• miac

Gott mousserande vin?

Hej!
    Vi har planerat att åka ner till Bordershop i Tyskland och köpa alkohol till vårt bröllop. Vi har hittat bra och goda viner som finns på systembolaget och i Tyskland så de har vi provat innan. Men till bröllopsskålen har vi inte hittat något relativt billigt mousserande. Det finns tre riktigt billiga i tyskland men vet inte alls hur de smakar. Någon som har smakat "Rotkäppchen",
    "Verdi Sparkling" eller " Lambrusco" som vet om de är goda?! Tacksam för tips på goda, gärna torra mousserande viner!

• Svar på tråden Gott mousserande vin?
  • didis

Chapel Hill funkar bättre som skål senare på kvällen än som mingel tycker maken. Själv tycker jag det funkar för det mesta

Vi skall ha Henkell Trocken, lite tråkigt men det är en kompromiss och det funkar.

• MV85
    didis skrev 2009-03-07 19:52:55 följande:
    Chapel Hill funkar bättre som skål senare på kvällen än som mingel tycker maken. Själv tycker jag det funkar för det mesta Vi skall ha Henkell Trocken, lite tråkigt men det är en kompromiss och det funkar.
    Jag har en flaska Henkell Trocken stående här som stått i snart 2 år tror jag... Fick den... Hua! Verkligen inget i min smak!

Själv föredrar jag Veuve Clieqout (stava?) (gula änkan) men det är ju champagne och desto dyrare...

Billigt bubbel rekomenderar jag Asti Cinzano som är riktigt prisvärt och välkylt är det kalas som brudskål (eller nyårsskål)
  • didis

Ja, gual änkan hade varit trevlig att bjuda på men kanske inte till 100 pers.

Asti Cinzano tycker jag är ok men det tycker inte maken så efter mcyket dividerande har vi kompromissat om Henkell Trocken. Rätt ok tycker jag men lite tråkig som sagt. Just mosusserat har vi dock haft väldigt svårt att enas om...

MV85 skrev 2009-03-07 20:06:16 följande:
    Jag har en flaska Henkell Trocken stående här som stått i snart 2 år tror jag... Fick den... Hua! Verkligen inget i min smak!Själv föredrar jag Veuve Clieqout (stava?) (gula änkan) men det är ju champagne och desto dyrare... Billigt bubbel rekomenderar jag Asti Cinzano som är riktigt prisvärt och välkylt är det kalas som brudskål (eller nyårsskål)
  • MV85
    didis skrev 2009-03-07 20:08:56 följande:
    Ja, gual änkan hade varit trevlig att bjuda på men kanske inte till 100 pers. Asti Cinzano tycker jag är ok men det tycker inte maken så efter mcyket dividerande har vi kompromissat om Henkell Trocken. Rätt ok tycker jag men lite tråkig som sagt. Just mosusserat har vi dock haft väldigt svårt att enas om...
    Hmmmm... hur många glas får man ut ur en flaska bubbel? hehehe Detta måste jag räkna på!
  • Originalrosen

Beroende på storleken på glasen och hur fulla man fyller dem går det 5 eller 6 glas på en flaska bubbel.

• didis

Vi har räknat, visa av erfarenhet, på 1/3 flaska per person. Det är vad som gick åt på makens 40-årsfest för något år sedan. Och ja, det var Henkell trocken då också...

MV85 skrev 2009-03-07 20:11:48 följande:
    Hmmmm... hur många glas får man ut ur en flaska bubbel? hehehe Detta måste jag räkna på!
  • Originalrosen

2 glas per person - rimligt.

• MV85

Bra... då räknar vi en flaska på 3 pers... hmmm ja, lite väl dyrt blir det! Tyvärr...

• shakynose

Det lönar sig inte att köpa mousserande i Tyskland. Satsa på vin, öl o sprit där istället och köp Chapel Hill på systemet! Den är jättegod!

didis: Varför tycker han inte att den passar till mingel? Jag tycker att den passar jämt...

• didis

Jag har itne fått något vettigt svar, han tycker inte smaken är så god bara...

Ibland får man kompromissa, så är det bara och jag har fått igenom annan dricka under kvällen. Jag tycker det funkar totalt sett men jag hade också hellre haft Chapel Hill för jag tycker den är god
    .

shakynose skrev 2009-03-07 20:42:00 följande:
    Det lönar sig inte att köpa mousserande i Tyskland. Satsa på vin, öl o sprit där istället och köp Chapel Hill på systemet! Den är jättegod! didis: Varför tycker han inte att den passar till mingel? Jag tycker att den passar jämt...
Svar på tråden Gott mousserande vin?