• fröken sjunfors

Maj 2009!

Här fortsätter tråd nummer 3 för oss som gifter oss i maj 2009!

1/5
    förstagångsbrud

2/5
    Tx2
    emmlin
    Nasoleh

9/5
    anja1661
    ElinPierre
    montpellier
    soon and very soon
    Tindragull

16/5
    artist
    Kärleken förde oss samman
    Havsro
    Magglo
    Skåne09
    sweetsun
    Tjolinti

22/5
    LillEm

23/5
    Arla79
    Bröllop år 2010
    csn83
    Daniels B2B
    fröken sjunfors
    helle78
    Jojjo82
    Leeeloo
    missbilly
    Skille
    skruttgumma
    Maliinka
    Guntan

30/5
    blivande fru westman
    efternamnsbyte
    Kärlekensskull
    karni5
    lilla fröken fräken
    malsan
    mammahjärtat
    Nalle Puh 40
    vilja76
    AnnaoKalle AKF

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-03 11:06
    kan inte ändra det som redan står, men lägga till iallafall

23/5
    hemlig2009

30/5
    connys hjärta
    efternamnsbyte = pingst09

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-02 19:07
    9/5
    Elsi

10/5
    igglypuff

23/5
    Hemlig2009

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-28 13:20
    23/5
    Lumo

• Svar på tråden Maj 2009!
  • Trulsa79

Tx2-
    Det får bli äkta rosblad. Undra bara vad det kan kosta.

Tindragull-
    Vi funderar oxå på hur vi ska göra med efternamnsbytet. Vi vill ha ett helt nytt. Ska man behålla sina egna och sedan efter vigseln är klar byta? Ska en av oss byta och sedan får den andra vid vigseln, hinner man det? Eller ska jag ta min sambos namn och sedan byter vi båda efter vigseln?

• EmMa09

oj, jag vet inte. Du får försöka läsa dig till det på skatteverkets hemsida eller ringa dem, jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det! Lycka till!

Tindragull skrev 2009-01-13 22:58:25 följande:
    Vet du hur man gör om man ska byta till ett nyskapat efternamn? Som jag fattat det så kostar det att byta och vi tänkte minska kostnaden med att sambon först byter till det nya namnet(1500 kr) och sen tar jag hans namn vid vigseln (gratis) Ska man söka hindersprövningen i våra nuvarande namn då eller ska vi vänta till vi vet hur det blir med namnet och söka hindersprövningen när han har bytt??
  • Kärlekensskull

Ja den frågan har jag oxå ställt mig.
    Men kan man gå till en blomster affär och säga att man ska ha rosenblad?? Eller köper man en massa 10 pack rosor och sitter och skalar av bladen själva??
    Hmm...

Trulsa79 skrev 2009-01-14 18:03:57 följande:
    Tx2-Det får bli äkta rosblad. Undra bara vad det kan kosta.Tindragull-Vi funderar oxå på hur vi ska göra med efternamnsbytet. Vi vill ha ett helt nytt. Ska man behålla sina egna och sedan efter vigseln är klar byta? Ska en av oss byta och sedan får den andra vid vigseln, hinner man det? Eller ska jag ta min sambos namn och sedan byter vi båda efter vigseln?
  • Trulsa79
    Kärlekensskull skrev 2009-01-14 20:28:41 följande:
    Ja den frågan har jag oxå ställt mig. Men kan man gå till en blomster affär och säga att man ska ha rosenblad?? Eller köper man en massa 10 pack rosor och sitter och skalar av bladen själva?? Hmm...
    Det blir säkert billigast att göra det själv och då kan man ju köpa blommor på ica istället för fina, dyra i blomsteraffären. Men det låter lite dyrt, behövs ju säkert 100 rosor, eller? Och det blir ju ca 500kr, bara för att gå på. Funderar på att ha bara längs med bänkarna alltså inte på hela gången.

