• trollet79

Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??

Jag och min sambo vill gifta oss hemma eller ja inte inne hemma utan vid vattnet i närheten av oss

Nu när jag pratat med nån tant som pratat med prästen lät han inte så sugen på det

Är det vanligt att prästerna bara går med på att viga folk i kyrkan?

• Svar på tråden Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??
  • SweetSun

Om ni inte hittar en präst så får ni kanske ta en borgerlig VF?

Ja jag har iaf inte hört om nån präst som inte vill..
    (jag var väl inte till nån större hjälp )

• MolsonCanadian

Tycker inte att det är konstigt alls om man vill att en kyrklig vigsel ska hållas i kyrkan, med allt vad det innebär.

Vill du inte gifta dig kyrkligt är det förstås bättre att ni gifter er borgerligt.

• trollet79

Nej vi pratade om det att om inte prästen vill viga oss här hemma så kollar vi med en borglig som kanske vill göra det här hemma

Men då blir det konstigt när vi ska döpa vår dotter samtidigt hade vi då tänkt oss

Hur fungerar det då?

• nångång

Leta efter en annan präst istället. Finns de som "freelansar". Nog ska det gå att hitta. Inte så ovanligt med dop hemma heller. Vet flera.
    Lycka till!

• MolsonCanadian

Får jag fråga - vad är poängen med dopet?
    Alltså, om det inte spelar er någon roll om det är en kyrklig vigsel eller inte, så vad spelar det för roll då med ett dop?

• JustMeAndMyLove

Jag har varit på ett hemmadop. Var jättefint! Den familjen har döpts under en ek på deras gård fem generationer på rad.
    Verkade inte alls konstigt.

Och de är kristna, i bibeln står det att Gud finns i allt. Man behöver inte vara i kyrkor för att utöva en religiös ceremoni.

• MolsonCanadian

Självklart behöver man inte döpas i kyrkan. Om det däremot inte spelar någon roll om man vigs kyrkligt eller borgerligt, torde ett dop inte vara särskilt viktigt heller.

JustMeAndMyLove skrev 2008-12-01 10:42:35 följande:
    Jag har varit på ett hemmadop. Var jättefint! Den familjen har döpts under en ek på deras gård fem generationer på rad.Verkade inte alls konstigt.Och de är kristna, i bibeln står det att Gud finns i allt. Man behöver inte vara i kyrkor för att utöva en religiös ceremoni.
  • trollet79

Ja vi döper våran dotter för att vi vill att hon ska döpas.

Måste man alltså vigas i en kyrka för att den måste vara kyrklig, är det inte själva cermonin som betyder nått?

För oss gör det de, vi gifter oss med varandra för att vi älskar varandra och nu älskar vi att tillbringa tiden vid havet och därför skulle det kännas underbart att vigas där och även döpa våra dotter där

• MolsonCanadian

Det kan tänkas att ni och prästen har olika syn på vad ponägen med ett äktenskap och ett dop är.

trollet79 skrev 2008-12-01 10:47:50 följande:
    Ja vi döper våran dotter för att vi vill att hon ska döpas. Måste man alltså vigas i en kyrka för att den måste vara kyrklig, är det inte själva cermonin som betyder nått? För oss gör det de, vi gifter oss med varandra för att vi älskar varandra och nu älskar vi att tillbringa tiden vid havet och därför skulle det kännas underbart att vigas där och även döpa våra dotter där
  • DanKat

Ni kan gifta er var ni vill så länge prästen är med på det. I Norge är det inte alltför ovanligt att folk vill gifta sig typ på fjälltoppar och liknande (sa en präst till mig en gång som bodde där), då kan man ju verkligen förstå att det är upp till prästen att bestämma om han har lust att ta sig dit eller inte Men även om det är mer lättillgängliga platser så är det som jag förstått det alltid upp till honom/henne att avgöra om den går med på det.

Svar på tråden Präster som inte ställer upp på bröllop hemma??