• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Gemma

Izunia, jag är en mix av samtliga tror jag. Fast inte så kinesisk. Mest är jag nog svensk, med skillnaden att jag gillar stenhård brittisk nanny-disciplin när det kommer till sov- och ättider. Och så är jag väldigt osvensk eftersom min högsta prioritet alltid är att ha så LITE prylar med mig som möjligt. Ergo istället för barnvagn. En tunn bok istället för tretton leksaker. Riskakor istället för tunga fruktbitar. Min dotter måste dock vara "franskt" väluppfostrad och inte hålla på och gorma och ha sig. Det är i alla fall kul att jämföra. Här umgås jag mest med britter och amerikaner, plus mina kinesiska väninnor. Men det är nog mer en tillfällighet. Har du internationella eller svenska kompisar? Känns nästan omöjligt att ha "helsvenskt" umgänge numera, varannan kotte har ju nån sorts internationellt påbrå, i alla fall i sydsverige. Mannen bodde däremot ett tag i Luleå och där var i princip alla jättelånga och blonda.

• Izunia

Gemma majoriteten av mina vänner är helt klart utländska. Jag har 2 helsvenska vänner som jag umgås med. Men det är ju en ren tillfällighet.
    Jag är också en "packa lätt" person när jag ska ut med miss J. Men jag gillar däremot vagnen. Orkar inte bära J hela tiden. Dessutom bra om hon vill sova etc när vi är borta hela dagarna. Jag älskar ju "min" vagn också!

Jag är väldigt noga med att ha en väluppfostrad dotter som kan vara med i alla sammanhang utan att ligga på golvet och skrika för att få sin vilja. No no.. Det ska vara lätt att ha barn är mitt moto! Än så länge är hon världens gladaste och mest lätthanterliga baby! Tur för mig!

• FruFräken

Izunia - jag är också ett stort fan av vagnen. Jätteenkelt att rulla dottern i och hon gillar fortfarande att somna i vagnen (så länge den rullar!) trots att hon är 13 månader nu. Så länge hon gillar vagnen är jag glad och nöjd, för det blir TUNGT att bära, bära, bära....

Mille M - vilken superhärlig helg!! Och oh, högklackat. Det är inte ofta jag har det. Även före bebis var jag mer av en ballerinastyle-tjej. Mycket på grund av att jag blev lång fort - och sen visserligen stannade i växten en liten bit under 1,70 dvs jag är ingen jättekvinna. Men den långa mellanstadietjejen i mig vågar inte riktigt sträcka på sig i högklackat, och så blir min annars rätt snygga hållning kass istället. Suck. För egentligen är ju klackar det bästa man kan hitta på för sin hållning och därmed snygghet.

Idag: vår! Snödroppar i rabatterna, vårfåglar som kvittrar och sol som värmer genom den fortfarande kyliga luften. Härligt!

• Gemma

Jag älskar också vagnen! Går minst en timmes promenad nästan varje dag och min dotter älskar den också och protesterar sällan. Men att resa med den eller ta tunnelbanan - nope! Då blir det bärsele. Fast numera bär jag nästan bara på ryggen. Stor skillnad! Idag gick vi till stormarknaden och hon red häst på min rygg och sjöng hela vägen. Skulle aldrig överleva utan vännerna Ergo och Beco här i Shanghai... eller när vi reser. Har ju oftast rest utan mannen och med bärselen har jag båda händerna fria till övrigt bagage. Sen tycker jag det är urmysigt när hon sover i bärselen. Det är hennes favvosovsätt tror jag.

• Gemma

Apropå väluppfostrade barn så var mitt monster just ett riktigt litet monster idag. Vi fick påhälsning av en fyramånaders pojke och hon regredierade fett, la sig på golvet och vrålade, snodde hans leksaker och stod bara och blängde surt. Numera när hon äter är hon jättemisstänksam mot allt för jag har slutat göra speciell barnmat, hon får det jag äter fast skuret i små bitar. Hon petar ut allt flera gånger och fingranskar, till och med de små havregrynen i gröten åker jojo ut och in. De små smörgåsbitarna tryckte hon fast på låren för osten var visst självhäftande. Och när man ska mata henne räcker hon ut tungan så att maten åker ut igen. Kulmen brukar vara när hon kastar maten på golvet och ropar "NEJ!" samtidigt. Vad gör man, liksom?

• Izunia

hahah förlåt att jag skrattar, men jag kan bara föreställa mig hur det ser ut! Lite gulligt liksom!
    Ja babybjörnen är toppen att resa med. Vad är en ergo?

Jag försöker köpa nåt fint till min vänninas dotter som fyller 2. Pga min elaka fylla på min födelsedag, gick jag miste om 2 supersnygga DKNY t-shirts på ebay.. ahh! Nu hittar jag inget. Gick miste om andra Hilfigertröjor nu också. Har hittat Ralph Laruen klänning i limegrön. Kanske kan vara nåt?

• Lapinette

Gemma - låter underbart skoj, dotterns matvanor, men jag förstår att det är frustrerande.

• Gemma

Izunia: Ergo, Beco, Manduca, finns en massa bärselar som man använder när barnet vuxit ur babybjörnen (vid 6-8 månader fick mitt monster inte plats). Man bär på ryggen eller på magen, eller på höften. När vi var i bergen i helgen så bar jag monstret på ryggen i "ryggsäck" i flera timmar varje dag och det var helt fantastiskt, man blir inte ett dugg trött. Min väninna gjorde likadant. Eftersom det är ett brett bälte runt höfterna så avlastas rygg och axlar.

www.ergobabycarriers.com
    www.becobabycarrier.com

Jag har en Beco Butterfly 2 som är otroligt söt och en ljusblå Ergo. Är supernöjd med båda. Ergon är bättre men Becon snyggare (har en "River", finns under Hues). Väldigt "fashion"!

• Izunia

Gemma de verkar bra! Miss J börjar bli lite för tjock för BB. Fast jag lyckas fortfarande trycka ner henne med overall och allt!

Hur får man upp bebisen på ryggen? Spänner man fast dem innan man svingar upp dem??

• Gemma

Izunia: Becon är bäst om man vill bära på ryggen ensam för där sitter bebisen i en "ficka"; jättelätt om man kollar instruktionsvideon. Ergon är bekvämast och bäst, men då behöver i alla fall jag hjälp med ryggläget (både ta in och ut).

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna