• Anna och Ola

Förbud mot vigselbilder?

Var på vigselsamtal i veckan och det var mycket trevligt, tills prästen sa att kyrkan skrivit på ett papper som de skrivit på där de inte tillät fotografer att ta bilder av själva vigseln, utan bara in och utgång. De andra bilderna fick man ta senare när kyrkan var tom.... har ni varit med om detta? Får man förbjuda sånt? Känns konstigt att inte ha bilderna som e tagna in the moment så att säga...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-06 19:11
    det trista är att vi anlitat en fotograf med extratid för just vigseln....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-15 21:53
    Vi fick ha någon som filmade.

• Svar på tråden Förbud mot vigselbilder?
  • MulleNuh

haha läste det som: 50 präster! Oj va många tänkte jag!

Vitt guld skrev 2008-11-16 11:31:39 följande:

Vi vigdes igår. 50 gäster och det blixtrade hejvilt hela tiden, folk sprang hit och dit och fotade. Bara härligt, tyckte både vi och prästen!
  • Apan Apansson

Vem är det som brukar bli störd då? Prästen?

När vi gifte oss så hade vi en proffsfotograf som fotade hela vigseln, och dessutom ett antal gäster som fotade från bänkarna. Helt ärligt kan jag säga att jag inte märkte av något fotande en enda gång. (Men man ser på bilderna att fotografen uppenbarligen "sprungit runt" en del och fotat från olika vinklar.)

Man är ju så totalt uppslukad av vigselakten, och helt inne i de stora känslorna. Tror knappt jag skulle märkt av om en meteorit slog ner i kyrkan då!

• En till präst
    JPerlestam skrev 2008-11-16 11:00:55 följande:
    Jag har talat med vår präst, ska vigas i Limhamns kyrka. Vi får lov att filma hela vigseln men inte fotografera mer än in och utgång. Helt ok får jag väl tycka, huvudsaken är att vigseln dokumenteras på något vis. Mycket lättad nu!
    Vad bra. Då har det löst sig så alla parter kan vara nöjda. Filmning stör inte akten heller. I alla fall inte om filmaren håller sig någorlunda stilla.
  • Burre Präst

Apan Apansson skrev 2008-11-16 13:03:52 följande:

Vem är det som brukar bli störd då? Prästen?När vi gifte oss så hade vi en proffsfotograf som fotade hela vigseln, och dessutom ett antal gäster som fotade från bänkarna. Helt ärligt kan jag säga att jag inte märkte av något fotande en enda gång. (Men man ser på bilderna att fotografen uppenbarligen "sprungit runt" en del och fotat från olika vinklar.)Man är ju så totalt uppslukad av vigselakten, och helt inne i de stora känslorna. Tror knappt jag skulle märkt av om en meteorit slog ner i kyrkan då!
    Vigselgudstjänsten är ju inte bara till för dig, eller hur? Att det fotograferas oavbrutet kan vara ganska störande för de övriga som är i kyrkan och, som sagt, man är ju faktiskt med i en gudstjänst.

Själv kan jag tänka mig att tillåta *en* fotograf under en vigsel medan jag alltid ber folk undvika fotografering helt under dopgudstjänsterna. Då ordnar vi med lite arrangerade bilder efteråt som dessutom blir bättre eftersom man då har mer tid på sig. Filmande går bra så länge det sker från en och samma plats.
  • MulleNuh

Fast här kan jag inte hålla tyst!! Igen!!
    Ja nu har iaf jag lärt mig att en vigsel är en gudstjänst och att man inte kan få det som man vill, MEN vigselgudtjänsten är ju självklart till för de som gifter sig?! Vem för annars??
    Om det nu är några andra i kyrkan som inte hör till sällskapet som blir störda av blixtrar så är dom rätt bänga.
    Burre Präst skrev 2008-11-17 17:08:27 följande:

