• lockig
    Äldre 23 Nov 21:35
    9778 visningar
    20 svar
    20
    9778

    Bröllopsresa i mars med 6 månaders bebis

    Hej! Vi gifter oss i mars nästa år och funderar på bröllopsresan. Dottern kommer bara att vara 6-7 månader och hon ska med på resan, så det måste vara något som fungerar för henne. Vi vill gärna åka någonstans det är lite varmt, men det kan inte vara enbart solsemester och ligga på stranden. Eftersom det är första barnet har jag lite svårt att föreställa mig vad som kan tänkas vara okej för dottern, så alla tips och råd tas emot tacksamt!! Förslag någon?

  • Svar på tråden Bröllopsresa i mars med 6 månaders bebis
  • Comfor­tably numb
    Äldre 23 Nov 22:18
    #1

    inte så varmt i paris i Mars... södra frankrkie eller spanien är nog lite varmare då... tror det kan vara bökigt att ta sig runt med en så liten i Paris (bodde där ett år efter gymnasiet..)

  • Winter­orSumm­er
    Äldre 23 Nov 22:53
    #2

    Grattis och välkommen till en underbar värld!

    Har själv två barn under 2 år och detta är inte en lätt sak med resor och sådant. Kan ju först säga att jag själv aldrig skulle lämna kvar mina barn hemma. Lämnade min äldste en natt när han var 1½ år då hans bror föddes :)

    Tänker du amma under den tiden? En idé är att tänka på vad annars bebisen kommer att äta under tiden? Dessutom om man ammar kan det vara bra att tänka på vad du kommer äta, det du får i dig får också din lilla flicka ... Kolla med BVC de har koll på det mesta!

    Småbarn mår bättre av lite kallare väder än för varmt eftersom de inte kan reglera kroppstemperaturen själva. Man kan ju inte mer än ta av alla kläder och lägga i skuggan och blir det ändå för varmt finns ju risk för utslag, solsting m.m. som kan bli svåra för bebisar. Men å andra sidan föds det ju barn i alla olika klimat på jorden :)

    Vill absolut inte skrämma er, men kan vara bättre med mycket info och sedan kan ni ju sålla och behålla det ni tror stämmer överens med er flicka :) Detta är ju dessutom lite mer mina egna åsikter, men jag delar med mig av det jag lärt mig om mina små! Lite lättare klimat för en "svensk bebis" kan ju vara vissa delar av Frankrike, Wien, Prag och sådana härligt gamla men ändå levande ställen. Kanske t.o.m. storbritannien med skottland i topp :)

    Lycka till och än en gång grattis!

  • lockig
    Äldre 24 Nov 09:48
    #3

    Tack för alla tipsen! Nä, dottern lämnar jag inte bort utan hon ska så klart följa med på resan. Eventuellt ordnar vi barnvakt till bröllopsnatten bara, men vi gifter oss hemma innan vi åker så det är i en trygg miljö.

    Det känns lite ruggigt med norra europa i början på mars. Fortfarande inga uteserveringar öppna, vädret lite opålitligt och kanske inte alltid strövarvänligt. Någon som har erfarenhet av lite längre flygresor med småbarn?

  • skogss­murfen
    Äldre 24 Nov 09:59
    #4

    Jag vill inte verka negativ eller så, men jag skulle aldrig resa med en 6 månaders baby. Ur ett barnperspektiv verkar inte det rimligt. Hon får inte ut något av resan, utan kommer förmodlien mest lida av flygresan. Skulle jag vara du skulle jag vänta ett bra tag så det känns ok att lämna barnet hemma och åka utan henne. Vill ni åka direkt iallafall tycker jag ni stannar i Sverige och åker till en närligande stad och checkar in på ett mysigt hotell =)

  • Troll1
    Äldre 24 Nov 10:21
    #5
    Lockig: Vi var i Thailand (södra Koh Lanta) med vår då 4-5 månaders babytjej i nov -07 och min stora tjej, då knappt 9 år.
    Lilla flickan var mkt gladare de veckorna vi var där än hon var hemma. Min man skulle jobba i Thailand och Filippinerna i flera v och vi ville inte vara ifrån varandra så länge. Vi hade kontakt med både bvc och barnläk innan och de hade absolut inget att invända. Dottern fick en spruta lite tidigare. Jag helammade och det var väldigt bra, hon hade inget krångel med magen alls. Själv hade jag tagit goda tarm/magbakterier ett par veckor innan också.
    Flygresorna gick väldigt bra. Knappt ngt gråt alls och hon fick ligga i en babycot när hon skulle sova. Jag hade även stor glädje av bärselen, den var oumbärlig på flygplatsen inte minst. Jag bad om platser med gott om benutrymme. Inga problem alls.
    På hemresan fick jag resa hem själv med båda barnen och det gick bra, fast vi åkte reguljärt och med flera byten. Jag är inte så resvan, men det gick långt över förväntan!
    Thailand är ett barnvänligt land och alla är väldigt hjälpsamma.
    Det jag har förstått av andra + reseprogram, är att det kan vara lite jämnare temperatur i östra Thailand. Åk inte till Patong eller de där "förstörda" delarna av Thailand bara... Kolla in Thailandssidor på nätet och forum där barnfamiljer diskuterar resor. Gav mig väldigt mkt.
    Lycka Till!
    Du får gärna fråga mig mer om du vill. Jag kan inboxa dig med mer info i så fall.
  • August­i2010
    Äldre 24 Nov 10:28
    #6

