• sandyh

Alternativ till potatisgratäng?!

Jag undrar om ni kan hjälpa oss med alternativ till potatisgratäng?! Det är gott, men liiiite trist. Sista utvägen får bli potatisgratäng.

Den mat vi bestämt oss för innehåller fläskfilé, renstek, svampsås och lite smörslungade grönsaker.

Vi äter allt och är lite inne på något med bulgur eller couscous eller så. Men dessvärre är vi inte så bra på sånt.

Så förslag tar vi emot med glädje!

• Svar på tråden Alternativ till potatisgratäng?!
  • sandyh

Jösses va bra att skriva en fråga här! MASSOR av svar. Grymt. Ni får gärna fortsätta. Jag skriver lista här så får vi se om det blir något av det.

Det här med grönsaker i ugn tycker jag låter som en hit, men vi får se. Det är en cateringfirma som ska fixa maten, men om vi hade alternativ att komma med så skulle de provlaga och se om de fick till det. Så vi tänkte att vi kunde försöka komma på ett alternativ till potatisgratäng. Det får vi på alla bröllop!

• Fenixx

Emmas syster skrev 2008-09-16 22:33:54 följande:

hasselbackspotatis tar en farlig tid bara - men sååå gotttror att det var restaurangen på Hasselbacken som började med denna rätt på tidigt 1900tal
    tack, kändes fel med stavningen.
    har aldrig gjort det själv, men är supergott som sagt hihi.
  • sanan

rösti är gott..
    rostade ugns grönsaker med timjan på toppen er ut som vilken resturang mat som helst..
    potatis grätäng med chevre och blåkongo potatis maybe..
    ungsbakade lökar med ost och grädde i mitten och bacon lindat runt..

• Vicci80

På ett bröllop fick vi black and white med purjolökspotatis. Riven potatis med purjolök o grädde

• Heloise

Jag funderar lite på potatis muffins finns recept i den nya ICA kokboken, verkar lite annorlunda och kul.
    Min mamma gör en väligt god " potatisgratäng" på buljong ist för grädde/mjölk. Otroligt god och användbar, vi gör den till det mesta.

• Ore

Vi hade rotsaksgratäng istället... Men det kanske är "lika tråkigt"? Vi älskar rotsaksgratäng, så för oss var det ett givet val!

• sandyh
    Heloise skrev 2008-10-20 22:48:24 följande:
    Jag funderar lite på potatis muffins finns recept i den nya ICA kokboken, verkar lite annorlunda och kul.Min mamma gör en väligt god " potatisgratäng" på buljong ist för grädde/mjölk. Otroligt god och användbar, vi gör den till det mesta.
    Det receptet tas gärna emot, på den mjölkfria potatisgratängen. Jag är mjölkallergiker nämligen! Potatismuffins lät också riktigt skoj. Det måste jag kolla på!
  • Mrs love

Vi hade potatisbakelse i små runda portionsformar!
    Det var mycket uppskattat, alla gillade det!!

Snäckan4 skrev 2008-09-16 10:35:50 följande:
    Om jag skulle laga huvudrätten själv skulle jag göra en potatisbakelse med bacon utanpå. Man gör den i en avlång brödform med bacon i botten och på kanterna och potatis och lök och lite äggstanning i mitten. Detta kan man göra ett par dagar innan och även skära upp i portionsbitar. När man sen ska servera så lägger man in portionsbitarna på plåt i ugnen och bara värmer, dessutom blir baconet lite extra krispigt och gott då. superpraktiskt! Vill man vara mer avancerad kan man ju göra i runda portionsformar, annars kan man ju skära antingen fyrkanter eller i trekanter.
  • Teapot

Vilken säsong ska det vara? Numer går ju det mesta att få tag på oavsett säsong iofs, finns ju t o m färskpotäter i frysdisken. Hur som helst, det är väldigt gott att "trycka till" små kokta färskpotatisar med tummen (så de ser "trasiga" ut) och sedan toppa med goda kryddor och körsbärstomater och så mycket parmesan man kan med ;) Gratinera sedan i ugnen.

Svar på tråden Alternativ till potatisgratäng?!