• sandyh

Alternativ till potatisgratäng?!

Jag undrar om ni kan hjälpa oss med alternativ till potatisgratäng?! Det är gott, men liiiite trist. Sista utvägen får bli potatisgratäng.

Den mat vi bestämt oss för innehåller fläskfilé, renstek, svampsås och lite smörslungade grönsaker.

Vi äter allt och är lite inne på något med bulgur eller couscous eller så. Men dessvärre är vi inte så bra på sånt.

Så förslag tar vi emot med glädje!

• Svar på tråden Alternativ till potatisgratäng?!
  • Heloise

Självklart!
    Potatisgratäng!
    12 potatisar ( skivade)
    2 purjolökar(stimmlade och frästa utan färg)
    2-3 dl riven lagrad ost ( jag föredrar västerbotten)
    2 dl kokhet stark buljong(varierar beroende på vad vi äter till)
    1 pressad vitlöksklyfta
    salt+peppar.
    Varva potatis, purjo och ost samt salt och peppar( pot i översta och understa lagret) i en ugnsform.
    Rör ut vitlöken i buljongen och häll över, in i ugnen ca 50 min i 200-225 grader.
    Jättegott!
    "Glömde säga att det var ost i den(när jag postade första ggr) men de flesta laktosintoleranta kan väl äta ost som varit lagrad längre än 6 mån?" Vi ska äta den imorron med senapsbakad lax mmmm
    Vill du att jag ska ge dig potatismuffins receptet oxå?

sandyh skrev 2008-10-21 17:28:39 följande:
    Det receptet tas gärna emot, på den mjölkfria potatisgratängen. Jag är mjölkallergiker nämligen! Potatismuffins lät också riktigt skoj. Det måste jag kolla på!
  • elsi

Små ungsbakade rostade potatis eller cous cous med aprikoser och mynta

• Emmas syster
    Heloise skrev 2008-10-22 22:30:09 följande:
    "Glömde säga att det var ost i den(när jag postade första ggr) men de flesta laktosintoleranta kan väl äta ost som varit lagrad längre än 6 mån?"
    laktosintolleranta JA
    mjölkallergiker NEJ
    för mjölkallergiker få man hålla koll på alla färdiga produkter (som buljong) oxå så det inte är ngra dolda källor till mjölkprotein
  • sandyh

Emmas syster skrev 2008-10-23 20:01:58 följande:

laktosintolleranta JAmjölkallergiker NEJför mjölkallergiker få man hålla koll på alla färdiga produkter (som buljong) oxå så det inte är ngra dolda källor till mjölkprotein
    Amen! Någon som verkligen förstått att mjölkfritt och laktosfritt är HELT OLIKA saker!
  • Emmas syster
    sandyh skrev 2008-10-23 20:40:16 följande:
    Emmas syster skrev 2008-10-23 20:01:58 följande:Amen! Någon som verkligen förstått att mjölkfritt och laktosfritt är HELT OLIKA saker!
    hade jag inte fattat det hade jag tagit livet av många ungar vid det här laget

när jag jobbade i kök så brukade vi göra samma gratäng till -mjölk och till veganerna
    helt enkelt antingen en tomatsås med grönsaksbuljong eller en spenatbuljong (ofta med en massa örter i)

och varva och lägga i lite tryck så det blir en potatiskaka mer
    underbart gott till grillat kött/kyckling
    med dill i är den en höjdare till lax
  • Heloise

Jag är väl medveten om skillnaderna mellan laktosintoleranta och mjölkallergiker, något jag tror mjölkallergiker oxå är medvetna om. Jag sa aldrig att den var mjölkfri bara att den var gjord på buljong.

Emmas syster skrev 2008-10-23 20:01:58 följande:

laktosintolleranta JAmjölkallergiker NEJför mjölkallergiker få man hålla koll på alla färdiga produkter (som buljong) oxå så det inte är ngra dolda källor till mjölkprotein
  • sandyh
    Heloise skrev 2008-10-23 23:56:04 följande:
    Jag är väl medveten om skillnaderna mellan laktosintoleranta och mjölkallergiker, något jag tror mjölkallergiker oxå är medvetna om. Jag sa aldrig att den var mjölkfri bara att den var gjord på buljong. Emmas syster skrev 2008-10-23 20:01:58 följande:
    I know! Blev bara glad över att bli förstådd. Nästan varje gång, måste säga 9 av 10 gånger, så måste jag förklara att det är mjölkproteinet, inte laktosen, jag är känslig mot. Många gånger har dessa personer ändå köpt laktosfritt fil (av omtanke så klart!! Vilket ABSOLUT uppskattas). Det är jobbigt med mjölkallerig, speciellt eftersom det uppkommit på äldre dagar...
  • Heloise

Måste vara jobbig; har både en syster en morfar och ett gudbarn som är mölkallergiker; som tur är har det ju kommit många bra produkter, har inte provat med soja ost men det kanske går bra?

sandyh skrev 2008-10-24 13:05:24 följande:
    I know! Blev bara glad över att bli förstådd. Nästan varje gång, måste säga 9 av 10 gånger, så måste jag förklara att det är mjölkproteinet, inte laktosen, jag är känslig mot. Många gånger har dessa personer ändå köpt laktosfritt fil (av omtanke så klart!! Vilket ABSOLUT uppskattas). Det är jobbigt med mjölkallerig, speciellt eftersom det uppkommit på äldre dagar...
  • sandyh
    Heloise skrev 2008-10-24 14:44:06 följande:
    Måste vara jobbig; har både en syster en morfar och ett gudbarn som är mölkallergiker; som tur är har det ju kommit många bra produkter, har inte provat med soja ost men det kanske går bra?
    Det är jobbigt. Jag är JÄTTE DÅLIG på att undvika mjölk dessutom, eftersom jag VET hur gott ost är. Det är olika hur jag reagerar också. Oftast så kan lite ost på en macka gå bra, men crepsen jag åt i helgen förstörde hela söndagen. Får väl skylla mig själv där! Det finns jätte bra ersättningsprodukter nu, men de är ju så dyra! Creme Fraishe för 45 kr. Men den är grymt bra!
  • marsros

pomme anna är otroligt gott och festligt, enklet om man har en matberedare. Går att göra i stor form eller portionsformar om man har.

Skiva potatis tunnt i matberedare och bred ut skivorna i formar, jag brukar göra i stekpanna. Ska vara ca 2cm tjockt eller mer. Ställ på nåt tungt så kakan pressas ihop och stek på svag värme på spisen eller i ugnen till potatisen är mjuk.

Är alltså bara pressad potatis, nyttigt och gudomligt gott.

Lägger man lite energi på att lägga skivorna fint så blir det vackert mönster på kakan.

• Mrs Baom

Om man köper stora potatisar, eller bakpotatisar behåll skalet på, blir finare så och skivar dem ganska tunt, in i ugnen ringla över olivolja, salt och peppar stek tills de är klara, mycket gott!!

• sandyh

Man blir hungrig av alla förslag!

• JosieAdde

Rostade rotfrukter?
    T ex morot, bakpotatis i klyftor, röd lök, broccoli, svartrot, palsternackor mm..
    Olivolja, salt och peppar o sen in i ungnen :)

Svar på tråden Alternativ till potatisgratäng?!