• irresolute

Vad ska jag göra?!

Oj oj oj... Nu har jag satt mig i klistret...

Vet inte om det är någon här som minns, men skrev för länge sedan inlägg om hur förstörd jag blev då min sambo beslöt att han inte ville gifta sig?

Jag friade julen 2005. Han sa ja och planeringen för bröllopet var i gång. Hösten 2006 (alltså mindre än ett år senare) sa han att han inte var säker på om han ville gifta sig eller inte. Jag blev helt förstörd och under många månader var det osäkert på huruvida vi skulle fortsätta tillsammans eller ta en paus. Det blev så att vi fortsatte tillsammans eftersom vi trots allt älskar varandra mer än något annat. Så jag beslöt att ge honom tid att mogna in i tanken på att gifta sig, för själv vill jag trots allt gifta mig i slutändan.

Nu är det snart jul 2008 och jag har för det första fortfarande inte fått något vettigt svar angående varför han inte vill gifta sig med mig, för det andra har han inte yppat det minsta intresse av att gifta sig än och för det tredje så tror jag att jag - trots att jag älskar denna man av hela mitt hjärta - börjar få känslor även för en annan man.

Hur kan detta hända?! Jag är inte den som är otrogen och trodde inte ens att jag skulle kunna vilja ha någon annan än den jag är tillsammans med??

Är detta bara rädslor? Kommer känslorna för den andre mannen att gå över eller letar jag omedvetet efter någon annan eftersom den jag är med inte vill gifta sig?? HJÄLP!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 23:20
    Är det normalt att tvivla efter några år tillsammans? Vi har varit ihop i 6 år. Är det normalt att få känslor för någon annan - utan att det behöver betyda något??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 23:40
    Hittade min förra tråd som jag skrev i april. www.brollopstorget.se/Forum-1-13/m2828694-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 11:30
    Jag inser att känslorna för den andra mannen inte var "äkta" utan mer det ni beskrev i era svar, tack så mycket! Så ett problem ur världen iaf.

Nu har jag "bara" det andra bekymret kvar... :(

• Svar på tråden Vad ska jag göra?!
  • ario

dumpa honom och följ dina känslor! om du vill gifta dig och inte han så är han inget o ha

• irresolute

Hade jag inte älskat honom så mycket hade jag dumpat honom för länge sedan. Men jag älskar honom verkligen, men nu när jag fått känslor för den här andre mannen så börjar jag tvivla på mig själv...

• Drom

tvivla är första steget! jag förstår inte varför du är kvar med en som inte vill gifta sig med dig ( eftersom du vill ju gifta dig med honom) och jag förstår att du har fått känslor för någon annan.

• irresolute

Men om man verkligen älskar varandra - ska man bara kasta bort allt för att den ena inte vill gifta sig?

• Drom

yes, annars har du hamnat på fel sida :)

klart man ska ha samma mål!

• irresolute

Är det normalt att tvivla efter några år tillsammans? Vi har varit ihop i 6 år. Är det normalt att få känslor för någon annan - utan att det behöver betyda något??

• Maliinka

Jag tycker absolut INTE att du ska lämna din sambo för att han inte vill gifta sig! Kärleken är så mycket större än en ring på fingret! Och angående att du börjar få känslor för någon annan; försök att kväva dem i sin linda, du kommer att träffa många män i ditt liv som du kommer att känna dig dragen till, men jag tror att det gäller att liksom stänga ute de känslorna. Förälskelse går över, det blir vardag med andra personer också, gräset är inte grönare... o.s.v.

• Boomtown

Jag tror att du har hamnat i en kris. Det är inte ovanligt för mig och många jag känner att man känner så i intervaller mellan 5-6 år. Det är precis som om man måste känna efter riktigt ordentligt om man har gjort rätt val. Ofta kan man bli förtjust i någon annan utan att det betyder något. Dessa tankar kanske har kommit upp eftersom ni inte har samma åsikter om giftemål. Ta det lugnt och gör inget förhastat. Efter krisen när man har bearbetat allt så blir man som nykär igen, iallafall vi. Skickar en stor kram

• irresolute

Jo, det är så jag har tänkt också. Men samtidigt känns det jobbigt att det känns jobbigt efter så lång tid. Konstig mening, men hoppas ni fattar vad jag menar.

• Maliinka

Jo, men jag tror absolut att det är helt normalt. Kan rekommendera en bok som tar upp det här med förhållandets olika faser, tydligen så går alla förhållanden igenom ungefär samma kriser vid ungefär samma tidpunkt. Boken heter "Konsten att hålla ihop" och är skriven av Malou von Sivers och psykologen Lennart Lindgren.

Svar på tråden Vad ska jag göra?!