• Ankitim

Flytta isär - rätt eller fel??

Hej! Vet inte var eller hur jag ska börja...
    Jag har en längre tid mått dåligt i mitt förhållande då min sambo inte sagt eller betett sig särskilt snällt under en längre tid. Nu har jag har hittat en egen lägenhet. När jag berättade om mitt beslut och varför så blev min sambo helt knäckt och insåg hur fel han har betett sig och han älskar mig och inte vill förlora mig! Jag trodde han hade slutat älska mig. Jag står ändå fast vid mitt beslut att flytta ifrån honom då jag behöver hitta mig själv igen och få tillbaka mitt inre lugn och må bra igen. Men han är jätteledsen och säger att han inte klarar att jag lämnar honom så uppepå alla mina andra känslor, byggs det på med skuldkänslor och dåligt samvete för att jag gör detta för min egen skull. Ja jag älskar honom och vill att det ska bli vi i framtiden men jag känner att jag behöver göra detta för att få distans till allting som har hänt. Tacksam för era erfarenheter från liknande situationer och era åsikter.

• Svar på tråden Flytta isär - rätt eller fel??
  • Ankitim

Det som stör honom är att han inte har fått ta del i detta beslutet, att jag ska flytta. Han kan inte ta att jag tog detta beslutet utan att han fick vara med och bestämma. Han var knäckt och bönade och bad att jag skulle stanna och ge honom en chans och då stod jag på mig och tog beslutet ändå och nu är han jättebesviken på mig, han tycker inte att det funkar så! Han tycker det borde varit ett gemensamt beslut. Han tycker jag bara ha gått min egen väg utan att lyssna på honom. Jag känner mig så hemsk.

• anne på grönkulla

Men om det föregicks av en lång tid då du inte tycker han lyssnade på dig (för så uppfattar jag det) så är det ju inte så konstigt.

jag tycker han låter manipulerande. Ta dina beslut, lev ditt liv - om det kan inkludera honom också, toppen! Men om det bara ska vara på hans villkor har du de bättre själv!

Ankitim skrev 2008-12-08 11:51:11 följande:
    Det som stör honom är att han inte har fått ta del i detta beslutet, att jag ska flytta. Han kan inte ta att jag tog detta beslutet utan att han fick vara med och bestämma. Han var knäckt och bönade och bad att jag skulle stanna och ge honom en chans och då stod jag på mig och tog beslutet ändå och nu är han jättebesviken på mig, han tycker inte att det funkar så! Han tycker det borde varit ett gemensamt beslut. Han tycker jag bara ha gått min egen väg utan att lyssna på honom. Jag känner mig så hemsk.
  • Tizzeltazz

precis. om du gör ngt så drastiskt som att flytta borde väl han ta ett steg tillbaka och ifrågasätta sitt beteende och vad som lett fram till situationen - inte bli arg över att han inte fick ha kontrollen över det?

• älskarlivet

Han försöker få det till att det är ditt fel, det är ett typiskt tecken på manipulerande. Mitt ex var likadant och det gick så långt att jag packade mina väskor när han var borta en dag och stack..

Ankitim skrev 2008-12-08 11:51:11 följande:
  • Miafiahallonfjärt

Tycker också det låter manipulativt!

• Ankitim

Ja jag vet att det är så men det känns ändå skit! Han vet ju egentligen varför jag gör det och det är på grund av att han behandlat mig illa och gjort att jag är helt knäckt! Men han förstår inte det och verkar inte vilja förstå det heller.

• Tizzeltazz

åjo han förstår nog.
    frågan är om han kan erkänna det för sig själv eller om han bekvämt bestämmer sig för att allt är ditt fel och skuldbelägger dig för att slippa se på sig själv?

• Miafiahallonfjärt

Nej jag vet hur det är. Gått igenom precis samma sak.. Drog in i det längsta trots att jag mådde SÅ dåligt för att jag tyckte att bli ihop var ett gemensamt beslut och då borde att göra slut också vara det. Men du måste vara ärlig mot dig själv. Förklara för honom och vill han inte ta in det så är det upp till honom men låt han iaf få fråga och veta varför. Sen kan du inte göra mer... Vill han inte lyssna eller ta in det har du iaf gjort så gott du kunnat. *styrkekram*

• Ankitim

Tack alla! Vi ska ha ett snack ikväll, får se hur det slutar, har dock inga krafter kvar.

• älskarlivet

Jag vill inte verka negativ, men det är svårt att lära en gammal hund att sitta. Förstår han inte varför du inte vill mer, så kommer du aldrig kunna få honom att förstå. Och även om han förstår så kanske han inte är villig att göra något åt det..

Ankitim skrev 2008-12-08 13:43:40 följande:
    Tack alla! Vi ska ha ett snack ikväll, får se hur det slutar, har dock inga krafter kvar.
Svar på tråden Flytta isär - rätt eller fel??