• Småland09

Ris, bubblor, rosenblad?

Vete 17 om detta hamnar rätt, hittar inga trådar om detta någonstans...
    Iaf.. vad har ni som folk kastar över er när ni kommer ut från kyrkan?
    Jag är lite anti ris eftersom det ju inte ska vara bra för småfåglarna o sen har man ju varit på en del bröllop där brudparet fått ris överallt o hittar det på kvällen sedan haha..
    Så min fundering är att antingen ha såpbubblor eller rosenblad.
    En undran dock, fläckar såpbubblorna klänningen?? Det kommer en del barn på bröllopet och de kanske skulle tycka det vore lite kul med såpbubblor.
    Någon som har tips på söta såpbubbleburkar??

• Svar på tråden Ris, bubblor, rosenblad?
  • pandis81

Okej.. men då kanske det inte är någon ide att köpa rosor då..

Men jag funderar på om det inte är tråkigt med bara bubblor. Eller är det inte lite charmigt att ha lite ris i alla fall.

chamor skrev 2008-10-15 09:44:52 följande:
    Rosenblad är slöseri med pengar enligt mig. Ångrar att vi inte bara hade bubblor. Rosorna faller platt till marken, kostar en del och bubblor svävar länge och ger fina kort.
  • chamor

Alla var stormförtjusta i våra bubblor men vi hade köpt alldeles för få. Nu slängde ju folk rosenblad också så kanske man kan blanda men tror att riset kan förstöra bubblorna?

• valkyriana

Jag tyckte att det var jättefint med rosor!
    Köpte 60 rosor som vi plockade av på morgonen. Röda och rosa.
    Ris har folk med sig ändå.

• pandis81

Okej.. Men tycker ni att vi bara ska satsa på bubblor då åt alla???
    Och inte ha ris överhuvudtaget??

Ska man ta förgivet att gästerna har med sig ris ändå, några i alla fall.

• svartamasken

Jag tycker att såpbubblor känns lite lökigt för gästerna att stå och flåsa ut över brudparet, men blir jättefina på bild.

Vi hade traidtionellt med ris, men hade köpt 2 kg storpack grötris på Willys. Utvärdering:

1. 2 kg ris är väldigt, väldigt mycket
    2. Tillse att ni köper tvättat ris, alt. tillse att ni har en fuktig handduk att borsta bort risdammet från det otvättade riset med

• PennyJenny

Kan inte hjälpa det, men jag tycker att det är lite förmätet på något sätt att ordna med hur gästerna ska hylla brudparet utanför kyrkan. Visst, det är väl klart att man blir hyllad efteråt, konstiga gäster vore det annars, men jag kan inte hjälpa att tycka att man ändå inte ber om det, vilket jag tycker att man gör om man delar ut rispåsar, såpbubblor eller annat. De flesta har med sig eget ris och har några glömt brukar det inte vara hela världen, man vill som reglel ändå inte att alla kastar nävvis med ris på en för det blir lite förmycket.

• Snäckan4

Vi kommer troligtvis ha fågelfrön. Jag såg en annan tråd som du Småland09 hade startat där du skrev att du ville hålla nere kostnaderna, jag tror det här är ett bra ställe att kunna ta ett billigare alternativ. Såpbubblor tycker jag personligen blir lite dyrare. Jag har även ett alternativ där jag (om jag orkar) ska torka lingonblad och lägga i påsarna. Kan nog blir effektfullt samt nästan gratis!

• pandis81

min tanke från början var att ha såpbubblor bara för att barnen skulle ha något roligt att göra.
    Det är ju något dom kan blåsa även efter inte bara under tiden som vi kommer ut ur kyrkan.

Men jag förstår inte vad det är med folk och fördomar.
    Ska man inte få dela ut ris/såpbubblor bara för att man tvingar folk att fira en utanför kyrkan.
    Men då kanske man inte ska skicka inbjudningskort heller då. Det är ju också en uppmaning att komma och fira. Det kanske inte folk känner för. Eller tycker det är dyrt för att man förknippar bröllop med presenter och fest.

Jag tänker göra som jag vill på mitt bröllop och jag så ska ha 200 rispåsar som folk får kasta och jag tänker inte gå därifrån förän alla är slut.

• monkay

Pandis81:

"
    Jag tänker göra som jag vill på mitt bröllop och jag så ska ha 200 rispåsar som folk får kasta och jag tänker inte gå därifrån förän alla är slut."

hahaha, underbart! Helrätt inställning

Svar på tråden Ris, bubblor, rosenblad?