Vad kostade erat bröllop?
Sitter just nu och räknar på hur mkt man skulle ha om man sparar si och så mkt i månaden. Inget är bestämt har bara varit lite löst prat om det.
Så hur mkt kostade ert bröllop?
Sitter just nu och räknar på hur mkt man skulle ha om man sparar si och så mkt i månaden. Inget är bestämt har bara varit lite löst prat om det.
Så hur mkt kostade ert bröllop?
J D skrev 2009-01-04 10:29:58 följande:
Kuvertavgift skulle nog INTE uppskattas, men betalbar skulle absolut accepteras om paret har sin fest på en restaurang. Iaf till 98%.
Aha, nu förstår jag bättre vart du ville komma! Vi lägger ju nu inte så vansinnigt mkt på bröllopet (enligt oss då, det klart att det är vansinnigt mkt mer än vad man behöver lägga). Jag tror då att man måste bryta ned varje post och motivera den för sig för att verkligen förstå varför man gör de val man gör.
Lokal i Gbg-området där man får ta med mat (och ligger nära en kyrka) kostar ju en del om man vill ha 80-100 gäster så där går det en bit. Och vi ville ha ganska många gäster eftersom vi tycker om stora fester, men inte folk som man inte har ngn större connection med så då blev det lagom. Vi orkar inte laga mat till så många- så vi måste catera och då är det svårt att komma under 150/pers. Sedan vill man ha lite extra stuff så att gästerna ska trivas och tycka att festen är lite extra så då blir det lite för e.g. chokladfontän och kanapéer och sådant stuff.
Klädsel tycker jag är det svåraste att motivera höga summor med för det är verkligen bara en dag (ok, fotona lever vidare men det är sällan det syns vilken kvalitet det är på kläderna, typ polyester eller siden). Min fästmans kläder kommer att räcka längre så de får gärna kosta mer för vår del.
Fotograf är viktigt för oss också, speciellt att vi får behålla de ekonomiska rth till bilderna- vi vill kunna göra som vi vill med dem dvs. Vi vill gärna ha fina bilder så att minnet bevaras för de som ej kunde närvara. Dock kör vi inte heldag- där kan ju pengarna också springa iväg.
För oss är ring en stor post också och där är det verkligen bara ha-begär från min sida. Självklart blir jag gift för mindre men jag vill haaa den ringen. Det är fånigt men det spelar inte oss så stor roll, det är ju ändå hög sannolikhet att jag kommer köpa väskor/kläder för samma summor i framtiden.
Ja precis..
Ja, det där tycker jag är ren etikett faktiskt, inte ngn utsvävning. Man får göra det bästa av det man har, tycker jag. Bättre med knytis i en bygdegård än kuvertavgift på slott om paret ej har ekonomiska förutsättningar. Men det är ju en helt annan diskussion . Eller kanske inte egentligen, för man kan ju fråga sig varför de känner att de isf måste ha bröllop på slott med kuvertavgift istället isf...
Jo precis...
Jag måste ju iofs erkänna att vi har kommit undan ganska mycket.
Min ring får jag gratis. Så där tjänar jag ca 15.000:-
Fotograf: Vi har 3 st i vänkretsen så det har vi också helt gratis. Och bara där har vi ju sparat 35.000:- .
J D skrev 2009-01-04 10:54:39 följande:
Ja, här i Sverige tycker jag verkligen att det är OK om man är på restaurang. Martha Stewart tycker annorlunda dock .
haha jo men hon åkte in i finkan också!!
J D skrev 2009-01-04 11:00:04 följande: