på lager, under?

Och bebiskladd... mitt bästa tips är att ha en städayi. Som kommer klockan tre, tre gånger i veckan. Övriga dagar ger man saker som inte kladdar. Eller typ fläskfilégryta med calvados och bulghur för det tycker hon är för gott för att slänga på golvet... jag tar det som en komplimang. böcker är också bra om man vill hålla tassarna busy.

• förhoppningsis

Gemma
    Jo de ryska skidkläderna är helt underbara! Önskar att jag hade fotat några av dessa kreationer...

Nja skaljacka är inte så seriöst men väldigt praktiskt. Den är vind och vattentät men absolut inte fodrad så den går att använda till skidor, segling, golf mm.
    Vissa dagar var det så fint att det räckte med underställströja och flecceväst, älskar min Haglöfs fleeceväst, under skaljackan. Dagen det blåste mest blev det ett par lager kläder och då hade kanske en varmare jacka varit bra men det är lättare med olika lager så man kan anpassa sig perfekt till olika väder.

Idag är det sol utanför fönstret!!
    På jobbet bygger de om så det är byggdamm och hantverkare som står och borrar ca 1 meter från mitt skrivbord. Prata i telefon och koncentrera sig är helt hopplöst så idag tänkte jag jobba hemma men nu är det lite knepigt. Fick riktigt ont i halsen igår och hade så ont så jag inte kunde sova inatt. Jag skulle alltså inte gå till jobbet idag, men eftersom jag ändå har dator mm hemma så kan jag ju ändå jobba. Problemet är att jag inte kan prata i telefon vilket jag borde göra om jag jobbar. Så är jag sjuk eller frisk?
    Funderar på att jobba till lunch å sen se hur jag känner mig och så får jag kraxa mig igenom telefonsamtalen.

Sitter och jobbar med en av de låtarna som spelades överallt när vi var i Kenya/Zanzibar i bakgrunden och på min dator snurrar skärmsläckaren med bilder av lejon, elefanter, zebror mm. Riktigt mysigt, nästan som att återuppleva vår bröllopsresa igen.

Vad ska ni göra idag?

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna