• miac

Gott mousserande vin?

Hej!
    Vi har planerat att åka ner till Bordershop i Tyskland och köpa alkohol till vårt bröllop. Vi har hittat bra och goda viner som finns på systembolaget och i Tyskland så de har vi provat innan. Men till bröllopsskålen har vi inte hittat något relativt billigt mousserande. Det finns tre riktigt billiga i tyskland men vet inte alls hur de smakar. Någon som har smakat "Rotkäppchen",
    "Verdi Sparkling" eller " Lambrusco" som vet om de är goda?! Tacksam för tips på goda, gärna torra mousserande viner!

• Svar på tråden Gott mousserande vin?
  • Lumo

Vi provade Verdi i helgen som vi egentligen hade tänkt ha. Smakade den förra året på ett bröllop och tyckte då den var god men nu tyckte jag bara den var "mesig" i smaken så nu får vi hitta något annat. Kommer använda oss av Verdi som mingeldryck innan vi anländer till festen då vi köpte ett antal flaskor i Tyskland. Nu kommer vi köpa något annat på systemet istället då det faktiskt t o m blir billigare.

• Gotlandsbröllop 2009

Hur har det gått? Smakade det bra och vad var det för vin?

Susanna och Fredrik skrev 2009-03-08 01:11:10 följande:

Vi har köpt en flaska med något från Australien....vi provar den nästa helg så återkommer jag. Detta med mousserande vin är verkligen svårt!!!
  • annape84

Freixenet är ett mosserande vin från Spanien. I blind test med riktiga proffs har den fått bättre betyg en exempelvis gula änkan.. den kostar 69 kr på systemet och är riktig god.

Vill du bara gå upp lite i prisklassen finns det ett annat super gott cava, Anna de Codorníu! Mitt favo =)
    Kostar 89 kr flaskan

• Lady o Lufsen

Asti Cinzano och Törley Gala tillhör mina favoriter...men det finns fler goda!

• Bustroll

Vi kommer ha Asti Cinzano. Det är riktigt gott faktiskt, och jag tycker oftast inte ens om dryck med alkohol i.

• Eran

Vi kör med Asti Martini, gillar den bättre.

Anna & Erik 080314
  • Vid havet

Chapel Hill gillar vi - ett annat gott är Rotari. Deras rosé är tex jättegott.

VI har inte bestämt oss ännu, funderar faktiskt på att ha champagne. Eftersom vi gifter oss i rätt enkel miljö så vore det häftigt att slå på stort där. Och det är ju så gott...

• Susanna och Fredrik

Tänkte bara säga att vi fick ut 7 fulla glas på en flaska

• Eileme

Vet inte om någon sagt det redan, har inte läst igenom hela tråden...

Men det finns ett jättegott mousserande vin som heter "Moscato".
    Den är dessutom riktigt billig!

Både jag och många av mina vänner har den som favorit

• Fredolin

Vill ni ha ett sött, halvtorrt eller torrt mousserande?

Asti cinzano som många skriver om är mycket sött, vilket jag tycker är gott men en del tycker att det är alldeles för sött. För vår del lutar det åt något halvtorrt mousserande.

Freixenet finns både som halvtorrt (seco) och torrt (brut)

Jag prövade René Barbier i helgen, också det havltorrt och påminner mycket om Freixenet Seco.

Om ni funderar på att handla på systemet så kan det vara värt att veta att de höjer priserna den 1 april.

Svar på tråden Gott mousserande vin?