Så här
    www.projectwedding.com/photo/browse&tag=ceremony&thumbs_page=5

istället för så här
    www.projectwedding.com/photo/browse&tag=ceremony&thumbs_page=1
  • Tx2

Tror att ni kan gå in i en blomsterbutik och säga vad ni skall ha bladen till så kan dem spara undan under en vecka från deras befintliga blommorna som skall kasseras el när dem tappar blad. Man kan alltid fråga vad det kostar.
    Skall ni göra det själv så tror jag att dem klarar sig bra en dag i kylskåp i en påse med lite fukt i. Är inte hundra, har för mig att jag läst det tidigare.

• Tindragull

Tråkigt med varsel... På sambons jobb är de typ helt sysslolösa nu och drygt 60 av 150 är varslade...
    Riktigt tråkigt, men sambon sitter relativt säkert... Fast går företaget åt fanders, så blir han ju utan jobb. Mindre kul, då bllir vi en arbetslös och en arbetslös/timanställd i familjen...
    Sitter din sambo någorlunda säkert eller?

Pingst09 skrev 2009-01-14 15:31:22 följande:
    Har postat inbjudningarna idag till de som bor lite längre bort. Få se och jag tar en sväng med bilen ikväll och leker brevbärare till resten eller om jag gör det i morgon...Åsså en tråkig nyhet....fått reda på att de ska varsla 70 pers på sambons jobb. 70 personer av 200, så det är ju ganska mycket=(
  • Tindragull

Kollat upp lite närmre.
    Man kan göra vilket av det man vill, men om båda ska byta samtidigt så kostar det 3000:- (inkluderar även barnen) och om man skulle vilja byta tillbaka sen är det svårt (för båda).
    Om han byter kostar det 1500:- och det kostar inget för dig att ta "hans" namn vid giftermålet. Lättare för dig att byta tillbaka ditt namn igen om man gör så. (då blir det bara svårt för honom)
    Om man hinner eller inte vet jag inte, men det börjar nog bli tight om tid...

Trulsa79 skrev 2009-01-14 18:03:57 följande:
    Tx2-Det får bli äkta rosblad. Undra bara vad det kan kosta.Tindragull-Vi funderar oxå på hur vi ska göra med efternamnsbytet. Vi vill ha ett helt nytt. Ska man behålla sina egna och sedan efter vigseln är klar byta? Ska en av oss byta och sedan får den andra vid vigseln, hinner man det? Eller ska jag ta min sambos namn och sedan byter vi båda efter vigseln?
  • Pingst09

Nja, läste i tidningen nu idag att det är 70 st av 243 som ska gå. I somras varslade de 30 st men 34 fick gå. Han har jobbat där i 7,5 år så han tror att han sitter relativt säker, men i denna takten går det väl bara mot ett slut=( De har redan hela hösten varit permitterade på fredagar för att företaget ska kunna spara på el o dyl... För att det inte finns att göra alltså!

Bara att hålla tummarna!!

Tindragull skrev 2009-01-15 01:12:57 följande:
    Tråkigt med varsel... På sambons jobb är de typ helt sysslolösa nu och drygt 60 av 150 är varslade...Riktigt tråkigt, men sambon sitter relativt säkert... Fast går företaget åt fanders, så blir han ju utan jobb. Mindre kul, då bllir vi en arbetslös och en arbetslös/timanställd i familjen... Sitter din sambo någorlunda säkert eller?
  • Joolz

Vad roligt med en tråd för oss som gifter oss i maj =) Jag och min sambo gifter oss borgerligt den 23 maj, på ett litet slott i Skåne. Inbjudningarna är redan skickade, så nu är karusellen igång =)

• Trulsa79
    Pingst09 skrev 2009-01-15 07:40:06 följande:
    Nja, läste i tidningen nu idag att det är 70 st av 243 som ska gå. I somras varslade de 30 st men 34 fick gå. Han har jobbat där i 7,5 år så han tror att han sitter relativt säker, men i denna takten går det väl bara mot ett slut=( De har redan hela hösten varit permitterade på fredagar för att företaget ska kunna spara på el o dyl... För att det inte finns att göra alltså!Bara att hålla tummarna!!
    På sambons jobb pågår också varsel, som tur är fick han reda på iförrgår att han inte är en av dem som får gå. De ska varsla 240 st. Jätteskönt att han får jobba kvar för jag är arbetslös utan a-kassa, så vi lever på hans lön.
Svar på tråden Maj 2009!