• miac

Gott mousserande vin?

Hej!
    Vi har planerat att åka ner till Bordershop i Tyskland och köpa alkohol till vårt bröllop. Vi har hittat bra och goda viner som finns på systembolaget och i Tyskland så de har vi provat innan. Men till bröllopsskålen har vi inte hittat något relativt billigt mousserande. Det finns tre riktigt billiga i tyskland men vet inte alls hur de smakar. Någon som har smakat "Rotkäppchen",
    "Verdi Sparkling" eller " Lambrusco" som vet om de är goda?! Tacksam för tips på goda, gärna torra mousserande viner!

• Svar på tråden Gott mousserande vin?
  • guldlockm

Några tips på mousserande som jag gillar:

6505 Graham Beck Blanc de Blancs Brut, Sydafrika, 149 kronor. Blekt guldig med mumsigt mjuka toastdofter kompletterade med smör och apelsinmarmelad. Välavvägt fruktrund med pondus och kraft. Ytterst prisvärd till både skaldjur, buffé och tolvslag.

7649 Chapel Hill Sparkling Chardonnay, Ungern, 59 kronor. Synnerligen prisvärd. Ren och pärontonad med anad toastdoft och liten fruktig rondör. Till tolvslaget, särskilt utomhus!

7703 Alsina & Sarda Seco, spansk cava, 61 kronor. Mycket prisvärd, bra till både skålning och skaldjur. Doftar lättbrynt smör och röda äpplen, avrundande pyttesötma och balanserande skalbeska.

• Originalrosen

Lambrusco är riktigt rysligt så det kan ni hoppa över.

Tag med glas, köp en flaska av varje sort och prova en smutt. Sedan väljer er favorit och handlar den. Ofta finns det smakprover där man köper, men jag kan inte minnas att jag har sett mousserande som smakprov.

• styrbord

Chapel Hill tycker jag också är toppen och verkligen prisvärd! Men jag såg att åtminstone på Bordershopen i Tyskland var den dyrare än på Systembolaget....

• Fly by night

Håller med. Jag har dock serverat den som soppa med körsbär och en kula vaniljglass som uppskattad efterrätt .

Originalrosen skrev 2009-03-07 18:29:16 följande:
    Lambrusco är riktigt rysligt så det kan ni hoppa över.
  • guldlockm

Chapel Hill är otroligt prisvärd och god, då behöver ni inte ens åka ner till tyskland och köpa, eftersom det inte lönar sig :)

• gift09

Vi ska ha Verdi. Ingen av oss gillar mousserande särskilt mycket så det funkar för oss. Den är väldigt söt. Den finns även i smaksatt variant (hallon, äpple eller persika) meninget vi gillade.

• Moriso

Jag håller med ovanstående, hoppa över Lambruscon och gå på Chapel Hillen! Jättegott! Asti Cinzano är också billigt men ganska sött - vilket i och för sig kan vara gott till brudskål.

• miac

Ingen som smakat Rotkäppchen? Den ska smaka päron, fläder o citrus, låter väldigt gott men skenet kan ju bedra?!

• Fruitdrop

Kan tipsa om Carrington, finns på Systemet 69 kr flaskan tror jag. Samma pris som Chapel Hill men inte lika sött. Ska ner till Tyskland i helgen vi med och det lönar sig inte att köpa mousserande vin där. Nästan bättre att spara den vikten till nåt annat=)

Svar på tråden Gott mousserande vin?