• Jija79

Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!

Jag å min sambo skall gifta oss nästa sommar. Nu vill han skriva ett äktenskapsförord. Bara det gör att jag blir skitledsen! Det det handlar om är att han lade in 150.000 kronor så att vi kunde köpa vårt hus ihop. Jag hade inget att lägga in alls. Så han vill ha tillbaka de pengarna plus ränta om vi skiljer oss. Är detta rättvist?? Och så säger han att han då borde äga 5% mer av huset eftersom 150.000 är 5% av husets värde. Jag tycker att om han nu måste ha dessa pengar, då skall han få dem och eventuell ränta, men det skall inte blandas in hur mycket huset är värt då! Har jag fel??
    Och en annan grej som känns jobbig, är att hans pappa, min blivande svärfar, är jurist, och skall då enligt min sambo ta fram äktenskapsförodret till oss. Jag tycker det känns fel eftersom hans pappa givevis ser till att hans son får det bra, han tänker ju inte på mig. Men han säger att det spelar väl ingen roll, det är ju bara ett standardformulär! Jag skulle i så fall vilja att min pappa slänger ett öga på det så att jag har nån på min sida, men då blev min sambo skitsur och tyckte inte min pappa hade nåt med detta att göra!!!
    Hjälp! Hur skall jag bete mig???

• Svar på tråden Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!
  • mme Monique

Usch ja, sånt kan bli superjobbigt. Om jag var du så hade jag absolut vänt mig till någon kunnig utomstående för att få hjälp att fixa detta. Även om hans pappa är kunnig så tycker jag att en totalt oberoende part ska hjälpa er med detta, kommer att kännas bättre tror jag. Bara det , att vilja be ngn annan, kan ju kännas lnepigt att framföra till sambon men absolut ska du stå på dig om det!!

Vi kommer också att skriva äktenskapsförord. Vi gör det av den anledningen att vi helt enkelt har mycket tillgångar och i händelse av att något oförutsett händer, så ska alla inblandade veta vad som gäller. Jag tycker det känns jätteskönt och ingen känner sig på något sätt lurad i detta.

• mme Monique

Kan tillägga att jag har betalt flera gånger mer än det din sambo gjorde, kontant på vårt hus nu.. Jag betalde hälften kontant och sambon tog lån på sin del.
    Detta har vi inga papper på (dumma mig), men vi äger 50% av fastigheten var. Säljer vi så får jag hälften av pengarna och sambon hälften. Sen om det blir mer eller mindre beror ju på hur marknaden för fastighetsaffärer ser ut just då. Men så är det ju med alla affärer man gör , en del ger bra avkastning och en del inte. Den risken får man ju alltid leva med när man sätter pengarna på spel. Så tänker iaf jag..

• 2time

Tycker inte du ska vara ledsen för att han vill ha äktenskapsord, det bör man faktiskt ha om det är stor skillnad. Klart att din pappa också ska få titta på det om det får dig att känna dig bättre. Känns lite konstigt att han både ska äga 5% mer och få ut sina pengar plus ränta men som någon skriver så spelar det ju ingen roll så länge det är giftorättsgods och inte enskild egendom. Hoppas det löser sig!

• Fru snart

Självklart ska du också ha någon som läser igenom det. Dessutom ska ni ju ha två vittnen som skriver under det och då kanske din pappa kan vara en av dem.
    Tycker nog att det är lite konstigt av din sambo att tänka så och då är jag ändå tillsammans med en av de största ekonominördarna i universum. hihi
    Går man in i ett förhållande och ska gifta sig och skaffa barn så blir det ju aldrig rättvist till hundra procent.
    Själv är jag mammaledig just nu och kan absolut inte betala lika mycket på våra utgifter som min sambo kan, men vi ser det som att alla pengar är våra pengar och att det inte spelar någon roll vem som har tjänat dem.
    Han hade även renoverat upp hela sin lägenhet när jag sedan köpte in mig i den och då betalade jag bara hälften av det som lägenheten hade kostat från början. Sen gav jag honom 20000kr vid sidan om eftersom jag kunde, för att han skulle få lite tillbaka på det han lagt ut. Men det var på mitt initiativ, han begärde aldrig det.
    Nu har vi flyttat till hus och han har renoverat upp vårt garage och pengarna han har använt är mest sina egna och han ser det mer som en investering i vår framtid och vet att jag inte har möjlighet att bidra lika mycket.
    Men som sagt pengar är pengar och alla känner och tänker olika. Huvudsaken är att DU inte känner dig överkörd.

