• BlygBrud

Vi som inte blev friade till...

Har alla här blivit friade till??
    Jag menar, ett sådant där röda-rosor-smäktande-violoiner-mannen-på-knä-hollywood-frieri??

För...när jag tänker efter så har m2b aldrig friat till mig...
    Utan vi har väl gemensamt bara kommit fram till att..tja..varför inte??

Så nu undrar jag...
    Är det fler där ute som glatt planerar bröllop, men som enligt hollywood standard egentligen inte blivit friad till, men som är lika lycklig för det?

Spelar det någon roll?
    Och hur gjorde ni?

• Svar på tråden Vi som inte blev friade till...
  • MulleNuh

ja

feministbrud skrev 2008-10-15 10:29:35 följande:
    Vad roligt att man är förutsägbar
  • svartamasken

Jag är nog lite fåntraditionell, för jag friade till min fru enl. gängse praxis. (I.o.f.s. 06.15 på morgonen, vilket kanske kan betraktas som aningen okonventinellt.)

• Zsarah

nope, sambon friade inte direkt, utan jag friade:P

• rivendellbridal

Ursäkta att jag lägger mig i, men måste man som tjej ändra på sin personlighet och undertrycka sin naturliga läggning för att det skall vara "rätt och rättvist"? Ja, jag tycker att det är trevligt att min man som faktiskt inte har så lätt att binda sig ändå tar steget att fria och jag är helt nöjd att jag inte friade själv. Ja, om han hade frågat min far om lov hade jag inte blivit arg även om det kanske är en onödig grej. Tänk, jag lagar maten hemma och städar också, och killen grejar med bilen och fixar taket. Måste jag gå och skämmas nu? ;o)

feministbrud skrev 2008-10-15 09:01:25 följande:
    Gulligt? Tycker du det är gulligt när din blivande man vill BE OM LOV från DIN FAR att han ska gifta sig med dig? Bestämmer du inte det själv? Min far hade gått i taket vid en sådan urbota fånig fråga 2008!!Jag blev inte heller friad till, för jag friade själv. Jag hann först!
  • J D
    rivendellbridal skrev 2008-10-15 11:45:28 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i, men måste man som tjej ändra på sin personlighet och undertrycka sin naturliga läggning för att det skall vara "rätt och rättvist"? Ja, jag tycker att det är trevligt att min man som faktiskt inte har så lätt att binda sig ändå tar steget att fria och jag är helt nöjd att jag inte friade själv. Ja, om han hade frågat min far om lov hade jag inte blivit arg även om det kanske är en onödig grej. Tänk, jag lagar maten hemma och städar också, och killen grejar med bilen och fixar taket. Måste jag gå och skämmas nu? ;o)
    OT: Det är inte naturligt utan kulturligt men visst, om man inte vill ta avsteg från sin kulturliga läggning så behöver man inte såklart.

Jag vet inte om jag borde svara på den här tråden eftersom frågan ej gick ut på att få reda på vilka som blev friade till utan vilka som ej blev det men jag blev iaf friad till av min fästman. Han skulle knappast gjort det om han inte redan hade vetat att jag ville dock. Vi hade redan diskuterat vår framtid så ingående. Valde sedan ringar tillsammans och så valde han dag och tillfälle (och nej, det var inte rosor etc. och det är jag mkt glad över eftersom det hade känts tillgjort för oss som par).

OT: Självklart behöver du inte skämmas för att du och din man följer normerna men det finns en stark risk att ni kommer att klaga över konsekvenserna av dem någongång i framtiden eftersom de är personlighetsdestruktiva per se.
  • Megi

Ja det är gulligt att ens pojkvän vill be om LOV!!!! vad är det för fel me det???

feministbrud skrev 2008-10-15 09:01:25 följande:
    Gulligt? Tycker du det är gulligt när din blivande man vill BE OM LOV från DIN FAR att han ska gifta sig med dig? Bestämmer du inte det själv? Min far hade gått i taket vid en sådan urbota fånig fråga 2008!!Jag blev inte heller friad till, för jag friade själv. Jag hann först!
  • feministbrud

Det ogulliga i det tycker jag är att föräldrar som inte har med saken att göra blandas in i beslutet. Vad har din pappa att göra med vem du gifter dig med? I vissa länder bestämmer pappan helt och hållet och bruden får inte välja sin brudgum själv. Lite konstigt att man vill ta den tradionen till 2008 års Sverige.

Megi skrev 2008-10-15 13:15:26 följande:
    Ja det är gulligt att ens pojkvän vill be om LOV!!!! vad är det för fel me det???
  • feministbrud

Jag vill bara påpeka om någon hade missuppfattat att jag inte tycker att det är kvinnoförtryck om mannen friar till kvinnan!

• Megi

Mannen väljer att göra det av respekt. Färäldrarna bestämmer inte om man får eller inte får. det är ett sätt att berätta att man vill gift sig me deras dotter... Innan du yttrar dej om vissa länders traditioner så tycker jag att du borde läsa om dem och ha kunksap om det du pratar om.
    Inte för att verka otrevlig men man måste ha sann fakta innan man kan kommentera ngt.

feministbrud skrev 2008-10-15 13:27:59 följande:
    Det ogulliga i det tycker jag är att föräldrar som inte har med saken att göra blandas in i beslutet. Vad har din pappa att göra med vem du gifter dig med? I vissa länder bestämmer pappan helt och hållet och bruden får inte välja sin brudgum själv. Lite konstigt att man vill ta den tradionen till 2008 års Sverige.
  • feministbrud

Menar du att jag har fel i mitt påstående om att kvinnor i vissa länder inte får välja vem de vill gifta sig med? Jag kan ge dig källor på det om du önskar.

Jag tycker att det är respektlöst att be någon annan om lov att få gifta sig med mig, men där är vi uppenbarligen olika.

Megi skrev 2008-10-15 13:55:16 följande:
    Mannen väljer att göra det av respekt. Färäldrarna bestämmer inte om man får eller inte får. det är ett sätt att berätta att man vill gift sig me deras dotter... Innan du yttrar dej om vissa länders traditioner så tycker jag att du borde läsa om dem och ha kunksap om det du pratar om. Inte för att verka otrevlig men man måste ha sann fakta innan man kan kommentera ngt.
Svar på tråden Vi som inte blev friade till...