• Anna och Ola

Förbud mot vigselbilder?

Var på vigselsamtal i veckan och det var mycket trevligt, tills prästen sa att kyrkan skrivit på ett papper som de skrivit på där de inte tillät fotografer att ta bilder av själva vigseln, utan bara in och utgång. De andra bilderna fick man ta senare när kyrkan var tom.... har ni varit med om detta? Får man förbjuda sånt? Känns konstigt att inte ha bilderna som e tagna in the moment så att säga...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-06 19:11
    det trista är att vi anlitat en fotograf med extratid för just vigseln....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-15 21:53
    Vi fick ha någon som filmade.

• Svar på tråden Förbud mot vigselbilder?
  • Vi2iJuli

Nej vad tråkigt!
    Jag hoppas vi får fota under vigseln också!
    Sonen döptes i samma kyrka och där fotades den en hel del.
    Kul för honom å se bilderna när han blir äldre.
    Hoppas på att få fotas under vigselakten också.. sonen kommer inte ha nått minne av det heller eftersom han kommer vara lite över året. :)

• Duchess

Vi hade en inhyrd fotograf som fotade under vigseln. De övriga fick ta bilder när vi gick in och ut, samt när vi stod framme i kyrkan vända mot de som satt i bänkarna just innan vi gick ut. Vår fotograf var smidig. Hon gick t o m barfota inne i kyrkan för att inte hennes fotsteg skulle störa
    Jag har varit på många vigslar och tycker ofta att det stör om alla fotar om vartannat. Och ärligt talat - hur många av bilderna från bänkarna blir bra?

• Troll1
    allehanda skrev 2008-11-17 17:48:34 följande:
    Kanske skulle ni komma på söndag när jag skall jobba på bla. en dopgtj.jag jobbar "bara" som vaktmästare men det stör faktiskt en hel del när gästerna tvunget skall ha bilden när barnet rynkar pannan precis ovanför dopfunten samtidigt som resten av gänget sitter och blixtrar som på den värsta presskonferens.Säg mig vem av alla dessa gäster får ett enda bra foto?Hos oss brukar prästerna gärna stanna kvar en liten stund efter dopet och då kan alla ta så många foto de vill men då skyndar de flesta sig ut ut kyrkan.Samma sak gäller vigslar,det är ovackert.
    Nej, men jisses. Det måste väl ändå vara undantagsvis? Inte varenda gång? Har jag aldrig varit med om och då har jag ändå varit på många dop och bröllop.
  • allehanda

Det är undantag att det inte är så här,trenden är rusa in,döp ungen,snabbt ut så ingen hinner bli religös!

• Fjosok
    allehanda skrev 2008-11-17 18:10:50 följande:
    Det är undantag att det inte är så här,trenden är rusa in,döp ungen,snabbt ut så ingen hinner bli religös!
  • Troll1
    Hahaaa!
    Måste du som vaktmästare vara med på dopet/bröllopet?
  • Troll1

...Jag menar HELA dopet/bröllopet.

• allehanda

Japp,hur skulle du komma in i kyrkan om inte jag kom och låste upp,tände ljuset och stearinljusen satte blommorna på plats tog fram dopvattnet lilla servetten satte fram dopljuset och fadderbreven och RINGDE i klockorna+ att det är jag som hjälper till när besökarna har sina undringar!!(vi får inte hat gtj utan vaktmästare i vår församling)

• Kjell Präst
    Hahahahaha Det var dagens absolut bästa replik. Ska skriva upp den!
  • Troll1
    allehanda skrev 2008-11-17 18:30:04 följande:
    Japp,hur skulle du komma in i kyrkan om inte jag kom och låste upp,tände ljuset och stearinljusen satte blommorna på plats tog fram dopvattnet lilla servetten satte fram dopljuset och fadderbreven och RINGDE i klockorna+ att det är jag som hjälper till när besökarna har sina undringar!!(vi får inte hat gtj utan vaktmästare i vår församling)
    Nämen jag säger ju HELA dopet/bröllopet. Du behöver inte sitta där och våndas hela tiden då.
    Jag vet vad en vaktmästare gör.
  • Ab fab

Vi hade en borgelig vigsel utomhus. Och vi hade fotoförbud under vigseln. Inmarch och avslutning men under själva vigseln var det bara vår fotograf som plåtade. Det var jättebra. Vigselmagin bröts inte av en massa klickande. Och vi fick massor av bilder fr vänner - bilder tagna före, efter, mingel. fest etc.

• allehanda

Jag skall vara på plats för om du vet vad vaktmästare gör så ingår faktiskt i min tjänst även att vi har beredskap om något skulle hända och det är inte lätt att fixa det om man inte är på plats.Jag börjar en timme innan gtj och slutar en timme efter gtj slutat

• passionsblomman

En grej som inte är så himla kul är ju om man råkar hamna bakom foto-Arne och Blixt-Berta, som inte fattar att de SKYMMER precis hela alltihop som sker live, direktsänt i färg mitt framför ögonen på en som gått iväg till kyrkan för att få uppleva det fina på plats.

Då har man lust att rycka ifrån dem kameran och råka hoppa lite på den tillslut.

Särskilt nu, då den digitala världen gjort att alla håller kameran jättehögt och en bit framför sig-man skymmer ännu mer än förr.
    Jag vill se vad som händer. Inte genom deras lilla bildruta utan själv!

In- och utgång och när brudparet vänder sig om räcker gott för församlingen anser jag(och då gillar jag ändå att fota själv) Resten kan fotografen/filmaren sköta.

• Troll1

Ok, jag ska inte tjata om det, men jag förstår inte varför en vaktmästare skulle störas av fotandet.
    Har väl varit på udda tillställningar då eftersom jag aldrig varit med om de som inte visar hänsyn vid ex dopceremonin.
    Att jag vet vad vaktmästare gör (ja inte allt såklart... ) beror på att jag är prästdotter och hängt med den gamle, goe vaktmästar´n halva min barndom.

Svar på tråden Förbud mot vigselbilder?