• miac

Gott mousserande vin?

Hej!
    Vi har planerat att åka ner till Bordershop i Tyskland och köpa alkohol till vårt bröllop. Vi har hittat bra och goda viner som finns på systembolaget och i Tyskland så de har vi provat innan. Men till bröllopsskålen har vi inte hittat något relativt billigt mousserande. Det finns tre riktigt billiga i tyskland men vet inte alls hur de smakar. Någon som har smakat "Rotkäppchen",
    "Verdi Sparkling" eller " Lambrusco" som vet om de är goda?! Tacksam för tips på goda, gärna torra mousserande viner!

• Svar på tråden Gott mousserande vin?
  • Susanna och Fredrik

Min m2b tycker att det är superdupergott!! Jag tycker sådär...tyckte det var lite "träigt"...hmm....undrar vad det hette...Carrington Vintage Brut hette det....
    Kostade 69 kr på systemet. Men den är helt ok...inte söt...men jag kan tänka mig att prova fler sorter om man säger så...
    Gotlandsbröllop 2009 skrev 2009-03-19 15:30:28 följande:

Hur har det gått? Smakade det bra och vad var det för vin?Susanna och Fredrik skrev 2009-03-08 01:11:10 följande:
  • Susanna och Fredrik

Hmm...kan inte hitta den på systembolaget, bara som ett vanligt vit vin...?

Eileme skrev 2009-03-19 19:30:25 följande:
    Vet inte om någon sagt det redan, har inte läst igenom hela tråden...Men det finns ett jättegott mousserande vin som heter "Moscato".Den är dessutom riktigt billig!Både jag och många av mina vänner har den som favorit
  • Vita kallor

Någon som provat ett mousserande rosevin som heter Rotari? Har köpt en sådan flaska för att testa, ska provsmaka i helgen.

• Mia o Kalle

Vi kommer ha ganska genomgående italiensktema när det gäller maten och kommer ha Prosecco till välkomst/brudskål. Underbart gott, torrt/halvtorrt. Finns att köpa i Tyskland och är inte speciellt dyrt. Rekomenderas varmt!

• feministbrud

Ja, den är fantastiskt god!

Vita kallor skrev 2009-03-20 08:36:06 följande:

Någon som provat ett mousserande rosevin som heter Rotari? Har köpt en sådan flaska för att testa, ska provsmaka i helgen.
  • kärleken förde oss samman

Chapel Hill Pinot Noir Rosé Sparkling (nr 75452)

Det här är det vin vi ska ha som brudskål, ett jättegott mousserande rosé, inte så sött som en del kan vara.
    59 kr/flaska och finns bara som beställning, men väl värt pengarna

• feministbrud

Vi hade chapel hill, men uinte rosévarianten. Ett utmärkt val om man som jag tycker att asti cinzano är förfärligt

kärleken förde oss samman skrev 2009-03-20 13:15:10 följande:

Chapel Hill Pinot Noir Rosé Sparkling (nr 75452)Det här är det vin vi ska ha som brudskål, ett jättegott mousserande rosé, inte så sött som en del kan vara.59 kr/flaska och finns bara som beställning, men väl värt pengarna
  • Vita kallor

Då får vi se om vi gillar den ikväll då :), alla har ju så olika
    smak, blivande maken här tyckte asti cinzanon var god, dock för söt för mig.

feministbrud skrev 2009-03-20 13:06:36 följande:
    Ja, den är fantastiskt god!Vita kallor skrev 2009-03-20 08:36:06 följande:
  • Lumo

Vi har nu fastnat för Codorniu Clasico Seco, 69 kr på systembolaget.

• Susanna och Fredrik

Vita kallor skrev 2009-03-20 08:36:06 följande:

Jag har hört att den ska vara god, tänkte också prova den
  • Eileme

Susanna och Fredrik skrev 2009-03-20 01:00:52 följande:

Hmm...kan inte hitta den på systembolaget, bara som ett vanligt vit vin...?
    Tyvärr så finns den nog bara i Tyskland! Jag har inte heller hittat den på systemet! Men ni får väl köpa en flaska och gå ut i bilen för att provsmaka (inte för mycket förståss, ni måste ju fortfarande vara kördugliga hem.)
  • Aquilia

Cuveé Jean-Louis (nr 7425) Frankrike, torr, lätt, fruktig smak med inslag av citrus och päron - 55 kr på Systembolaget.

Vi provade denna efter rekommendation på bolaget tillsammans med 4 vänner. Jag och 2 till är väldigt kinkiga men alla i sällskapet gillade drycken när vi sen berättade vad flaskan kostade tappade våra gäster hakan.

Vi räknar 7 glas/flaska (det var vad vi fick ut).

• Susanna och Fredrik

Vi ska inte åka till Tyskland, vi köper på systemet.

Eileme skrev 2009-03-21 10:42:53 följande:
    Susanna och Fredrik skrev 2009-03-20 01:00:52 följande:
    Tyvärr så finns den nog bara i Tyskland! Jag har inte heller hittat den på systemet! Men ni får väl köpa en flaska och gå ut i bilen för att provsmaka (inte för mycket förståss, ni måste ju fortfarande vara kördugliga hem.)
  • Princess4aDay

Vi kommer att ha Freixenet Carta Nevada (nr 7743), spanskt, 65kr/flaska.
    Jättegott och friskt. Och så tycker jag att flaskan är rätt snygg också. (i frostat glas och guld etiketter)

• Wånkan

Jag kan rekommendera en spansk Cava, den heter Marques de Monistrol och finns både som vit och rosé på systembolaget. Har bara provat den "vanliga" som är supergod, torr och frisk. Den ska vi ha till brudskålen. Priset är 72 kr/flaska.

• Eileme

Susanna och Fredrik skrev 2009-03-22 00:08:11 följande:

Vi ska inte åka till Tyskland, vi köper på systemet.
    Jaha, sorry! Då har jag missförstått!
  • Susanna och Fredrik

Och det gör inget

Eileme skrev 2009-03-22 10:06:39 följande:
    Susanna och Fredrik skrev 2009-03-22 00:08:11 följande:
    Jaha, sorry! Då har jag missförstått!
Svar på tråden Gott mousserande vin?