• Småland09

Ris, bubblor, rosenblad?

Vete 17 om detta hamnar rätt, hittar inga trådar om detta någonstans...
    Iaf.. vad har ni som folk kastar över er när ni kommer ut från kyrkan?
    Jag är lite anti ris eftersom det ju inte ska vara bra för småfåglarna o sen har man ju varit på en del bröllop där brudparet fått ris överallt o hittar det på kvällen sedan haha..
    Så min fundering är att antingen ha såpbubblor eller rosenblad.
    En undran dock, fläckar såpbubblorna klänningen?? Det kommer en del barn på bröllopet och de kanske skulle tycka det vore lite kul med såpbubblor.
    Någon som har tips på söta såpbubbleburkar??

• Svar på tråden Ris, bubblor, rosenblad?
  • allehanda
    PennyJenny skrev 2008-10-15 10:56:57 följande:
    Kan inte hjälpa det, men jag tycker att det är lite förmätet på något sätt att ordna med hur gästerna ska hylla brudparet utanför kyrkan. Visst, det är väl klart att man blir hyllad efteråt, konstiga gäster vore det annars, men jag kan inte hjälpa att tycka att man ändå inte ber om det, vilket jag tycker att man gör om man delar ut rispåsar, såpbubblor eller annat. De flesta har med sig eget ris och har några glömt brukar det inte vara hela världen, man vill som reglel ändå inte att alla kastar nävvis med ris på en för det blir lite förmycket.
    Precis så tycker jag också.
  • EmMa09

Vi hade tänkt att ha såpbubblor för bröllop men det är många äldre i släkten som gärna vill kasta ris, kanske blir så att vi både köper konfetti och bubblor...

• passionsblomman

Jag börjar efter alla förslag känna att det framstår som mindre och mindre charmigt att folk ska ge sig till att kasta något som helst på mig!

Ett seriöst tips ändå:
    Om ni vill ha rosblad-som ÄR fint_ så tala om för floristen i samband med brudbukettsbeställningen att ni är intresserade av rosor till roskonfetti. Det brukar man kunna köpa på sig som florist till en mycket rimlig peng, för man kan få tag på sådant som grossisten gärna vill bli av med pga felköp tex och då inte behöva betala fullpris. tror att ca 7-10 kr/ros brukar vara rätt vanligt. Då är det oftast mycket större rosor än de ni hittar på ICA. Låter ni dem blanda färger hej vilt är det ännu bättre. Plocka isär rosorna och fluffa till bladen lite, förvarad dem svalt(kylskåp tex) i en plastsåse som lite luft får vara kvar i. Detta kan ni göra 2-3 dagar före brölopet om ni vill

• Småland09

Snäckan 4: Torkade lingonblad! Vad häftigt!!! vilken cool o annorlunda ide!

• gusdanima

Helt rätt pandis81! Om man inte tycker att man ska kasta ris el likn så behöver man ju faktiskt inte ens skriva på en tråd där diskussionen inte handla OM utan VAD man ska kasta! =)

• pandis81

Nä jag tycker inte heller det. Är så trött på folk med alla dessa fördomar som cirkulerar här på BT.
    Skapar man trådar för att få tips så behöver man inte skriva i dom om man ändå inte ska vara delaktig i just den frågan på sitt bröllop. Nä sånt klarar jag mig utan.

Men tillbaka till ämnet.
    Nu har jag kollat runt lite på bröllopsris och jag hittar bara en sida som säljer det. och 250 kr för en påse känns inte som det är relevant. Så är det okej med kyrkan så kommer jag köpa vanligt ris och så tvätta och torka det själv hemma. Så att man får bort allt mjöligt damm som är på dom. Det som ger fläckar. Eftersom vi ändå mest ska ha bubblor så känns det dumt att ha så många ris påsar. Utan bara några stycken. Även om man inte ska ta det förgivet så är det säkert några som har det med sig. Eller hellre vill kasta ris än blåsa bubblor. Jag vet att min dotter kommer bli väldigt glad för bubblorna.

gusdanima skrev 2008-10-16 06:42:49 följande:
    Helt rätt pandis81! Om man inte tycker att man ska kasta ris el likn så behöver man ju faktiskt inte ens skriva på en tråd där diskussionen inte handla OM utan VAD man ska kasta! =)
  • Mumriks blivande fru

Snäckan 4 : Älskar idén om att ha torkade lingonblad. Det är både ekonomiskt och så är det "skogigt" som är lite vårt tema!

Tack för tipset!

• young love

Vi funderar på rosenblad, men det som verkar opraktiskt är hur man ska dela ut de till gästerna... Ris i påsar och bubblor är lätta att dela ut, men hur tycker ni att man ska göra med rosor? I korg som vandrar runt mellan gästerna? I påsar? Men då blir de kanske mosade?

• passionsblomman

Det allra vanligase, skonsammaste och enklaste är att lägga bladen i en eller ett par korgar som någon går runt bland gästrana med så de får ta en näve eller två. Det brukar något lite större barn gärna hjälpa till med, annars tärnorna eller vem som helst. Hur enkelt som helst.

• young love

Tack för tipset passionsblomman!

• Mrs Baom

Det går att köpa såpbubblor på nätet som inte kostar så mycket, de fläckar inte heller kläderna. jag har köpt sådanna, vill inte ha ris i hela klänningen och håret...

• Humlanhubbe

hmm men vi fick ris överallt FAST vi hade bubblor till våra gäster..=)
    Mrs Baom skrev 2008-10-17 19:16:54 följande:

Det går att köpa såpbubblor på nätet som inte kostar så mycket, de fläckar inte heller kläderna. jag har köpt sådanna, vill inte ha ris i hela klänningen och håret...
  • Theka

Äh, det gick ju inte att länka direkt - hjärtstavarna var det vi köpte iaf.

Svar på tråden Ris, bubblor, rosenblad?