• MolsonCanadian

Brudboll

Hej!

Har hittat något som jag tror kallas brudboll. Det är i alla fall blommor i boll med band som man håller i och som då hänger ned. Vet någon vad jag pratar om?
    Om så, har ni några tips på sidor man kan se bilder på sådana?
    Och kan alla florister göra sådana?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Brudboll
  • MolsonCanadian

Oj oj oj, vad snällt att ni engagerar er!

Det är inte lila jag är ute efter utan som Bumlis skriver, en "softare" blå. Inte babyblå heller, utan tja... allmogeblå kanske man kan kalla det?
    Eller, blå med mindre gult i?

Äh... vi skulle valt en färg som finns på svenska. :/

• Bumlis

Jättesöt!
    Ab fab skrev 2008-11-25 22:16:28 följande:

så här såg min ut. det var nejlikor o några orkideer. Nejlikorna limmades vid bollen. Bandet runt var en tunn tråd(pärltråd)dekorerad med sötvattenspärlor. Jag var så nöjd med blommornabp0.blogger.com/_pXpNElpkTmA/Rvyz_dwl_YI/AAAA...¶m+-+6753.jpg
  • Ab fab

tack. här har lite av oasisen kommit fram. Jag kastade bollen i luften när vi tog bilder och den blev väl lite illa hanterad

• MolsonCanadian

Den var jättefin. Tillåt mig vara dum och fråga om nejlikor finns i blått..?

Ab fab skrev 2008-11-25 22:16:28 följande:

så här såg min ut. det var nejlikor o några orkideer. Nejlikorna limmades vid bollen. Bandet runt var en tunn tråd(pärltråd)dekorerad med sötvattenspärlor. Jag var så nöjd med blommornabp0.blogger.com/_pXpNElpkTmA/Rvyz_dwl_YI/AAAA...¶m+-+6753.jpg
  • Bumlis

Jajajaja! Fast man måste färga dem. Men de blir lite "ojämna" och inte så starkt färgade, precis som du gillar. Kanske vore nåt?

Sorry att jag svarade på din fråga, Ab fab!

MolsonCanadian skrev 2008-11-25 22:42:37 följande:
    Den var jättefin. Tillåt mig vara dum och fråga om nejlikor finns i blått..?Ab fab skrev 2008-11-25 22:16:28 följande:
  • passionsblomman
    MolsonCanadian skrev 2008-11-25 22:42:37 följande:
    Den var jättefin. Tillåt mig vara dum och fråga om nejlikor finns i blått..?Ab fab skrev 2008-11-25 22:16:28 följande:
    Inte i den blå.
    Vi ska nog titta på mer åt det lavendelblå här...
    Då har vi rosor. Jag ska lägga in några exempel i mitt galleri... ett ögonblick!
  • passionsblomman

Så! Nu finns det -förutom en del annan inspiration i vintermörkret- ett gäng nya blombilder. Peka på bilden så kommer namnet på blomman upp. Rosorna har jag skrivit ut sortnamnen på i den mån jag vet dem.

• MolsonCanadian

Tack!

Den blålila hortensian verkar ligga närmast. Men den kunde man inte göra boll med. "Cool water" är för lila, men luktärt kan ju funka som avbrytare. Den ser i alla fall blå ut i mitten på din bild, men jag kanske missuppfattar.

passionsblomman skrev 2008-11-25 23:02:04 följande:
    Så! Nu finns det -förutom en del annan inspiration i vintermörkret- ett gäng nya blombilder. Peka på bilden så kommer namnet på blomman upp. Rosorna har jag skrivit ut sortnamnen på i den mån jag vet dem.
  • Bumlis

PB: kan man inte "trycka ihop" ett gäng Hortensia, kanske göra en "bollig" stavbukett-liknande boll? Misstänker att svaret blir nej...

• passionsblomman

Här ska inte tryckas ihop något som helst!

Nä, det vore bättre att bygga bollen av vita nejlikor(inte så dyrt) och sedan nåla många små Hortensiablommor utanpå dem i önskad mängd tills det blå blir tillräckligt dominant. Helt görbart och fint också

Bumlis skrev 2008-11-25 23:16:55 följande:
    PB: kan man inte "trycka ihop" ett gäng Hortensia, kanske göra en "bollig" stavbukett-liknande boll? Misstänker att svaret blir nej...
    TS: skulle du int etycka att rosorna vore fina, antingen Memory Lane eller Emanuelle? Tänk på att färger ar svårt på bild, de ser också olika ut i olika ljus.
Svar på tråden Brudboll