• Anna och Ola

Förbud mot vigselbilder?

Var på vigselsamtal i veckan och det var mycket trevligt, tills prästen sa att kyrkan skrivit på ett papper som de skrivit på där de inte tillät fotografer att ta bilder av själva vigseln, utan bara in och utgång. De andra bilderna fick man ta senare när kyrkan var tom.... har ni varit med om detta? Får man förbjuda sånt? Känns konstigt att inte ha bilderna som e tagna in the moment så att säga...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-06 19:11
    det trista är att vi anlitat en fotograf med extratid för just vigseln....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-15 21:53
    Vi fick ha någon som filmade.

• Svar på tråden Förbud mot vigselbilder?
  • allehanda

Det är upp till dig när du bokar din vigsel att fråga efter praktiska saker,alltså tar man ALDRIG för givet
    att fotografering kan ske hur som helst
    att man kan fylla tegelgolv/mattor med rosenblad(går inte att få bort märkena)
    att man delar ur riset innan vigseln(risgrynsgröt i alla bänkar)
    att man får kasta ris på brudparet utanför kyrkan
    att man är den enda som gifter sig den dagen i den kyrkan
    att mikrofoner växer upp som svampar ur kyrkgolvet
    att man kan bestämma över altarblommorna
    att man kan bestämma hur många ljus som skall stå på altaret
    att vaktmästaren bor sidan om kyrkan
    att praästen gillar alla "jippo"
    att musikern inte måste spela allt du vill skall spelas

det här är en del saker som jag fått uppleva under mina 20 år som vaktmästare, naturligtvis har jag även fått vara med om mycket trevliga saker också!

• Vitt guld

Jag ska erkänna att jag inte frågat prästen om hur det är med fotografering. Det kanske är bäst att fråga för säkerhets skull då. Vi var på dop i denna kyrka som vi ska vigas (och döpa) i på lördag, för några veckor sen, och då fick vi fota så jag hoppas att det gäller samma för alla.

• JPerlestam

Det är ju klart att man ville uppleva livets höjdpunkter där och då men det kan ju också vara så att man har släktingar och vänner som pågrund av sjukdom och ålder inte kan närvara vid vigseln, för deras skull är det väl kul om möjlighet finns att dokumentera händelsen. Min sambos farmor är mycket sjuk men ser oerhört mycket framemot vårt bröllop eftersom han är första barnbarnet som gifter sig och troligen kommer hon inte hinna uppleva att fler barnbarn tar det steget i livet. Hon kommer att bli förkrossad om hon går miste om vigseln på det enda sett hon kan uppleva den, i efterhand genom bilder och film.
    En till präst skrev 2008-11-10 12:10:52 följande:

När jag själv gifte mig för en evighet sen sa vi till gästerna att fotografera efter vigseln ute på kyrktrappan.Alla som var där var ju våra vänner och släktingar, och vi ville att de verkligen skulle uppleva vigseln när den hände, istället för att titta på bilder efteråt. Jag har alltid haft svårt för den där idén att man måste dokumentera livets höjdpunkter - jag tycker tvärtom att det viktigaste som händer oss ska upplevas där och då. Både av dem som står i centrum och av deras vänner.
  • Anna och Ola

Jag förstår att det kan störa men när man anlitar en fotograf hoppas man ju att de kan vara proffsiga och inte "märkas"..
    tror att allt löser sig, prästen var riktigt trevlig och kyrkan fin, och jag vill vara koncentrerad på vigseln, så kanske det har sina fördelar med.
    trevlig helg på er och tack för åsikter och upplevelser

• MulleNuh

Alltså gäller detta förbud enbart fotografer som springer runt och tar från olika vinlkar? Eller gäller det även gästerna som sitter på sina platser i bänkarna??

• älskarlivet

Vilken kyrka ska ni gifta er i?

Anna och Ola skrev 2008-11-15 21:55:14 följande:

Jag förstår att det kan störa men när man anlitar en fotograf hoppas man ju att de kan vara proffsiga och inte "märkas"..tror att allt löser sig, prästen var riktigt trevlig och kyrkan fin, och jag vill vara koncentrerad på vigseln, så kanske det har sina fördelar med.trevlig helg på er och tack för åsikter och upplevelser
    [/citat]

Anna och Ola skrev 2008-11-15 21:55:14 följande:
    [citat]
    Jag förstår att det kan störa men när man anlitar en fotograf hoppas man ju att de kan vara proffsiga och inte "märkas"..tror att allt löser sig, prästen var riktigt trevlig och kyrkan fin, och jag vill vara koncentrerad på vigseln, så kanske det har sina fördelar med.trevlig helg på er och tack för åsikter och upplevelser
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-11-15 21:59:03 följande:
    Alltså gäller detta förbud enbart fotografer som springer runt och tar från olika vinlkar? Eller gäller det även gästerna som sitter på sina platser i bänkarna??
    Vet inte hur det är i den kyrka det handlar om, men gäster som sitter i bänkarna och fotograferar med blixt STÖR, om inte lika mycket som kringspringande fotografer så nästan lika mycket.
  • JPerlestam

Jag har talat med vår präst, ska vigas i Limhamns kyrka. Vi får lov att filma hela vigseln men inte fotografera mer än in och utgång. Helt ok får jag väl tycka, huvudsaken är att vigseln dokumenteras på något vis. Mycket lättad nu!

• Vitt guld

Vi vigdes igår. 50 gäster och det blixtrade hejvilt hela tiden, folk sprang hit och dit och fotade. Bara härligt, tyckte både vi och prästen!

• Kjell Präst

Vitt guld skrev 2008-11-16 11:31:39 följande:

Vi vigdes igår. 50 gäster och det blixtrade hejvilt hela tiden, folk sprang hit och dit och fotade. Bara härligt, tyckte både vi och prästen!
    Ja, smaken är olika Men vad kul att ni blev nöjda!
Svar på tråden Förbud mot vigselbilder?