• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • nennesjuttioåtta

ok, med tanke på hur de hus som jag sett i t ex Frankrike ser ut så verkar det inte vara ofta de går ihop och renoverar utsidan.

Tjohoooo Grattis telestubben!!!!!!
    Puts och krom!

• nennesjuttioåtta

Men hur kan ett nytt hus få låg avgift? Det är ju dyrt att bygga?!? Och vem betalar de till som köpte lägenheten först?

• Lapinette

Vet inte om de får något slags bidrag när det bygger nytt (snillen spekulerar) och sen går ju alla köpare in och betalar några miljoner var på sina lägenheter. Ett nytt hus behöver ju inte renoveras så som ett gammalt och därför låg årsavgift. Tror att maken betalade typ 1 000 euro om året (nybyggt hus). Sen så äger man sin lägenhet (inte som här där brf äger lägenheten) och gör m a o vad man vill med den. Många på Rivieran köper lägenheter som de sedan hyr ut.

• _koko_

Men Hallå!!! Telis på FB??? Var ju tvungen att direkt leta reda på dig (om det nu blev rätt, men jag tror det ), har helt missat att även du kastat dig utför stupet...

Dåså, då är mysteriet löst och jag jublar GRATTIS TELIS!! Får jag komma på tårta?

• _koko_

Läste förresten nånstans att vi ev ska få ägarlägenheter även i sverige?! Jag gillar dock tanken med att det finns en förening som håller i löpande kostnader, känns som det är stor risk för konflikter annars?

Nu: Lunch!

• Telis

Alltså, JAG har inte sagt något om att jag fyller år. Jag vet inte var AM har fått det ifrån.

• muggles

fnuuuuuuuuurp lät det i min när jag blåste!

Grattis Telis!!! Eller....?

Lappis: låter som ett smart sätt att resonera (betala på lån ist f avgift). Men här i stan ska man vara lite försiktig med lgh som har väldigt låg avgift och är gamla. Vet att det ibland har tagits ut för låg avgift (många gamla i föreningen som vägrar höja avgiften) vilket resulterat i att folk köpt för en jättesumma och sedan åkt på en tvångshöjning pga att gamla balkonger håller på att rosta sönder el stammar måste bytas.

I vår förening var det på förslag att man kunde lösa ut sin del av föreningens lån för att kunna dra nytta av ränteavdraget på skatten (som en förening inte får). Men det blev inget av det. Det är ju inte säkert att man får ut de pengarna vid en ev försäljning sedan. Men i princip skulle man i praktiken sänka sina boendekostnader med ca 1000 kr (för vår lgh).

• Lapinette

Oooops, så fel vi hade Telis.

Javisst är det viktigt att föreningen har stark ekonomi annars skit i samma om avgiften är låg eller ej. Här i stan finns det en hel del föreningar men mycket låg avgift då det ligger t ex affärer i bottenplanet. Vi har t ex en skola hela -1 planet i vårt hus.

• _koko_

Telis - Lite tvetydigt det där... Mysteriet är tillbaka. Men vadan den ledsna gubben?

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare