• MolsonCanadian

Brudboll

Hej!

Har hittat något som jag tror kallas brudboll. Det är i alla fall blommor i boll med band som man håller i och som då hänger ned. Vet någon vad jag pratar om?
    Om så, har ni några tips på sidor man kan se bilder på sådana?
    Och kan alla florister göra sådana?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Brudboll
  • MolsonCanadian

Tack, men det var inte den typen av blå vi tänkte oss. Mer periwinkle (som jag inte vet vad heter på svenska).

Bumlis skrev 2008-11-25 19:27:49 följande:
    Jag vet att man kan låta vita blommor stå och dra i blått vatten, och de blir då blå. Går med rosor. Det blir ju en speciell, ganska stark blå färg, fast du kanske gillar den. Ska se om jag kan gräva fram nån bild.
  • Bumlis

Japp, mer åt det lila hållet. Men Krysanthemum borde ju gå, kom jag på. Och Dahlior. Galet fina!

• MolsonCanadian

Tack igen!

Jag hittade inga bra färger på Krysanthemum. Hittade något som heter Hydrangea som jag tyckte var fint. Kan man ha sådana i en boll tro?

Bumlis skrev 2008-11-25 20:13:33 följande:
    Japp, mer åt det lila hållet. Men Krysanthemum borde ju gå, kom jag på. Och Dahlior. Galet fina!
  • Bumlis

Hydrangea är nog Hortensia. Vet inte riktigt om man kan peta in blommorna i boll. Hortensian är ju i sig en boll, men man kan kanske ta loss blommorna...
    Passionsblommaaaaaaaaaaaaaaan!!!!
    Hon hittar nog snart hit, ska du se.

MolsonCanadian skrev 2008-11-25 20:38:05 följande:
    Tack igen!Jag hittade inga bra färger på Krysanthemum. Hittade något som heter Hydrangea som jag tyckte var fint. Kan man ha sådana i en boll tro?
  • passionsblomman

Jaaaaa!!! Vad är det!!!

Hej jag har hittat er nu!

Har svarat i din gästbok TS, och då med alternativ på riktigt blå blommor. Lila toner är tvärlugnt, det finns både rosor, nejlikor, mfl som blir bra i den typen av binderi.
    Det är inte alltför komplicerat att åstakomma, men man ska ha god vana av att jobba med oasis för att det ska bli snyggt och hållbart.
    Floristen fixar den åt dig. Det går åt många blommor för att fylla formen, så räkna med mellan 1600-2000 kr ca för den.

Hortensian(de blå blommorna) är på de här bilderna bara ditlagda som de är, bredvid de andr tillverkade bollarna. De blir inte bra att sticka till en boll, för de är för stora.
    Däremot kan man plocka isär dem och nåla fast enstaka småblommor här och där på bollen sist av allt.

Bumlis skrev 2008-11-25 21:06:28 följande:
    Hydrangea är nog Hortensia. Vet inte riktigt om man kan peta in blommorna i boll. Hortensian är ju i sig en boll, men man kan kanske ta loss blommorna...Passionsblommaaaaaaaaaaaaaaan!!!!Hon hittar nog snart hit, ska du se.
    [/citat]
    LillEm skrev 2008-11-25 20:47:35 följande:
    [citat]
    Kolla in de här brudbollarna, blommor som är blå freewebs.com/ann_mattias/brudboll-medium.jpg
  • Bumlis

Passionsblomman: Ah, räddaren i nöden. Googla "periwinkle" på bildsök. Jag det kommer upp ganska små blommor i en "softad" blå/lila färg. Som skuggad, precis som Hortensians blad. Tror det är det TS är ute efter.
    Mama, vad jag engagerar mig...

Svar på tråden Brudboll