• lillP

    Tråd för oss tjejer som vill ned lite mer i vikt, mellan ca 20-45 kg

    Har du varit på vårdcentralen för din övervikt? Jag var det och fick frågan om jag ville ha bantningspiller. Jag hatar piller så jag sa nej, men efter ytterligare nåt år utan att det hänt något med vikten gick jag tillbaka och bad att få testa pillren. Har gått ner drygt 18kg nu.


    Pentan skrev 2008-08-14 18:08:05 följande:
    Ett ställe för oss lite tyngre brudar som vill gå ned i vikt!själv väger jag ca 105 kg och vill ned till runt 70-75 kg.Ngn mer???
  • lillP

    Jag fick Reductil. Det dämpar aptiten och håller upp förbränningen när man äter mindre. Kroppens normala reaktion är annars att ställa in sig i svältläge. För mig har medicinen verkligen varit till hjälp, jag hade gett upp allt hopp om att gå ner till normalvikt igen.


    Anniis skrev 2008-08-14 18:50:03 följande:
    Vad för piller har du fått? Vad heter dem?
  • lillP

    Det där låter som mitt tidigare beteende. Jag kom fram till att jag var matmissbrukare, närmare bestämt hetsätare. Lyckades till slut hitta en behandling för det. Inte det lättaste precis när de flesta behandlingarna är för anorexi/bulimi


    Pentan skrev 2008-08-14 19:00:55 följande:
    Härligt tjejer att ni finns där ute!jag måste framför allt ändra mitt beteende. Är sjuklig nästan i mitt sätt att äta.Äter nästan jämt, även om jag inte är hungrig. Äter när jag är trött, glad, ledsen, ensam, med sällskap, för att fira, för att det är synd om mig, för att unna sig lite extra.Varje dag är en mysätar dag framför film. Varje dag ska det vara extra gott och mycket! En chipssort räcker inte, gärna två olika och så choklad, gärna ngn dipp och läsk!Varför varför varför har det blivit så?Och jag kan inte låta bli, kan verkligen inte, men snart är jag i botten känner jag! Känner att jag behöver en förändring desperat, annars kommer jag bli den där sura och skygga människan jag inte alls är, men som min övervikt tvingar in mig i.
  • lillP

    kanske inte ska skriva det här.. men gud vad gott!


    efternamnsbyte skrev 2008-08-14 20:45:56 följande:
    Och jag har suttit här och svullat 11 smörgåsrån med smör sedan sist jag skrev, istället för att passa på att gå ut en sväng medans dotterns moster var här och kunde passa...
  • lillP

    Välkommen Silvera! *vinkar tillbaka*


    silvera skrev 2008-08-14 22:48:05 följande:
    Hej, jag heter Silvera och är smörgås, mat och kakmissbrukare... *vinkar*
  • lillP

    ett tips som jag tycker fungerar är att skriva matdagbok. Speciellt om man tycker att man äter jättemycket. När jag skrev matdagbok visade det sig att jag knappt åt något på dagarn, men däremot tryckte jag i mig på kvällarna. Men om man spred ut kvällsätandet under en hel dag var det fortfarande inte så mycket, ändå gick jag upp i vikt... Kroppen hade ställt in sig på svält vilket innebär att den lagrar allt den får i sig när den får i sig det. Ingen bra metod Inte konstigt att man hetsåt på kvällarna... man hade ju inte fått i sig tillräckligt under dagen.

