• Jija79

Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!

Jag å min sambo skall gifta oss nästa sommar. Nu vill han skriva ett äktenskapsförord. Bara det gör att jag blir skitledsen! Det det handlar om är att han lade in 150.000 kronor så att vi kunde köpa vårt hus ihop. Jag hade inget att lägga in alls. Så han vill ha tillbaka de pengarna plus ränta om vi skiljer oss. Är detta rättvist?? Och så säger han att han då borde äga 5% mer av huset eftersom 150.000 är 5% av husets värde. Jag tycker att om han nu måste ha dessa pengar, då skall han få dem och eventuell ränta, men det skall inte blandas in hur mycket huset är värt då! Har jag fel??
    Och en annan grej som känns jobbig, är att hans pappa, min blivande svärfar, är jurist, och skall då enligt min sambo ta fram äktenskapsförodret till oss. Jag tycker det känns fel eftersom hans pappa givevis ser till att hans son får det bra, han tänker ju inte på mig. Men han säger att det spelar väl ingen roll, det är ju bara ett standardformulär! Jag skulle i så fall vilja att min pappa slänger ett öga på det så att jag har nån på min sida, men då blev min sambo skitsur och tyckte inte min pappa hade nåt med detta att göra!!!
    Hjälp! Hur skall jag bete mig???

• Svar på tråden Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!
  • lillP

Håller med om att 150000kr känns ganska lite att skriva in i ett äktenskapsförord. MEN om det nu är viktigt för honom så är ju faktiskt Didis idé väldigt bra. Gör det tidsbegränsat.

didis skrev 2008-10-10 17:18:25 följande:
    Hmm... funderar...kan man skriva något tidsbestämt, tex att om äktenskapet upplöses inom 5år har han rätt till sina 150.000 men om äktenskapet varar längre anses de som gemensamma?Ungefär som när man som nyanställd får betald semester första året och om man slutar inom 5 år får man betala tillbaka eftersom man egentligen inte hade semesterrätt än.Då behöver inte han känna att TS gifter sig för att komma åt hans 150.000 och samtidigt har de båda två hunnit "lägga in" ett värde i äktenskapet som inte längre kan värderas i pengar.
  • JPerlestam

Jo, jag vet att äktenskapsförord bara har att göra med vad som händer när man skiljer sig. Det jag menade var att i och med att han har mer pengar än mig med sig in i förhållandet plus högre lön så skulle han ju kunna leva med mycket högre standard än mig, bla. pga aktieutdelningar mm men vi väljer att allt vi har, ska vi ha tillsammans. Jag blir inte skyldig honom något i efterhand.

• didis

Så har vi också alltid haft vår ekonomi. "Allt mitt är ditt".

Så länge vi är tillsammans får förståss maken 50% av vinsten från företaget men jag ensam äger aktierna och skall så göra även vid en ev skilsmässa. Maken skulle inte kunna driva mitt företag ändå.

Företaget är mitt levebröd och jag tycker det är skillnad att skriva äktenskapsförord om företag mot om 150.000:-

JPerlestam skrev 2008-10-11 14:47:05 följande:
    Jo, jag vet att äktenskapsförord bara har att göra med vad som händer när man skiljer sig. Det jag menade var att i och med att han har mer pengar än mig med sig in i förhållandet plus högre lön så skulle han ju kunna leva med mycket högre standard än mig, bla. pga aktieutdelningar mm men vi väljer att allt vi har, ska vi ha tillsammans. Jag blir inte skyldig honom något i efterhand.
  • passionsblomman

I min och min sambos tillvaro finns inte "mina" och "dina" pengar, utan Våra och vårt gemensamma liv. Vi prioriterar rätt lika och det är väl kanske en förutsättning. Visst kan vi ryka ihop om ekonomin ibland-av någon anledning oftaast då det är risigt med pengar...men annars är inställningen att den som har just då pröjsar-även om det är den andara som måste operera ut visdomständer och köpa upp hela jäkla apoteket(i våras var det jag )

Vi ser det väl som att det är samma ansvar vi tar för varandra nu som vi skulle ha rent juridiskt i ett äktenskap.
    Då har man ju försörjningsplikt gentemot varandra. dvs det existerar inte dina och mina pengar, utan den som drar in, gör det åt båda om en tex blir sjuk etc.
    Det gör att ajg har jättesvårt att förstå inställningen till en summa av 150 000, för som andra redan varit inne på ar det "en piss i Nilen " sett ingra års familjeekonomi.

Har man större tillgångar, företag etc är det en helt annan sak ansre jag och ffa om man har barn med sig sedan tidigare.
    Min mamma gifte sig igen "på äldre dar" och de hade som tur var ett äktenskapsord, för de har nu efter 10 år sklit sig igen. Det blev ett litet helsike, för han blev helt personlighetsförändrad och sprang bla omkring och norpade åt sig varenda förlängningsladd i hela huset...

Min Mamma är sjukpensionär pga en trafikolycka. När hon gifte sig sänktes hennes sjukpension med motiveringen att HAN ju tjänade bra och hade försörjningsansvar för henne också.
    Det sket väl han i! När hon blev tvungen att laga bryggor och elände i munnen för över 80 000 under de år som följde fick hon mot slutet, när varenda ihopsparad kronavar slut, på nåder LÅNA det sista av honom.

Nu när de är skilda, tror ni hennes pension har höjt upp till vad den var innan hon gifte sig?
    Nä.

