• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Lapinette

Izunia - vad trist med jobbet!!! Förstod att något var på gång efter att ha läst på FB. Är det helt säkert att du är en av dem som får gå?

Gemma - som vanligt otroligt härligt att läsa om dina utflykter (ja, även vardagslivet) i Kina. Var det på samma ställe som du och maken var för något år sedan?

förhoppning - ha det så härligt i alperna. Antar att du fick ned ditt bagage till 15 kg. Vi hade också svårt att få ned vikten men jag ringde resebyrån och frågade lite innan vi åkte och det var inte så hårt som jag hade läst mig till. Omöjligt att få ned pjäxor + hel utrustning + lite kvällskläder + necessär = 15 kg. Sen släpade vi även på våra skidor.

• Izunia

Lapinette vad skönt att din kropp äntligen rensat sig.. Naturen har en underlig gång.
    Du borde verkligen skippa träningen på några dagar så att du är helt frisk. Helt onödigt att dra på sig nåt nytt..

Ja det är 99,9999% säkert.. Jag vet bara inte när. Har blivit erbjuden 2 års tjänsteledigt. Vad tror ni om det?

• Lapinette

2 års tjänsledighet - vad innebär det? Att du fortfarande är anställd men utan jobb i 2 år??

Jag promenerade i söndags och igår hem från jobbet men hade hoppats på pump ikväll då det är en vecka sedan jag hade hög feber och började med pencillinet men visst, när det är halsen så ska man ta det extra lugnt så jag ska vara duktig flicka och inte träna ikväll.

• Izunia

Ja typ. Jag får ju söka annat jobb under tiden dock inte inom samma bransch. Men det finns ju liiiiiiiitet hopp om att få tillbaka jobbet om 2 år..

• Lapinette

Men om du inte får söka inom samma bransch och det inte är någon garanti att du får tillbaka ditt jobb om 2 år så förstår jag inte riktigt fördelarna?

• Izunia

Det finns inte så många fördelar. Förutom att jag blir "återanställd" om behovet skulle finnas..
    Finns inga jobb ändå inom samma bransch och isf skulle det innebära flytt/resa till annat land.. varje dag, så det tackar jag nej till.

• Gemma

Izunia, vad händer om du tar erbjudandet och hittar ett annat jobb, då är det väl bara att säga upp sig, eller..?

Nu har våren kommit hit på riktigt! Sol och tjugo grader och alla är ute och helt galna, lite som de första sommardagarna i Sverige. Minus blickarna på bara i korta kjolar, kineser stirrar vilket är jobbigt, däremot slipper man smygfluktarna av sexuell natur och tafseriet.

Jag delade mina ayitimmar mellan arbete, storkok till monstret och en timmes styrketräning. Lunchen äter jag och monstret numera tillsammans, hon tuggar i sig vad helst som jag äter. Idag blev det små färsbiffar med enebärs-timjan-lingongräddsås, råris och kokta ärter. Efter monsternap och mer jobb för mig åkte vi taxi över floden (egentligen under för det är en tunnel) till en tysk väninna för att "leka lite i sandlådan". Lät ju måttligt kul men efter att ha ställt in dejten vecka efter vecka (jag gillar henne verkligen, det är bara så bökigt att ta sig dit) blev jag rikt belönad. Det var ingen sandlåda, det var en halv kontinent av sand, fylld av mammor från världens alla hörn. Där stod franska gänget i sina prydliga kappor med barnen stylade till tänderna, tre- fyraåringar klädda som moderiktiga tonårskids. "Aaaah, mais Sebastieeeeen! Tu m'enerve!" Såna saker slungade de ur sig. Och så var det de präktiga svenska bullmammorna, stora, blonda, tjocka och med en unge hängande i varje bröstvårta, typ. Barnvagnar stora som stridstanks och humöret i topp. Sen var det tyskarna med röster som piskrapp och diskussioner om "die perfekte Kindergarten"; alltid i samma "hör nu på mig"- röst. Och så de kinesiska föräldrarna som envetet puffade sina abnormt påpälsade barn mot de andra barnen med uppmaningen "lek nu! Nu ska de små vännerna leka tillsammans! Titta den lilla, så fint vitt skinn!". Medan barnen olyckligt stapplade mot föräldrarna, nästan orörliga i sina massor av kläder och socialt otränade efter som de A. inte får ha några syskon och B. oftast tas om hand av farföräldrar eller ayis tills de blir minst två och C. det finns så väldigt få barn i den här kulturen, per vuxen. Vad som är bra för landet är inte alltid bra för individen, om man säger så.
    Monstret som aldrig hade sett sand förr, reagerade som alltid inför en ny situation. Hon fördjupade sig. I sanden. Separerade ett sandkorn i taget under en halvtimme, sen såg hon en gungande älg som påminde henne om hennes älskade kossa varpå hon ropade "niu niu" (kossa) och slängde sig om halsen på den sen vägrade hon släppa taget på ytterligare en halvtimme. till slut lyckades jag i alla fall entuasmera henne en smula för rutschbanan, innan hon snodde en skär boll från ett annat barn och fick psykbryt varje gång hon var tvungen att dela med sig och då var det liksom bara dags att gå hem. Hemma hos tyska väninnan lekte vi lite till, sen tog jag en taxi tillbaka in i stan där mannen redan väntade med nystädat hem och grillade grönsaker och lax i ugnen. Medan vi gav monstret kvällsmat med ena handen drack vi skärt mousserande vin med den andra. badade och nattade monstret som hade sand överallt och ropade "hallå! Hallå!" (det andra nya ordet hon säger idag, efter "mango"), sen åt vi middag och nu ska jag sova medan mannen är ute och svinar på Irländsk pub. Det lär vara St Patricks day today och vad gör man inte för att hedra så många nationella högtider som möjligt. Det är ju ens plikt som expat. Eller om det nu är ett privilegium.

