• Småland09

Ris, bubblor, rosenblad?

Vete 17 om detta hamnar rätt, hittar inga trådar om detta någonstans...
    Iaf.. vad har ni som folk kastar över er när ni kommer ut från kyrkan?
    Jag är lite anti ris eftersom det ju inte ska vara bra för småfåglarna o sen har man ju varit på en del bröllop där brudparet fått ris överallt o hittar det på kvällen sedan haha..
    Så min fundering är att antingen ha såpbubblor eller rosenblad.
    En undran dock, fläckar såpbubblorna klänningen?? Det kommer en del barn på bröllopet och de kanske skulle tycka det vore lite kul med såpbubblor.
    Någon som har tips på söta såpbubbleburkar??

• Svar på tråden Ris, bubblor, rosenblad?
  • agtiwi

Såpbubblor vet jag tyvärr inte så mycket om. Vi ska ha rispuffar i stället för vanligt ris!

• svartvitabruden

www.brollopsbubblor.se ska jag köpa irån, speciella som inte fläckar kläderna söta små burkar

Rosblad = ni får städa efter er utanför kyrkan Inte så kul kanske att behöva planera in en kyrktrappsstädare.

Ris finns ju bröllopsris som smälter och är ofarligt för fåglar men ja det kan ju hamna överallt

• chamor

Vi hade rosenblad och såpbubblor. Ångrar att jag inte bara hade bubblor. Hade blivit billigare och en bubbla är ju i luften längre än ett rosblad som faller direkt till marken. De finaste bilderna är de med mycket bubblor på och vi hade bara 25 för över 100 besökare... Rosenbladen var rent ut sagt bortkastade pengar enligt mig och NEJ bubblorna färgar inte. Större risk att rosorna gör det!

• anja1661

jag läste i nån annan tråd att ris INTE är farligt för fåglarna!!
    var köper man bröllopsris och vad kostar det??

• Lövings

Det där med att fåglarna mår dåligt av ris är en MYT.

"Att ris skulle svälla upp i fåglars mage, så att magen sprängs [är en] seglivad myt som inte stämmer. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är starka och bryter ner riset snabbt. Däremot är ris inte särskilt näringsrikt, så det finns bättre foder att ge fåglarna. Feta fröer som solrosfrön till exempel".

www.faktoider.nu/ris.html

• ingenjörsbruden
    anja1661 skrev 2008-10-14 10:38:05 följande:
    jag läste i nån annan tråd att ris INTE är farligt för fåglarna!!var köper man bröllopsris och vad kostar det??
    1 kg bröllopsris hos Calligraphen kostar 249:- o räcker till ca 100 skopor, räcker ganska långt.....jag la 2,5 skopor i varje tyllcirkel (24 cm i diameter) o då räckte riset till 35 påsar!

Gör man mindre cirklar så räcker det med 1 skopa i varje påse.

Visst kan man ha solrosfrön....dock så luktar det inte så spännande när de kommit innanför kläderna o blivit varma....
  • valkyriana

Vi hade rosblad och behövde inte sopa utanför kyrkan. Fint var det också

Såpbubblor fungerar mindre bra i regn

Någon underbar person hade med sig grötris som det blev fläckar av på min mans kostym.
    Vi blev bombaderade av ris- gjorde lite ont faktiskt. Hade ris i hela frisyren efteråt- tur att vi tog bilderna innan vigseln

• Humlanhubbe

Vi hade såpbubblor..men många av våra gäster hade iaf med sig ris..*trist*

• ingenjörsbruden

Får man mkt ris i håret så blir det många barn!!

Sen har jag för mig att bröllopsgästerna alltid har haft eget ris med sig.....lite amerikanska seder har nog smugit sig in med designade rispåsar o favourer!

Vi har ju garderat oss lite ifall det blir dåligt väder med både ris o såpbubblor!

Svar på tråden Ris, bubblor, rosenblad?