• sandyh

Alternativ till potatisgratäng?!

Jag undrar om ni kan hjälpa oss med alternativ till potatisgratäng?! Det är gott, men liiiite trist. Sista utvägen får bli potatisgratäng.

Den mat vi bestämt oss för innehåller fläskfilé, renstek, svampsås och lite smörslungade grönsaker.

Vi äter allt och är lite inne på något med bulgur eller couscous eller så. Men dessvärre är vi inte så bra på sånt.

Så förslag tar vi emot med glädje!

• Svar på tråden Alternativ till potatisgratäng?!
  • Wingtear

Gräddstuvad couscous är jättegott, och är man inte bra på det så är det bara att öva näe skojade bara, man kan även göra gratäng på andra rotfrukter tex palsternaka, kolrot och morot, jättegott att blanda

• Lavendelflickan

rostade rotsaker. te.x. potais, morot, lök, palsetrnacka.. ni kan även ha i sötpotatis och/eller minimajs... allt beroende på vad ni tycker passar. Lätt att göra mycket av oxå!

• Lil C

jag haller med Wingtear, gratang pa andra rotfrukter eller varfor inte rosti? :)

• tolonta

finns ju goda typ "sallader" man kan göra med bulgur eller couscous, om man vill ha det kallt. Vet inget på sak arm, men har ätit något gott med bulgur, aprikos, soltorkad tomat, fetaost och svarta oliver bland annat...

Annars är ju gratäng av något slag överlägset om det ska varmhållas, blir inte torrt och tråkigt. Rotsaksgratäng är en version av uppiffad potatisgratäng. Man kan också ta i andra grejer. Min favoritgratäng just nu är med fetaost i (är inne i en fas där fetaost är gott till allt...), och så lägger jag tomatskivor över för att få litet roligare färg, och kanske även litet avocadoskivor som läggs på precis innan serveringen...

• nennesjuttioåtta

ungsrostade rödbetor, potatis och morötter är ju så gott! Särskilt rödbetorna!

• Wingtear

nennesjuttioåtta skrev 2008-09-15 21:39:59 följande:

ungsrostade rödbetor, potatis och morötter är ju så gott! Särskilt rödbetorna!
    Vill man inte ha det så rött, använd gulbeta. Smakar samma sak, mums!
  • Nocia

en kall potatissallad med goda grönsaker och en vinegrett. Funkar till det mesta och behöver ju inte värmas.

• sokkerstruten

Potatiskaka är jättegott.

www.alltommat.se/recept

Hittade tyvärr inget recept som var neutralt men ungefär så här kan det se ut..

Finns massor med recept och stilar om man söker på potatiskaka!

Svar på tråden Alternativ till potatisgratäng?!