God natt på er! Kram, G

• Mlle M

Hej pa Er,
    min helg med min Engelska vännina var helt prefekt, i fredags var vi pa den hippa restaurangen som min pojkvän tillslut lyckades fixa bord at mig pa genom att använda sig av lite "otillatna" knep i form av deras PR-byra. Det var verkligen fantastiskt gott och roliga manniskor, vi drack Champagne och hade allmänt roligt, blev ohoptryckta med andra gäster men dom vara alla jättegulliga och det var sa himla roligt att dra pa sig den lilla svarta igen. Kvällen till ära hade jag svarta Rene Caovilla skor med en ansenligt hög klack- fy, tusan vad jag blivit dalig pa att ga i hörklackat, har varit alldeles för lite övning sista manaderna! Därefter begav vi oss till nattklubben som skulle vara sa otroligt cool och omsusad..... vi blev nog lite besvikna, - det var verkligen inget speciellt. Vi beslutade oss för att aka tillbaka till hotellet och dricka te istallet. - Hälp vad man känner sig gammal när man tar sadana beslut!!!

Dagen därpa fördrevs med lite shopping och god lunch med nagra vänner, IGEN sa lyckades vi med bedriften bra restaurang och lagom "inne" eftersom jag ju ville visa min vännina staden fran sin bästa sida. En mycket lustig incident inträfade da jag bjudit med en av min pojkväns vänner, tillika marsalk pa bröllopet, pa lunchen. Helt plötsligt utanför restaurangen springer vi pa min pojkväns mamma som var i staden för shooping och tja, var det opera manne?!, Hon tittade mycket underligt pa mig och funderade nog för en sekund om vi hade nagon slags affär, mina tva väninnor var som bortblasta.

I Lördags kväll frossade vi hemma i pasta fran Ciprianis och allehanda andra italienska delikatesser tillsammans med en god Chianti. I söndags blev det promenad och en stadig tysk lunch följt av mycket te-drickande och tjejsnack!! Det var verkligen jättemysigt att ha en "girlie" weekend!!

Min pojkvän är fortfarande i Indien, hmm...nu börjar det kännas lite trist och tomt hemma......

Igar satte jag ny fart med bröllopsplanerandet men puh...vad fort tiden har gatt, vi har verkligen MASSOR kvar att fixa med.

• Mlle M

Izunia: Stackare, inte sa roligt!! Men vad händer om Du gör som Gemma föreslog ovan, letar andra jobb och faktiskt säger sonika upp dig om Du fastnar för nagot Du hellre vill inom samma branch.

Gemma: Din helg lät helt underbar, förstar att du försöker njuta av varje minut i Kina nu när flytten börjar närma dig. Vilken rolig iakttagelse pa lekplatsen, jag tycker ocksa man ser skillnad pa olika mammor. Helt klart är som franska oftast nagot otaliga och ganska gnällig medans dom oftast har en aura av "chic" över sig. Undrar just vad man själv kan bli för typ, hjälp, later som att det kan bli koss-varianten som svensk i Tyskland.

Ikväll har jag ännu en session med personlig träning, maste skynda pa nu när bröllopet närmar sig med stormsteg!!!!

• Izunia

Mlle M det låter som om du har haft en fantastisk fest helg!
    Nya tag, och allt med bröllopet kommer att fixa sig.
    Hur blev det med bandet?

Gemma det stämmer. Jag kan iaf bara säga upp mig om så ska vara. Men det är inte ens säkert jag kan ta tjänstledigheten från augusti.. det kan tom bli april om den extrema oturen slår in....

Kul att höra dina beskrivningar på världens olika mammor. Det verkar verkligen stämma in. Vart förhåller du dig på skalan?

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna