• BlygBrud

Vi som inte blev friade till...

Har alla här blivit friade till??
    Jag menar, ett sådant där röda-rosor-smäktande-violoiner-mannen-på-knä-hollywood-frieri??

För...när jag tänker efter så har m2b aldrig friat till mig...
    Utan vi har väl gemensamt bara kommit fram till att..tja..varför inte??

Så nu undrar jag...
    Är det fler där ute som glatt planerar bröllop, men som enligt hollywood standard egentligen inte blivit friad till, men som är lika lycklig för det?

Spelar det någon roll?
    Och hur gjorde ni?

• Svar på tråden Vi som inte blev friade till...
  • anne på grönkulla

Hade min man frågat min pappa om lov hade jag nog inte känt nån stark samhörighet eller familjekänsla för någon av dem. Personer som fattar beslut om min framtid över mitt huvud vill jag inte välja att ha i min familj.

Jag och min man är vuxna och vi klarade att fatta beslut om vår gemensamma framtid alldeles själva. Sen var våra familjer självskrivna deltagare i ceremonien som befäste det (och faktiskt tog vi med föräldrarna när vi skrev kontrakt på lägenheten också) - men besluten var våra!

• anne på grönkulla

För att vara mindre OT - maken friade nog i den meningen att han frågade först (ganska tidigt i vårt förhållande) om jag ville gifta mig med honom. Men beslutet om tidpunkt för både förlovning och bröllop var gemensamt (och vid det laget hade vi båda frågat "vill du gifta dig med mig" fler gånger än vi kan räkna. Så ville vi ha det.

• Megi

Ja men det är du som tycker att det är respektlöst, då kan du inte komma o tracka ner på de som tycker att det är gulligt!

jag tycker att du ska behålla det för dig själv...

Nu orkar och vill inte jag disskuter om detta!!!!!!!

• nossan

Trodde detta va en tråd om frieri och inte där folk blir osams om hur folk friar till varann, huvudsaken är jue att man gifter sig utav kärlek.

• Vi2iJuli
    feministbrud skrev 2008-10-15 13:59:46 följande:
    Menar du att jag har fel i mitt påstående om att kvinnor i vissa länder inte får välja vem de vill gifta sig med? Jag kan ge dig källor på det om du önskar.Jag tycker att det är respektlöst att be någon annan om lov att få gifta sig med mig, men där är vi uppenbarligen olika.
    Det är för att VISA RESPEKT som pojkarna ber flickornas fäder om handen.

Nu har min far passerat, så nu ska gubben fråga min mamma.
    Han gör det för att det är en del av hans kultur och nått han är uppvuxen med "att så gör man".
  • feministbrud

Det är möjligt att man gör så i andra kulturer, med för egen del tycker jag att det är respektlöst mot mig, oavsett varifrån min man än skulle komma ifrån.

Vi2iJuli skrev 2008-10-15 16:32:59 följande:
    Det är för att VISA RESPEKT som pojkarna ber flickornas fäder om handen.Nu har min far passerat, så nu ska gubben fråga min mamma.Han gör det för att det är en del av hans kultur och nått han är uppvuxen med "att så gör man".
  • Vi2iJuli
    feministbrud skrev 2008-10-15 16:35:23 följande:
    Det är möjligt att man gör så i andra kulturer, med för egen del tycker jag att det är respektlöst mot mig, oavsett varifrån min man än skulle komma ifrån.
    Tur att vi alla är olika då!

Nu är det ju inte så att det är min mamma som bestämmer huruvida vi FÅR gifta oss eller inte, hon kommer ju inte säga nej. Hon vet om att vi planerar bröllop men det är en sak HAN vill göra å som Megi säger, det ÄR gulligt så han får mer än gärna göra så. :)
  • Nancy Drew
    Vi2iJuli skrev 2008-10-15 16:32:59 följande:
    Det är för att VISA RESPEKT som pojkarna ber flickornas fäder om handen.Nu har min far passerat, så nu ska gubben fråga min mamma.Han gör det för att det är en del av hans kultur och nått han är uppvuxen med "att så gör man".
    Vem är det man visar respekt för genom att tillfråga föräldern?
    (Detta är en uppriktigt menad fråga.)
  • Vi2iJuli

Nancy Drew skrev 2008-10-15 16:40:45 följande:

Vem är det man visar respekt för genom att tillfråga föräldern? (Detta är en uppriktigt menad fråga.)
    Ens blivande svärföräldrar.
    Man vill väl vara på god fot med dom?
    Dom ska ju ändå vara där resten av ens äktenskap....
  • Nancy Drew
    Vi2iJuli skrev 2008-10-15 16:43:23 följande:
    Nancy Drew skrev 2008-10-15 16:40:45 följande:
    Ens blivande svärföräldrar.Man vill väl vara på god fot med dom?Dom ska ju ändå vara där resten av ens äktenskap....
    Visar man dålig respekt om man inte frågar? Vad händer om förälderns säger nej?
Svar på tråden Vi som inte blev friade till...