• Anna och Ola

Förbud mot vigselbilder?

Var på vigselsamtal i veckan och det var mycket trevligt, tills prästen sa att kyrkan skrivit på ett papper som de skrivit på där de inte tillät fotografer att ta bilder av själva vigseln, utan bara in och utgång. De andra bilderna fick man ta senare när kyrkan var tom.... har ni varit med om detta? Får man förbjuda sånt? Känns konstigt att inte ha bilderna som e tagna in the moment så att säga...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-06 19:11
    det trista är att vi anlitat en fotograf med extratid för just vigseln....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-15 21:53
    Vi fick ha någon som filmade.

• Svar på tråden Förbud mot vigselbilder?
  • Ore

Vår präst sa att vi fick filma och fotografera bäst vi ville, men vi hade skrivit i programmet att vi ville att gästerna inte skulle springa runt i kyrkan och leta kameravinklar. Det räckte med att fotografen gjorde det...

• junikul08

Vår präst sa att man fick ställa upp filmkameror i kyrkbänkarna men inte gå runt där framme. Det lät ju mer rimligt jämfört med det ni fick höra. Konstigt!

• En till präst

Ja, en församling kan och får bestämma över vad som får hända i de gudstjänster som firas, och en vigsel är en gudstjänst.

Det är inte så vanligt med ett definitivt förbud som det trådstartaren skriver om, men många församlingar försöker på olika sätt begränsa fotograferandet eftersom det verkligen stör vigselakten väldigt mycket.

Idag har nästan alla människor en digitalkamera = man kan ta hur många bilder som helst utan att det kostar något. Och om man har "fri" fotografering kommer vigseln bli ungefär som en presskonferens, där det blixtrar HELA tiden.

Att fota in och utgång borde rimligen räcka för gästerna.

Själv brukar jag tillåta EN inhyrd bröllopsfotograf under förutsättning att den håller sig stilla. Många är proffsiga och diskreta när de tar sina bilder, men jag har också varit med om skräckexempel på fotografer som går omkring och letar vinklar hela tiden, och överallt, även innanför altarringen. Och brudar som bryr sig mer om att posera inför kameran än att se sin brudgum i ögonen.

Så det är inte enkelt.

• Kjell Präst

Som sagt, visst kan prästen förbjuda fotografering eftersom prästen är den som har det slutliga ansvaret för hur gudstjänstehn går till. Jag brukar dock inte förbjuda fotografering, däremot säga att området kring altaret är "fredat", ingen fotograf ska springa omkring där och sticka kameran under näsan på präst eller brudpar.

• anne på grönkulla

Jag tror det är ganska vanligt med givna fototillfällen - och som gäst på förrättningar i kyrkan har jag ibland reagerat mot när det varit fri fotografering. Det stör faktiskt fokus på ceremonien också för de inbjudna. Bra att kyrkan är tydlig, synd bara om informationen inte nått er från början.

• En till präst

När jag själv gifte mig för en evighet sen sa vi till gästerna att fotografera efter vigseln ute på kyrktrappan.
    Alla som var där var ju våra vänner och släktingar, och vi ville att de verkligen skulle uppleva vigseln när den hände, istället för att titta på bilder efteråt.

Jag har alltid haft svårt för den där idén att man måste dokumentera livets höjdpunkter - jag tycker tvärtom att det viktigaste som händer oss ska upplevas där och då.

Både av dem som står i centrum och av deras vänner.

• Vitt guld

Man kan förbjuda fotografering i privata lokaler, men kyrkan är väl offentlig? Det låter konstigt med ett sånt förbud.

• En till präst

Vitt guld skrev 2008-11-10 12:28:55 följande:

Man kan förbjuda fotografering i privata lokaler, men kyrkan är väl offentlig? Det låter konstigt med ett sånt förbud.
    Det är inte alls konstigt. Det är alltid en präst som är ansvarig för allt som sker i en kyrka, och h*n kan välja att låta gudstjänster vara fotofria. En vigsel är en gudstjänst.

Alltså är det ytterst sett prästen som har ansvar för allt som sker i vigseln.

Kyrkan är offentlig i den meningen att den inte är privatägd utan ägs av sina medlemmar.
  • PennyJenny

En till präst skrev 2008-11-10 12:40:16 följande:

Vitt guld skrev 2008-11-10 12:28:55 följande:
    Det är inte alls konstigt. Det är alltid en präst som är ansvarig för allt som sker i en kyrka, och h*n kan välja att låta gudstjänster vara fotofria. En vigsel är en gudstjänst.Alltså är det ytterst sett prästen som har ansvar för allt som sker i vigseln.Kyrkan är offentlig i den meningen att den inte är privatägd utan ägs av sina medlemmar.
    Finns dessutom inget som hindrar en offentlig lokal att ha ett fotoförbud, det beror sig helt och hållet på vad för verksamhet som bedrivs där.
  • Vitt guld

En till präst skrev 2008-11-10 12:40:16 följande:

Vitt guld skrev 2008-11-10 12:28:55 följande:Det är inte alls konstigt. Det är alltid en präst som är ansvarig för allt som sker i en kyrka, och h*n kan välja att låta gudstjänster vara fotofria. En vigsel är en gudstjänst.Alltså är det ytterst sett prästen som har ansvar för allt som sker i vigseln.Kyrkan är offentlig i den meningen att den inte är privatägd utan ägs av sina medlemmar.
    Okej, det är nog så. Men får man veta om fotoförbudet innan vigseln? Så de inte säger det när det är dax på den stora dagen. För själv skulle jag vilja byta kyrka om vi inte fick bilder därifrån iaf.
Svar på tråden Förbud mot vigselbilder?