    Jag tror också att det går alldeles utmärkt att resa med en liten bebis. Jag har själv en 6-månaders dotter, men hon har bara varit på äventyr i Sverige än så länge =) Men jag har hört många gånger av bvc osv. att små bebisars värld består av föräldrarna. Där föräldrarna är känner barnet sig trygg, och det spelar mindre roll var föräldrarna befinner sig. Och vad gäller värmen så föds det ju faktiskt barn även i de varmaste delarna i världen. Bara tänk på att de har svårare att reglera kroppstemperaturen än vad vi har. Hoppas det går bra!

  • Troll1
    Äldre 24 Nov 10:35
    #7

    Jag ammade mer än vanligt och hade parasoll på vagnen och vistades inte i gassande sol. Jag såg till att hon inte blev för varm. Hon låg på ett lakan i sulkyn och hade svala kläder o solhatt. Vattnet var härligt ljummet och rent, alla människor var glada och pratade med henne. Hon var strålande glad hela tiden egentligen. Hon var ändå ganska småkinkig hemma annars. Så det var inget tal om att hon led inte.
    Flygresan hade hon inte ont av alls. jag förstod av andra resenärer, att de äldre barnen kan få mer besvär. Jag ammade ibland vid start/landning för säkerhets skull. Eller så hade hon napp då.

    Värre för de stackars barn som lider inbäddade med overaller, i åkpåse och som kronan på verket, en filt hängandes över sufletten inne på köpmarknader osv. Då får jag spader. Snacka om värmechock!!

  • Troll1
    Äldre 24 Nov 10:44
    #8

    Ett alternativ, med kortare resväg, är Egypten. Ex Sharm el Sheik eller Hurgardha. Men där har jag inte varit själv och har ingen aning om hur det är att resa med barn dit... Temperaturen varkar vara behaglig då och skönt i vattnet inte minst.
    Min stora tjej ska dit runt påsk med sin pappa.

  • Myrmor
    Äldre 24 Nov 10:51
    #9

    Det går jättebra att resa med småbarn , tvärtom är det nog lättare att resa med en sexmånaders än (som vi kommer göra) en ettåring. Om du ammar behöver du inte tänka nåt vidare på maten, de kan amma under lyft och landning på flyget (funkade superbra när jag reste med min sexmånaders, hon var den populäraste tjejen på planet .

    I mars är det svensk sommar i många delar av södra europa, runt 20-25 grader och inte alls för hett, så jag skulle välja nån trevlig destination med god mat och bra utflyktsmål på lagom långt flygavstånd, tex korsika, grekland (kolla bara så det inte är två båtresor och fyra bussresors transfer från flygplatsen, det kan bli drygt med en liten), italien eller portugal. Alla dessa är hyfsat rena länder med barnvänlig kultur!

    Vad gäller storstadsresor var jag med min tjej i london när hon var ett halvår, och det funkade jättebra. Tänk på att ta med en bra bärsele/sjal (det kan bli läskigt att ligga i vagnen när det är för mycket action runt omkring), och en vagn där hon/han är vänd mot er. Sen är det klart att det är lite klurigare med storstadssemestrar, att ta vagnen genom tunnelbana utan hiss, taxi med baby, shoppa med en liten som inte ALLS uppskattar det är kanske inte vad en liten helst av allt gör. Men det beror som sagt helt och håller på vad er lill* får för temperament. Att ligga på en filt under ett parasoll i skuggan och titta på grässtrån kan vara tillräckligt med action i den åldern .

  • Myrmor
    Äldre 24 Nov 10:51
    #10

    glömde skriva att du gärna får fråga om det var något mer du undrade

  • Winter­orSumm­er
    Äldre 24 Nov 10:56
    #11

    Vad bra att ni med erfarenhet från sådana resor delar med er :)
    Det kommer säkert gå bra för er, tänk bara på att förbereda er ordentligt och läs på om landet ni vill till så ni är säkra på vad ni ska göra ifall något skulle inträffa...sjukdom, olyckor m.m. Det viktigaste är ju att ni är med henne och att hon inte blir för varm eller får dålig mat. Och som sagt, BVC brukar vara väl informerade om vad som behövs i respektive land etc.

