• miac

Gott mousserande vin?

Hej!
    Vi har planerat att åka ner till Bordershop i Tyskland och köpa alkohol till vårt bröllop. Vi har hittat bra och goda viner som finns på systembolaget och i Tyskland så de har vi provat innan. Men till bröllopsskålen har vi inte hittat något relativt billigt mousserande. Det finns tre riktigt billiga i tyskland men vet inte alls hur de smakar. Någon som har smakat "Rotkäppchen",
    "Verdi Sparkling" eller " Lambrusco" som vet om de är goda?! Tacksam för tips på goda, gärna torra mousserande viner!

• Svar på tråden Gott mousserande vin?
  • shakynose
    didis skrev 2009-03-07 20:46:26 följande:
    Jag har itne fått något vettigt svar, han tycker inte smaken är så god bara...Ibland får man kompromissa, så är det bara och jag har fått igenom annan dricka under kvällen. Jag tycker det funkar totalt sett men jag hade också hellre haft Chapel Hill för jag tycker den är god.
    Aha, jag fattade det som att han gillade den men inte tyckte att den passade just för mingel.
  • didis

Han drack den på nyårsafton utan att klaga men nu tycker han att den är för "skarp i smaken" eller vad han nu sa när vi provsmakade flera sorter.

shakynose skrev 2009-03-07 20:52:11 följande:
    Aha, jag fattade det som att han gillade den men inte tyckte att den passade just för mingel.
  • famsaaw

Hej.. jag kan rekomendera Asti Cinzano...
    lite sött och passar en brudskål.... den ska vi ha...

• Susanna och Fredrik

På systembolaget räknar dom 8-10 glas per flaska. Glasen är ju mindre och man brukar inte fylla hela vägen upp....men sen beror det ju på hur mycket påfyllning man vill ha...

MV85 skrev 2009-03-07 20:15:14 följande:
    Bra... då räknar vi en flaska på 3 pers... hmmm ja, lite väl dyrt blir det! Tyvärr...
  • Susanna och Fredrik

Vi har köpt en flaska med något från Australien....vi provar den nästa helg så återkommer jag. Detta med mousserande vin är verkligen svårt!!!

• MV85

Susanna och Fredrik skrev 2009-03-08 01:09:36 följande:

På systembolaget räknar dom 8-10 glas per flaska. Glasen är ju mindre och man brukar inte fylla hela vägen upp....men sen beror det ju på hur mycket påfyllning man vill ha...
    Räknar alltid med minst 2 glas per person, och ganska stora champagneglas.. alltså blir en flaska på 3 pers 6 glas... räknar de 8-10 räknar jag aldrig mer än 6 då det aldrig stämmer enligt min erfarenhet... Sen är det skillnad på flaska och flaska...
  • Gotlandsbröllop 2009

Vi provade just Carrington igår och vi tyckte de var bra och mycket prisvärd. Vi var i Tyskland för två månader sen och handlade men upptäckte då precis som andra skrivit tidigare att det nästan är dyrare med mousserande vin i Tyskland än på bolaget. Nu har ju dessutom den svenska kronan fallit ytterligare så det lönar sig nog att handla här hemma.

• Originalrosen

"Nu har ju dessutom den svenska kronan fallit ytterligare så det lönar sig nog att handla här hemma."

Tänk vad skönt det hade varit om vi hade haft Euro som valuta istället för en svensk krona vars värde minskar.

• Hedebris

chapel hill hade vi. och det funkade finfint :D

• Fly by night

Jag håller med Didis make. Chapel Hill funkar senare på kvällen när smaklökarna är "bedövade" av diverse andra smakupplevelser från kvällen.

didis skrev 2009-03-07 19:52:55 följande:
    Chapel Hill funkar bättre som skål senare på kvällen än som mingel tycker maken. Själv tycker jag det funkar för det mesta.
Svar på tråden Gott mousserande vin?