Åh Jättelångt ännu en gång och arg hann jag bli också*kokar*

• Henriks älskling
    passionsblomman skrev 2008-10-11 16:28:04 följande:
    Min mamma gifte sig igen "på äldre dar" och de hade som tur var ett äktenskapsord, för de har nu efter 10 år sklit sig igen. Det blev ett litet helsike, för han blev helt personlighetsförändrad och sprang bla omkring och norpade åt sig varenda förlängningsladd i hela huset...Min Mamma är sjukpensionär pga en trafikolycka. När hon gifte sig sänktes hennes sjukpension med motiveringen att HAN ju tjänade bra och hade försörjningsansvar för henne också.Det sket väl han i! När hon blev tvungen att laga bryggor och elände i munnen för över 80 000 under de år som följde fick hon mot slutet, när varenda ihopsparad kronavar slut, på nåder LÅNA det sista av honom.Nu när de är skilda, tror ni hennes pension har höjt upp till vad den var innan hon gifte sig?Nä. Åh Jättelångt ännu en gång och arg hann jag bli också*kokar*
    Det är ju helt sjukt. Stackars lilla mamma... :(
  • passionsblomman

Ja, faktiskt!

Värst av allt är att eftersom hon jobbade deltid i vården i många år för att få ihop det med oss barn så har hon en pension som jag lovar att de flesta av et aldrig skulle tro att jag talade sanning om jag uppgav. Hon har en bra bit inder vad en student får i studielån vrje månad. OM jag hade pengar rabba-dabba-dabba-dabba-dabbadaaaa.... då jklar skulle jag ...

Gissa om vi har tänkt spara ihop till vårt bröllop själva?

• didis

Har man barn sedan tidigare och gifter sig bör man kontakta jurist. Det är mycket att ta hänsyn till, speciellt om man skaffar nya barn tillsammans.

Försörjningsansvaret har jag förstått att det är flera här på BT som inte riktigt förstår, tex när den ene åker på flera semesterresor/år och den andra tvingas stanna hemma o jobba "för hon har inte råd".

Vi var så unga när vi träffades, jag o maken, så ingen av oss hade pengar. Skulle jag skilja mig och träffa någon ny skulle jag inte gifta mig alls (för vi skulle inte skaffa barn ihop) och SKULLE vi gifta oss så absolut kontakta jurist så inte barnen drabbas ekonomiskt.

Men då kankse jag också skulle bli småsnål och tycka att mina pengar vill jag behålla för mig själv...

Passionsblomman - hade det varit bättre ekonomiskt för din mamma om de inte varit gifta? eller hade hennes pension sänkts i alla fall när de blev sambeskattade (eller blir man bara det när man har barn ihop)?

• passionsblomman

Det vet jag faktiskt inte, men jag antar att det varit bättre eftersom de först var sambo och då behöll hon sin pension oförändrad.
    Sett i backspegeln hade hon iaf idag haft ganska många 100-lappar mer/månad om hon aldrig gått till altaret med karlen, och det är sorgligt tycker jag.

Äktenskapsordet var självklart för dem båda då de har 3 barn var sedan tidigare.
    Tycker förrestebn inte DU att det är himla konstigt att tänderna och munnen inte räknas som att de hör till kroppen?
    (för att verkligen gå OT här nu då)

• didis
    passionsblomman skrev 2008-10-11 17:03:25 följande:
    Tycker förrestebn inte DU att det är himla konstigt att tänderna och munnen inte räknas som att de hör till kroppen?(för att verkligen gå OT här nu då)
    Jo och aldrig blir det konstigare än när jag får remisser från läkare. Då har ofta patienterna sökt läkare pga en diffusa besvär och då betalat 100kr. Sedan kommer de till mig för fortsatt utredning och då kostar plötsligt undersökningen och infektionsbehandlingen flera tusen (om det tex blir rotfyllning)!

Skall man vara ärlig är läkaren lika "dyr" men eftersom det betalas via skatten så märks det inte lika direkt som min kostnad.

Det skulle vara lättare och roligare att arbeta som tandläkare om man alltid kunde göra den bästa behandlingen och inte behövde kompromissa pga kostnaden och göra behandlingar som jag vet inte kommer att fungera särskilt länge. Tex göra stora compositfyllningar ("plastfyllningar") med begränsad funktionstid när man kan göra snygga, hållbara kronor.
  • Oktober4

Didis: Vad är det man bör tänka på om man har barn innan och gifter sig? Om man dessutom som vi har barn tillsammans? Verkar som du har koll på läget och jag tycket allt sånt här är helt förvirrande.

didis skrev 2008-10-11 16:50:54 följande:
    Har man barn sedan tidigare och gifter sig bör man kontakta jurist. Det är mycket att ta hänsyn till, speciellt om man skaffar nya barn tillsammans.Försörjningsansvaret har jag förstått att det är flera här på BT som inte riktigt förstår, tex när den ene åker på flera semesterresor/år och den andra tvingas stanna hemma o jobba "för hon har inte råd".Vi var så unga när vi träffades, jag o maken, så ingen av oss hade pengar. Skulle jag skilja mig och träffa någon ny skulle jag inte gifta mig alls (för vi skulle inte skaffa barn ihop) och SKULLE vi gifta oss så absolut kontakta jurist så inte barnen drabbas ekonomiskt.Men då kankse jag också skulle bli småsnål och tycka att mina pengar vill jag behålla för mig själv... Passionsblomman - hade det varit bättre ekonomiskt för din mamma om de inte varit gifta? eller hade hennes pension sänkts i alla fall när de blev sambeskattade (eller blir man bara det när man har barn ihop)?
Svar på tråden Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!