• Jija79

Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!

Jag å min sambo skall gifta oss nästa sommar. Nu vill han skriva ett äktenskapsförord. Bara det gör att jag blir skitledsen! Det det handlar om är att han lade in 150.000 kronor så att vi kunde köpa vårt hus ihop. Jag hade inget att lägga in alls. Så han vill ha tillbaka de pengarna plus ränta om vi skiljer oss. Är detta rättvist?? Och så säger han att han då borde äga 5% mer av huset eftersom 150.000 är 5% av husets värde. Jag tycker att om han nu måste ha dessa pengar, då skall han få dem och eventuell ränta, men det skall inte blandas in hur mycket huset är värt då! Har jag fel??
    Och en annan grej som känns jobbig, är att hans pappa, min blivande svärfar, är jurist, och skall då enligt min sambo ta fram äktenskapsförodret till oss. Jag tycker det känns fel eftersom hans pappa givevis ser till att hans son får det bra, han tänker ju inte på mig. Men han säger att det spelar väl ingen roll, det är ju bara ett standardformulär! Jag skulle i så fall vilja att min pappa slänger ett öga på det så att jag har nån på min sida, men då blev min sambo skitsur och tyckte inte min pappa hade nåt med detta att göra!!!
    Hjälp! Hur skall jag bete mig???

• Svar på tråden Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!
  • passionsblomman
    didis skrev 2008-10-11 17:16:04 följande:
    Skall man vara ärlig är läkaren lika "dyr" men eftersom det betalas via skatten så märks det inte lika direkt som min kostnad.
    Det var precis det jag menade! Helt knäppt!
  • didis

Prata med er bank, de har jurister som kan hjälpa till.

Jag är inte hälften så insatt som jag föröker låta som !!

Oktober4 skrev 2008-10-11 17:21:22 följande:
    Didis: Vad är det man bör tänka på om man har barn innan och gifter sig? Om man dessutom som vi har barn tillsammans? Verkar som du har koll på läget och jag tycket allt sånt här är helt förvirrande.
  • lillP

En sak som jag vet att min mamma och hennes "nya" (varit gifta i drygt 10år) man har gjort är att skriva testamente mha en jurist. Han har två barn, mamma mig och inga gemensamma barn. Vet dock inte hur de har gjort med äktenskapsförord, om det har ett sånt också eller om det bara är testamente.
    Vet att de träffat juristen lite då och då för att uppdatera, som tex när mamma skaffade en häst.

Oktober4 skrev 2008-10-11 17:21:22 följande:
    Didis: Vad är det man bör tänka på om man har barn innan och gifter sig? Om man dessutom som vi har barn tillsammans? Verkar som du har koll på läget och jag tycket allt sånt här är helt förvirrande.
  • J D

Jag vet inte om ngn annan redan påpekat det men det finns möjlighet att jämka oskäliga avtal i efterhand om en part har behandlats orimligt sämre. Exvis skulle ett avtal som upprättats till fördel för din fästman med hjälp av hans advokatpappa och utan att du haft ngn juridisk hjälp (och ej heller fått a det) mkt väl kunna ses med skarpare ögon i ett sådant läge. Nu säger du att det bara gäller att hämta standardpapper men det kan ni väl hämta varsomhelst? Säljer inte bokhandeln det likväl som de säljer samboavtal?

Googla annars så vet du ungefär vad du har att hämta.

• 2time

Avtalslagen § 36 är det du tänker på säger §-nörden då...

• J D
    2time skrev 2008-10-13 11:05:34 följande:
    Avtalslagen § 36 är det du tänker på säger §-nörden då...
    Jajjamen, tyckte det var onödigt att droppa paragrafer bara med tanke på svårigheten i tillämpningen av just den paragrafen  .

Är du också jurist?
  • Kanskesnartfru

Har inte läst hela tråden , men ville bara berätta om hur vi gjorde. Sambon la in ca 200000 i huset från sin borätt. Vi var hos jurist och skrev testamente samt en revers på summan. På en revers så kan man ju skriva av en bestämd summa varje år så att man genom "lång o trogen tjänst" betalat tillbaks ..om man nu ser till föräldraledigheter etc.
    Den som lägger in pengarna gör ju det för att man vill satsa på "oss" ...annnars kunde ju personen ifråga köpt huset på egen hand o bott där själv. Då kan man ju inte räkna att allt ska vara 100% rättvist.

• Kanskesnartfru

Kom på en sak till...reversen skrevs ju på 100 000 kr, för det är ju inte meningen att jag skulle betala 200000 till honom; då har han ju inte lagt något i slutändan.
    Så i ditt fall bör det ju rimligen vara 75000 kr som summan ska landa på, så att du har lånat 75000 av honom till din insats och han har betalt sin insats kontant.

• Mysproppen

Även om ni nu ska gifta er, varför då göra anspråk på något som är hans om ni MOT FÖRMODAN kommer gå skiljda vägar i framtiden. Mitt är mitt och ditt är ditt...

• J D
    Mysproppen skrev 2008-10-13 20:07:10 följande:
    Även om ni nu ska gifta er, varför då göra anspråk på något som är hans om ni MOT FÖRMODAN kommer gå skiljda vägar i framtiden. Mitt är mitt och ditt är ditt...
    För att ditt blir mitt i och med bodelning. Why not?
Svar på tråden Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!