• Nalle Puh 40

Hur gammal var du när ni fick ert första barn?

Ibland när man känns det som det bara är jag i hela världen som inte har barn och längtan är stor...

Hur gammal var du när ni fick ert första barn?

• Svar på tråden Hur gammal var du när ni fick ert första barn?
  • passionsblomman

Visst är det konstigt vad folk häver ur sig utan att verka fatta att barn vare sig är en självlkarhet eller rättighet?

En tant på stranden i somras hojtade högt "varför skaffar inte du en söt liten flicka också då?" till mig
    "Jaadu, vår son är 7 nu och det har inte blivit fler för oss, det är ju liksom inget man beställer på postorder precis"sa jag.
    Det blev väldigt tyst bland alla grannarna på stranden.

Min mormor hade 8 barn, min mamma har tre, min ena syrra fyra, men min farmor fick barn först efter att hon redan adopterat, så jag verkar tydligen brås på henne.Hoppas dock fortfarande...

• Aleta

Passionsblomma, det är verkligen tråkigt och faktiskt vanligare än folk tror det här med sekundär barnlöshet. Dessutom så förväntas man inte vara så ledsen, för man har ju redan ett barn. Jobbigt, jag håller tummarna för dig.

Första barnet kom jättelätt för oss, men nummer två var knepigare. Efter ett par missfall och även infektion så blev jag inte gravid igen. Jag gick till en privat fertilitetsklinik och bad dem spola igenom mina äggledare. De tyckte att jag kunde vänta lite till, men det ville jag inte. Det kostade 2500:- och jag blev gravid på en gång. De såg inga stopp i äggledarna, så det kanske var i onödan, eller också så spolades de rena, vem vet?
    Jag var 40 när nummer två kom (hon blir ett år om en vecka).

• 27juni2009

Jag var 22 fyllda vid första, (planerat ska väl tilläggas eftersom många runt mig kommenterar att jag var "så ung" att de nog "bara hände" nummer 2 lika planerad kom när jag var 25½. En totalt oväntad grav kom i mellan men var en ofostrig garv ( i det läget tackade vi hemskt nog gudarna för det utfallet) Nu är det förhoppningsvis stopp på den fronten. För lika svårt som vissa har att bli gravida o lider av det lika jobbigt kan det vara för oss "frögurkor" att hitta ett effektivt prevmedel när vi känner att barnafödandet skall vara över.Tänker ofta på hur ortäävis naturne kan vara där, för de som inget högre önskar kunde gärna fått lite av vår fertilitet.

• Vitt guld

Jag var 30 år och är 31 nu.

• passionsblomman

Aleta:Just det, men ska vara glad åt det man har-och det är man ju! Tänk om man skulle kolla upp det där med att spola -Gjorde det ont?

27juni2009: Ja tänk om det gick!!

Tror min mormor gärna delat med sig lite...ÅTTA graviditeter(sen vet man ju inget om missfall osv förutom det)
    Och hon bodde i en liten stuga utan el eller rinnande vatten med en karl som jobbade i skogen hela dagarna.( -Jag kan tala om att min mormor, hon kunde jäklarimig hugga ved så det skvätte om det.)

När jag tänker på henne får ordet beundran en annan innebörd.Stackars farmor då å andra sidan, hon blev lämnad av sin första man för att hon inte fick barn. Skandal vid den tiden.
    Starka kvinnor... det är det vi kommer ifrån. Jag hoppas kunna hedra dem genom att möta med och motgångar på ett sätt som får mig att växa och som skulle göra dem stolta.

• mammatilltvå

Jag var 19 när första dottern föddes och 22 när lillsessan gjorde entre.
    Jag är väldigt emot "onödiga" aborter och trots att äldsta dottern blev till trots ppiller så valde vi att behålla barnet, vilket vi är väldigt glada över!
    Lillan är dock planerad, kom till på första försöket.

OT: Apropå barnlöshet, funderar på att donera ägg... läste att det var världens brist på detta och vill så gärna hjälpa någon som inte har det lika lätt som jag...
    Någon med erfarenheter kring detta? Vet dock inte om jag kanske räknas som för ung eller så? Är 23 år...

• JPerlestam

Tror inte att man får lov att donera ägg i Sverige, har en vän som genomgått IVF många gånger (nu äntligen gravid i 5e månaden) och enligt henne är äggdonation inte tilltet här...

• Aleta
    passionsblomman skrev 2008-09-26 18:55:20 följande:
    Aleta:Just det, men ska vara glad åt det man har-och det är man ju! Tänk om man skulle kolla upp det där med att spola -Gjorde det ont?
    Ingen aning, jag minns inte för jag var bara så fokuserad på att få något gjort. Eftersom jag inte minns så kan det ju inte ha varit så farligt...
  • mammatilltvå
    JPerlestam skrev 2008-09-26 19:22:37 följande:
    Tror inte att man får lov att donera ägg i Sverige, har en vän som genomgått IVF många gånger (nu äntligen gravid i 5e månaden) och enligt henne är äggdonation inte tilltet här...
    Såhär stod det i aftonbladet 15/9
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article3322428.ab
  • esset50

1 18 år precis innan
    2 knappa 20.

Är också emot onödiga aborter, så jag blev steriliserad när jag var 26.
    Fyller snart 39.

Svar på tråden Hur gammal var du när ni fick ert första barn?