Apan Apansson skrev 2008-11-16 13:03:52 följande:
    Vigselgudstjänsten är ju inte bara till för dig, eller hur? Att det fotograferas oavbrutet kan vara ganska störande för de övriga som är i kyrkan och, som sagt, man är ju faktiskt med i en gudstjänst.Själv kan jag tänka mig att tillåta *en* fotograf under en vigsel medan jag alltid ber folk undvika fotografering helt under dopgudstjänsterna. Då ordnar vi med lite arrangerade bilder efteråt som dessutom blir bättre eftersom man då har mer tid på sig. Filmande går bra så länge det sker från en och samma plats.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-17 17:12:51 följande:
    Fast här kan jag inte hålla tyst!! Igen!! Ja nu har iaf jag lärt mig att en vigsel är en gudstjänst och att man inte kan få det som man vill, MEN vigselgudtjänsten är ju självklart till för de som gifter sig?! Vem för annars?? Om det nu är några andra i kyrkan som inte hör till sällskapet som blir störda av blixtrar så är dom rätt bänga.Burre Präst skrev 2008-11-17 17:08:27 följande:
    Visst kan man få det som man vill - så länge det man vill inte är opassande i en kyrka, eller strider mot det kyrkan står för.
    En vigselgudstjänst är förstås till för brudparet, och för den övriga församlingen. Och visst kan det vara aningen störande för gästerna om ett antal människor hoppar hit och dit och fotograferar. Jag förbjuder inte fotografer vare sig under dopgudstjänster, vigselgudstjänster eller konfirmationsgudstjänster (bortsett från nattvardsgången som inte bör fotograferas), men jag ber fotograferna att använda sitt sunda förnuft och inte störa/förstöra akten.
    När det gäller begravning vill alltfler människor fotografera - inte under akten men före och efter. Jag tillåter även det men kommer aldrig att förstå vad de ska ha bilderna till...
  • MulleNuh

Jo men visst.. Att springa runt som yra höns och fota är en sak.. Men att folk sitter på sina platser och fotar är mer det jag menar..

Kjell Präst skrev 2008-11-17 17:19:46 följande:

Visst kan man få det som man vill - så länge det man vill inte är opassande i en kyrka, eller strider mot det kyrkan står för.En vigselgudstjänst är förstås till för brudparet, och för den övriga församlingen. Och visst kan det vara aningen störande för gästerna om ett antal människor hoppar hit och dit och fotograferar. Jag förbjuder inte fotografer vare sig under dopgudstjänster, vigselgudstjänster eller konfirmationsgudstjänster (bortsett från nattvardsgången som inte bör fotograferas), men jag ber fotograferna att använda sitt sunda förnuft och inte störa/förstöra akten.När det gäller begravning vill alltfler människor fotografera - inte under akten men före och efter. Jag tillåter även det men kommer aldrig att förstå vad de ska ha bilderna till...
  • Bumlis

Jag håller faktiskt med.

MulleNuh skrev 2008-11-17 17:12:51 följande:
    Fast här kan jag inte hålla tyst!! Igen!! Ja nu har iaf jag lärt mig att en vigsel är en gudstjänst och att man inte kan få det som man vill, MEN vigselgudtjänsten är ju självklart till för de som gifter sig?! Vem för annars?? Om det nu är några andra i kyrkan som inte hör till sällskapet som blir störda av blixtrar så är dom rätt bänga.Burre Präst skrev 2008-11-17 17:08:27 följande:
  • Troll1

Jag bad prästen att säga till de som fotade att de inte skulle göra det under bön. Det var inga problem, men vaktmästar´n lade sig i och satte "skräck" i gästerna, så nu har vi knappt några bilder alls från kyrkan, eftersom de inte tog bilder med blixt = suddigt.

• allehanda

Kanske skulle ni komma på söndag när jag skall jobba på bla. en dopgtj.jag jobbar "bara" som vaktmästare men det stör faktiskt en hel del när gästerna tvunget skall ha bilden när barnet rynkar pannan precis ovanför dopfunten samtidigt som resten av gänget sitter och blixtrar som på den värsta presskonferens.Säg mig vem av alla dessa gäster får ett enda bra foto?Hos oss brukar prästerna gärna stanna kvar en liten stund efter dopet och då kan alla ta så många foto de vill men då skyndar de flesta sig ut ut kyrkan.Samma sak gäller vigslar,det är ovackert.

Svar på tråden Förbud mot vigselbilder?