Äktenskapsförord...jobbigt!! Hjälp!
Jag å min sambo skall gifta oss nästa sommar. Nu vill han skriva ett äktenskapsförord. Bara det gör att jag blir skitledsen! Det det handlar om är att han lade in 150.000 kronor så att vi kunde köpa vårt hus ihop. Jag hade inget att lägga in alls. Så han vill ha tillbaka de pengarna plus ränta om vi skiljer oss. Är detta rättvist?? Och så säger han att han då borde äga 5% mer av huset eftersom 150.000 är 5% av husets värde. Jag tycker att om han nu måste ha dessa pengar, då skall han få dem och eventuell ränta, men det skall inte blandas in hur mycket huset är värt då! Har jag fel??
Och en annan grej som känns jobbig, är att hans pappa, min blivande svärfar, är jurist, och skall då enligt min sambo ta fram äktenskapsförodret till oss. Jag tycker det känns fel eftersom hans pappa givevis ser till att hans son får det bra, han tänker ju inte på mig. Men han säger att det spelar väl ingen roll, det är ju bara ett standardformulär! Jag skulle i så fall vilja att min pappa slänger ett öga på det så att jag har nån på min sida, men då blev min sambo skitsur och tyckte inte min pappa hade nåt med detta att göra!!!
Hjälp! Hur skall jag bete mig???