• Jija79

Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!

Jag å min sambo skall gifta oss nästa sommar. Nu vill han skriva ett äktenskapsförord. Bara det gör att jag blir skitledsen! Det det handlar om är att han lade in 150.000 kronor så att vi kunde köpa vårt hus ihop. Jag hade inget att lägga in alls. Så han vill ha tillbaka de pengarna plus ränta om vi skiljer oss. Är detta rättvist?? Och så säger han att han då borde äga 5% mer av huset eftersom 150.000 är 5% av husets värde. Jag tycker att om han nu måste ha dessa pengar, då skall han få dem och eventuell ränta, men det skall inte blandas in hur mycket huset är värt då! Har jag fel??
    Och en annan grej som känns jobbig, är att hans pappa, min blivande svärfar, är jurist, och skall då enligt min sambo ta fram äktenskapsförodret till oss. Jag tycker det känns fel eftersom hans pappa givevis ser till att hans son får det bra, han tänker ju inte på mig. Men han säger att det spelar väl ingen roll, det är ju bara ett standardformulär! Jag skulle i så fall vilja att min pappa slänger ett öga på det så att jag har nån på min sida, men då blev min sambo skitsur och tyckte inte min pappa hade nåt med detta att göra!!!
    Hjälp! Hur skall jag bete mig???

• Svar på tråden Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!
  • avil

men han o hans pappa kan väl inte bara skriva ??
    Det där måste ju nån "kunnig" fixa-typ på banken eller nån jurist av nån slag!?

• chamor

usch va jobbigt.. tycker dock att din pappa har lika stor rätt att se som hans pappa!

• pandis81

Jag tycker kanske det är rätt att skriva äktenskapsförord när han har lagt in så mycket pengar. Det var ju ändå hans pengar. Men att hans pappa ska skriva äktenskapsförordet det tycker jag låter lite dumt. Det är klart att han får det bättre än dig då. Och jag tycker faktiskt att din pappa ska få kolla på det innan du skriver på det eller att du tar det till en annan advokat eller jurist innan du skriver på det så att du vet att du får en del av kakan i så fall.

Har ni delad ekonomi i övrigt??
    Då tycker jag det känns väldigt onödigt att skriva ett i vilket fall. Vi har delad ekonomi, men jag har lagt in mer pengar i lägenheten då jag hade mer sparat. Men jag kommer inte att kräva ett för att jag tycker vi har det så bra ändå. Och jag vet att skulle det inte gå och vi skiljer oss så skulle inte min man sätta mig på bar backe utan han skulle se till att vi fick våran del båda två.

Så jag råder dig till att stå på dig så att din pappa/ev annan advokat kan läsa det innan du skriver under. Det har du inte mer än rätt till. stå på dig.

• fröken sjunfors

Ja, eftersom du inte är jurist så måste du ju kunna få hjälp och råd utav någon annan så det verkligen inte står något galet däri. (inte för att det gör det säkert, men ändå) Hade vi varit i den situationen hade jag bett någon annan kikat på den också. Ibland blir man lite "hemmablind".

• brud080808
    pandis81 skrev 2008-10-10 09:53:13 följande:
    Jag tycker kanske det är rätt att skriva äktenskapsförord när han har lagt in så mycket pengar. Det var ju ändå hans pengar. Men att hans pappa ska skriva äktenskapsförordet det tycker jag låter lite dumt. Det är klart att han får det bättre än dig då. Och jag tycker faktiskt att din pappa ska få kolla på det innan du skriver på det eller att du tar det till en annan advokat eller jurist innan du skriver på det så att du vet att du får en del av kakan i så fall. Har ni delad ekonomi i övrigt??Då tycker jag det känns väldigt onödigt att skriva ett i vilket fall. Vi har delad ekonomi, men jag har lagt in mer pengar i lägenheten då jag hade mer sparat. Men jag kommer inte att kräva ett för att jag tycker vi har det så bra ändå. Och jag vet att skulle det inte gå och vi skiljer oss så skulle inte min man sätta mig på bar backe utan han skulle se till att vi fick våran del båda två. Så jag råder dig till att stå på dig så att din pappa/ev annan advokat kan läsa det innan du skriver under. Det har du inte mer än rätt till. stå på dig.
    Mitt inlägg blev överflödigt, kan bara instämma med ovan!
  • bröllopsblomma

Jag och min sambo ska också gifta oss nästa sommar och han vill också skriva äktenskapsförord. Detta då han har mer sparat än mig. Jag tycker att detta känns lite jobbigt men har insett att om det känns bäst för honom så är det ok med mig.

Även om ni skriver att han äger 5% mer av huset så blir ändå huset giftorättsgods och du får 50% av huset. Jag tycker att ni ska ta kontakt med en oberoende jurist som skriver äktenskapsförordet för att det ska bli så rättvist som möjligt.

Även om man litar på varandra så när det kommer till pengar så kan vem som helst bli girig!

• Sommargrönt

Först tycker jag att du ska sluta vara ledsen för att din blivande man vill skriva ett äktenskapsförord. Han har ju lagt mer pengar på ert hus och ska självklart ha rätt till mer om ni skiljer er om han vill. Man måste försöka vara realistisk även om det känns oromantiskt.