  • August­i2010
    Äldre 24 Nov 11:01
    #12

    Glömde en sak: Om ni har introducerat välling då ni ska åka är det en bra idé att ta med det. Välling är en svensk företeelse och finns inte att köpa utomlands (vad jag har förstått). Om ni är osäkra på vattenkvalitén, ta med färdigblandad.

  • lockig
    Äldre 24 Nov 11:02
    #13

    Wow, stort tack för all respons!! Känns roligt med positiv feedback. Tror inte själv att det är något problem att ta henne med på resan, och absolut inte att hon skulle bli lidande. (Då hade vi så klart inte rest). Amningen fungerar jättebra i dagsläget och jag har inga planer på att sluta. Däremot vet jag inte om jag helammar när hon är 6 månader. Om det underlättar vårt resande så kan det vara anledning till att tänka om förstås!

  • lockig
    Äldre 24 Nov 11:04
    #14

    Tusen tack för alla tips och råd jag får!! De är ovärderliga!

  • Myrmor
    Äldre 24 Nov 11:04
    #15

    Ja det gk¨lömde jag ju, välling och NAN på tetra RULES!! . Annars kan man ta med vällingpulver och köpa flaksvatten, men allt som underlättar på semester är guld värt. vällingtetra, NAN på tetra, och gröt på tetra (blir lite dyrt, men det gäller ju bara en kort period.)


    Augusti2010 skrev 2008-11-24 11:01:24 följande:
    Glömde en sak: Om ni har introducerat välling då ni ska åka är det en bra idé att ta med det. Välling är en svensk företeelse och finns inte att köpa utomlands (vad jag har förstått). Om ni är osäkra på vattenkvalitén, ta med färdigblandad.
  • Vi2iJu­li
    Äldre 24 Nov 11:15
    #16
    skogssmurfen skrev 2008-11-24 09:59:20 följande:
    Jag vill inte verka negativ eller så, men jag skulle aldrig resa med en 6 månaders baby. Ur ett barnperspektiv verkar inte det rimligt. Hon får inte ut något av resan, utan kommer förmodlien mest lida av flygresan. Skulle jag vara du skulle jag vänta ett bra tag så det känns ok att lämna barnet hemma och åka utan henne. Vill ni åka direkt iallafall tycker jag ni stannar i Sverige och åker till en närligande stad och checkar in på ett mysigt hotell =)
    Dom lider inget av flygresan.
    Dom sover igenom den i princip. Det är ett väldigt sövande ljud planet ger ifrån sig. Har rest en del med min son på 8-mån. å det har alltid gått bra!
  • August­i2010
    Äldre 24 Nov 11:28
    #17
    lockig skrev 2008-11-24 11:02:15 följande:
    Amningen fungerar jättebra i dagsläget och jag har inga planer på att sluta. Däremot vet jag inte om jag helammar när hon är 6 månader. Om det underlättar vårt resande så kan det vara anledning till att tänka om förstås!
    Jag tror definitivt att det underlättar om du fortfarande ammar, men helamma behöver du ju inte göra om du inte vill. Däremot kan det kanske bli lite bökigt på en resa att tänka på "riktig mat" till bebisen när hon bara är 6 månader och det är ganska nytt, väldigt praktiskt att bara slänga upp tutten =) Men som frukost och kvällsmål är ju välling och/eller gröt perfekt och mättande (de behöver ju annat än bara amning efter 6 månader sägs det), så jag skulle ha sett till att ha introducerat det innan resan om jag vore i er sits. Visserligen är alla vällingprodukter från 6 månader, men det är mest för att inte konkurrera ut amningen innan dess. Jag började med välling när min dotter var 5,5 månader, det gick alldeles utmärkt.
  • Troll1
    Äldre 24 Nov 11:52
    #18

    Vi köpte en liten vattenkokare innan vi åkte. Den hade vi nytta av kan jag säga. Kokade nappar osv osv.... Tog ingen plats heller. Jag tror den var på en halvliter om jag inte missminner mig.

  • Troll1
    Äldre 24 Nov 11:53
    #19

    Förresten, en lite detalj, men ack så välbehövlig om barnet har napp. NAPPHÅLLARE!.... Say no more.

  • Äldre 24 Nov 12:30
    #20

    Klart ni ska resa och klart att en liten inte lider i ett flygplan. Värre som redan sagts, om man blivit rusa-runt-stor och vil klättra i hela planet.-Viss risk att man blir tämligen impopulär bland sina medresenärer.

    Det enda som kan vara jobbigt är väl om barnet är täppt och inte själv kan tryckutjämna vid start och landning.Lite vatten i flaska kan hjälpa då.

    Väl framme behöver ju din lilla inget och ingen annan än lämplig klädsel och sin mamma och pappa. Då är livet tårta när man är liten!

Svar på tråden Bröllopsresa i mars med 6 månaders bebis