• Aleta

Äktenskapsförord är bra eftersom om man nu skulle skilja sig så lär man inte vara så goda vänner just då...
    Fråga honom hur han ser på det här med föräldraledighet osv. Om ni delar helt lika och/eller går ner i arbetstid och delar vabdagar 50-50 så är det en sak. MEN väldigt många kvinnor tar en större dl av lasset och kommer därför att få en sämre ekonomisk situation vid en skilsmässa.
    Jag har sådana exempel i min närhet där kvinnan gick ner i arbetstid för att mannen ville satsa på sin karriär. Efter femton års äktenskap skiljer de sig. Han har råd att bo i hus, ha sommarstuga osv. Hon bor i liten lägenhet med dålig pension och har inte råd med semesterresor.

150.000 är en ganska liten summa om man ser det i ett längre perspektiv. Den summan kanske ska "skrivas av" om du är hemma mer med eventuella barn.

Jag kommer från ett samboförhållande där han ville räkna varenda knappnål när vi delade på oss. Det var helt absurt, till och med slattarna i likörflaskorna skulle delas lika.
    Där borde jag ha skrivit något eftersom jag satte in en stor kontantinsatts på en gård. När vi började förhandla ville han behålla gården, men dela lånen med mig! Jag skulle alltså stå där med hälften av lånen men han skulle ha hälften av gården. Det blev många år med advokater innan detta avgjordes.

Hoppsan nu blev det en liten uppsats. Det jag vill säga är att äktenskapsförord är bra om man tar hänsyn till BÅDA i det.

Kram och lycka till.

(Det fanns en tidigare tråd här på BT där en tjej och hennes blivande inte kunde komma överens om detta, men hans krav var helt orimliga. Jag tror att de bröt förhållandet efter att hon insåg hur han värderade henne.)

• Jija79

Alltså, han menar inte att han skall ha både och! Utan antigen 5% av husets värde ELLER tillbaka sina pengar plus ränta. Han själv vill ha 5% av husets värde. Jag funderar på vilket som gynnar mig mest om den hemska dagen kommer.
    Snart skiter jag i allt och låter honom få som han vill, jag avskyr konflikter!

• Jija79

Alltså nu låter det som om han är världens hemskaste person, vilket han absolut inte är! Vi älskar varandra jättemycket och han är jättegullig på många sätt. Jag är bara lite ovan vid såna här frågor och tycker alla konflikter är jätteobehagliga!

• MrsPuff

Vi har ju alla olika syn på pengar och jag tycker inte att det är nåt fel med äktenskapsförord, (kommer själv att upprätta ett när jag gifter mig) men att vara så himla rädd om småsummor känns lite småaktigt.
    Man ska så klart vara realistiskt, men om man ska leva ett liv tillsammans så käns det som mindre summor i slutändan inte spelar nån roll... Det kanske kommer komma en period där någon måste försörja den andra, ska man då göra ett nytt avtal och räkna av det?? Om man ändå inte ska "ta hand" om varandra ser jag inte riktigt någon anledning till att vara gift, då kan man väl lika gärna vara sambo?!?

Min åsikt här gäller inte just er Jija79 utan mer bara allmänt...

• Silla69

Jag tycker att han gör rätt med äktenskapsförord, men ta en jurist som du med känner dig bekväm med.

Sen att han pratar med sin pappa o du med din, tycker jag e helt ok. Men man ska inte blanda in dom i detta.

Lycka till.

Sen har min vännina precis skiljt sig, och hennes dåvarnade man ändrade en massa pappaer medans dom var gifta, men hennes falska namnteckning så hon blev helt skrapad nu.
    Då hjälpte inga papper dom hade skrivit.

Det var precis uppe i rätten.

• PennyJenny

Äktenskapsförord är som en försäkring. Inte sjutton går jag och tror eller hoppas att jag ska råka ut för en olycka men jag har ändå en olycksfallsförsäkring, OM det händer. Jag tror inte heller att jag och min man ska skilja oss, men vi har skrivit äktenskapsförord. I vårt fall handlar det om betydligt mer pengar, men jag reder hellre ut det nu när vi är vänner än att bråka om det sedan. Försök att se på det på det sättet.

Däremot tycker jag han är urlöjlig och helt fel ute när han blir sur för att du vill att din pappa ska titta på det. Jag tycker att det bästa är att ni skriver men att ni tar hjälp av någon neutral person. Hellre betala 1500 för besväret än att starta ett familjebråk över det. Förklara att du tycker det är okej att ni skriver ett äktenskapsord, men att du vill att personen som hjälper er är neutral. Lika väl som ni vill kunna undvika bråk om pengarna vill ni kunna undvika bråk mellan er för att det skulle kännas som att någon hade fördel. Det tycker jag han bör kunna förstå. Förklara att det inte handlar om att du inte tror att hans pappa gör ett bra jobb och så, utan om att du vill att det ska bli bra för er båda.

Svar på tråden Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!