Men sen så har du helt rätt i att du inte både kan tvingas betala tillbaka pengarna plus ränta OCH att han ska ha rätt till en större del av huset. För det första så ska han ju i så fall bara ha tillbaka HÄLFTEN av pengarna plus ränta, annars betalar ju DU mer. För det andra så äger ni ju huset lika mycket var om du nu betalar hälften av kontantinsatsen. Så det är uppenbart att det är en antingen eller lösning som gäller. Antingen har han rätt till en större andel av huset, eller så har han rätt till kontantinsatsen. Och vilket som är bäst för dig bör DU prata med en jurist om. Om huset till exempel ökar väldigt mycket i värde kanske du tjänar på att betala haöva kontantinsatsen isället medan du kanske tjänar på att ge honom en större del i huset om värdet inte ökar eftersom kontantinsatsen plus ränta kan bli rätt mycket pengar.

Sen tycker jag att du ska passa på att tänka över vad du bidrar extra med som också borde ingå för din skull i ett sådant avtal. Om du till exempel tror att du kommer att vara föräldraledig mer så förlorar du både inkomst och erfarenhet och kanske till och med pension. Detta är ju något som du också måste kompenseras för ifall ni går skilda vägar. Det är minst lika viktigt som hans kontantinsats i huset. Ett äktenskapsförord ska ju vara till för att ni båda ska kunna gå ur äktenskapet utan att ha förlorat pengar!

Angående att din blivande svärfar som är jurist ska göra äktenskapsförordet så är det självklart för mig att det känns lite olämpligt. Nog för att sådana avtal brukar vara rätt standardiserade och han inte nödvändigtvis kommer ordna ett avtal där du blir sämre lottad. Men för att du ska känna dig bekväm. Och att din sambo blir arg på dig för att du vill ha hjälp av din pappa tänder lite varningssignaler för mig.

Jag tror att om man hamnat i en situation där ens blivande vill ha ett äktenskapsförord så är det ett kvitto på att det här är en person som om ni skulle skilja er kommer vilja ha ut sin del. Då är det bättre för dig med ett äktenskapsförord än att riskera att hamna i tvist med varandra, för din trygghet också. Och att värna om sina ekonomiska intressen är inget fel, det kan bara kännas oromantiskt men försök hålla det utanför. Det är sunt och vettigt. Däremot så tycker jag gott att du lugnt kan tala om för din blivande att självklart ska ni skriva ett äktenskapsförord om han vill det, men att ni tillsammans får gå till en opartisk jurist och styra upp det. Det är väl det minsta han kan kompromissa med?

• Jija79

Tack alla! Jag kan väl tycka att det är ok att han får tillbaka sina pengar som han la in från början. Det är väl inte mer än rätt antar jag.
    Vill bara klargöra att hans pappa inte skall skriva något eget förhand, utan bara hjälpa oss att ta fram rätt papper, antar jag i alla fall, om jag har fattat min sambo rätt. Han är ju jurist och vet lätt vilka/vilket papper man skall ha. Det jag sätter mig emot är att min sambo säger att 5% av husets värde kommer vara detsamma som hans del var som han lade in. Men blir det verkligen det efter några år?
    Och jag tycker också att jag har rätt att få diskutera detta med min pappa!

• avil

äsch,men herregud-vad är 150 000? DU är mammaledig,o tjänar antagligen mindre ,redan från början?
    Jag tycker det är lite sniket att han är så rädd om sina 150 000?
    Egentligen?
    Du har säkert bidragit med annat som inte syns på det sättet-kostar?
    men hur som så skulle jag anlita ANNAN jurist,inte svärfar!!!

• Sommargrönt

Det är omöjligt att säga att 5% är samma som det han satte in. Det kan vara det, det kan vara mer, det kan vara mindre. Det beror på värdeökningen på huset. Och sen är frågan om värdeökningen är större än de 5% han lade in om man lägger på räntan...Och om de 5% är mer än det han ursprungligen lade in så är frågan om han inte har rätt till det ändå, det var ju han som tog risken när han lade in dem...men man kan precis lika gärna tänka tvärtom. Det är ingen självklar fråga. Frågan är hur man brukar göra och frågan är vilken lösning som är bäst för ER, inte för HONOM. Det är därför ni borde gå och prata med en opartisk jurist.

Jija79 skrev 2008-10-10 10:14:37 följande:
    Tack alla! Jag kan väl tycka att det är ok att han får tillbaka sina pengar som han la in från början. Det är väl inte mer än rätt antar jag.Vill bara klargöra att hans pappa inte skall skriva något eget förhand, utan bara hjälpa oss att ta fram rätt papper, antar jag i alla fall, om jag har fattat min sambo rätt. Han är ju jurist och vet lätt vilka/vilket papper man skall ha. Det jag sätter mig emot är att min sambo säger att 5% av husets värde kommer vara detsamma som hans del var som han lade in. Men blir det verkligen det efter några år? Och jag tycker också att jag har rätt att få diskutera detta med min pappa!
Svar på tråden Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!