• sandyh

Alternativ till potatisgratäng?!

Jag undrar om ni kan hjälpa oss med alternativ till potatisgratäng?! Det är gott, men liiiite trist. Sista utvägen får bli potatisgratäng.

Den mat vi bestämt oss för innehåller fläskfilé, renstek, svampsås och lite smörslungade grönsaker.

Vi äter allt och är lite inne på något med bulgur eller couscous eller så. Men dessvärre är vi inte så bra på sånt.

Så förslag tar vi emot med glädje!

• Svar på tråden Alternativ till potatisgratäng?!
  • brud080808

Kan bara rekommendera "potativsskruvarna" som finns på ica i svarta påsar. I många år har jag ÄLSKAT dem på min favoritrestaurang, men nu kan jag äta dem när jag vill, mums

• baver

hej

jag röstar på rödbetor och morötter och palsternacka kanske lite potatis.. ungsrosta demmed lite olja havssalt och örtkryddor..ju mer man rör om dessto mer tar allt färg av rödbetorna och man får "kärleksmat" smidigt och väldigt gott

• Snäckan4

Om jag skulle laga huvudrätten själv skulle jag göra en potatisbakelse med bacon utanpå. Man gör den i en avlång brödform med bacon i botten och på kanterna och potatis och lök och lite äggstanning i mitten. Detta kan man göra ett par dagar innan och även skära upp i portionsbitar. När man sen ska servera så lägger man in portionsbitarna på plåt i ugnen och bara värmer, dessutom blir baconet lite extra krispigt och gott då. superpraktiskt! Vill man vara mer avancerad kan man ju göra i runda portionsformar, annars kan man ju skära antingen fyrkanter eller i trekanter.

• Snäckan4

Glömde säga att det är jättegott också och man kan ju krydda med örter som man själv gillar mm

• ÄNGLAVINGE

hej
    även om ni bestämmer er för potatisgratäng, som ju är världens godaste så skall ni absolut ha i fetaost, soltorkade tomater och färska örter. Den slår allt

• Emmas syster

ugnsbakade rotsaker funkar utmärkt

gräddstuvade saker, som inte är gratänger, ska man passa sig för när det gäller mat till många, det blir gärna en stabbig gegga

mac and cheese i lite upphottad variant funkar toppen (dvs en lasange med bara ostsås och lasangeplattor och lök)

pommes anna

bakad potatis - funkar utmärkt...

• Emmas syster

om ni ska göra rotsaker föreslår jag gulbeta, kålrot, chiogga(polkabeta), sötpotatis, trefärgade morötter och palsternacka samt rödlök och ev paprika

• Fenixx

skulle också säga ungsbakade el rostade rotfrukter.
    hackelbackspotatis(stavning) är farligt gott med.

• ElinPierre

Om du vill ha nåt som liknar potatisgratäng finns potatisterinne- tunnare skivor och i med ägg och grädde- det ska vi ha!!

Sen finns potatiskaka (antar att det egentligen inte heter det men vi kallar det det här..)

Potatisskivor, olivolja, smör, massa olika örter och salt och peppar.. MUMS!

• Emmas syster

hasselbackspotatis tar en farlig tid bara - men sååå gott

tror att det var restaurangen på Hasselbacken som började med denna rätt på tidigt 1900tal

Svar på tråden Alternativ till potatisgratäng?!