    *Skriv matdagbok (lättare att hålla koll på sig själv)
    * ät minst 3mål/dag frukost, lunch och middag

  • lillP

    Jag har gått ner 19kg med hjälp av reductil Hur länge har du ätit medicinen?


    flower75 skrev 2008-08-29 20:05:31 följande:
    Hallå alla kämpa glada!! Jag skrev ett inlägg för ett tag sen. Skrev då att jag får hjälp av en tablett som heter Reductil. Jag hade inte gått ner så mycket, precis som jag trodde:0(. Men jag hade tappat 4 cm i midjan *L* Och det blev jag såååååå glad över. Nu behöver jag bara få tummen ur a-----t och börja motionera................... Varför ska det vara så förbannat svårt???? Fan jag blir så trött på mig själv...
  • lillP

    Det är en receptbelagd medicin som sänker aptiten och håller uppe förbränningen. I vanliga fall när man går ner i mängd mat så går även förbränningen ner, alltså blir det svårare att gå ner. Medicinen ska kombineras med diet och träning, men den biten måste jag erkänna att jag har slarvat med. Det blev automatiskt så att jag åt bättre mat, och åt mycket mindre.

    Medicinen tar inte bort sötsuget, så är det det och inte "matätandet" som är problemet finns det risk att medicinen inte fungerar så bra. En vän testade medicinen, men den fungerade inte för henne, just för att hon i princip bara levde på cola, chips och godis.

    De första tre månaderna hände det mest med vikten, gick ner ca ett kilo per vecka. Efter det gick det lite trögare... Det är säkert skillnad om man gör som man ska och kombinerar medicinen med diet och träning...

    Hoppas du fick lite svar på dina frågor, ett tips är att googla det. Fick upp massor med bra information i olika forum innan jag bestämde mig att testa medicinen.


    pandis81 skrev 2008-09-01 09:41:02 följande:
    Vad går Reductil ut på. Är det bara vanliga tabletter som man äter och så gör man inget mer eller vad e det för något.Man kan ju inte gå ner 19 kg på bara en tablett och sen gå ner. Är det receptbelagt eller finns det på apoteket.?? Jag har aldrig hört talas om det förrut så därför jag är lite nyfiken.
  • lillP

    Jag gick till vårdcentralen, läkaren där skrev ut recept. Han skriver gärna ut recept så fort det är något och hade tidigare frågat om jag ville ha bantningspiller, vilket jag då tackade nej till. Ett år senare utan framgång med träning, dieter, personlig tränare etc så kontaktade jag honom igen och bad om recept på Reductil. Hade då tagit reda på information om medicinen så jag visste på ett ungefär hur den fungerade.

    Lite långt... men mitt tips är att du kontaktar vårdcentralen

    Det är helt underbart hur kroppen har förändrats, eller rättare sagt hur jag orkar saker och ting på ett annat sätt. Skönt att slippa flåsa i en backe tex Däremot är magen väldigt degig, så den måste jag ta tag i. Tar väl ett tag för kroppen att forma om sig igen, gick ju inte direkt över en natt att gå upp


    pandis81 skrev 2008-09-01 09:52:45 följande:
    Tack jag fick jättebra information om det. Men det jag ändå undrar är hur man går tillväga för att komma igång med det. Skulle gärna vilja testa. Tycker jag har testat det mesta men inget som fungerar. Men vet ju inte vem man ska vända sig till. Jag har haft problem med kroppen som har med övervikten att göra. Så det hade kanske hjälpt mig.
  • lillP

    Lycka till!


    pandis81 skrev 2008-09-01 10:14:59 följande:
    Nä det kan jag förstå.Men jag ska ringa vårdcentralen och prata med dom.Det kanske hjälper på mig också. Man kan ju hoppas i alla fall. Tack så jättemycket för tipset.
  • lillP

    Jag läste någon stans att det påminner lite om amfetamin i sina egenskaper, men utan den beroendeframkallande biten.

    Risken är ju helt klart att man går upp, det står det tom om i beskrivningen har jag för mig. Själv höll jag uppe med medicinen två veckor och började äta igen, sen en månad och började igen och senast två månader och åt medicinen under semestern. Nu har jag slutat igen, jag hoppas att det ska lindra viktuppgången genom att man "vänjer av sig" med medicinen. Tror att det är mycket psykologiskt nu när jag har ätit medicinen så länge. Slutade gå ner i vikt i våras. Så håll tummarna för att jag inte går upp ett gäng kilon igen


    Emma042 skrev 2008-09-01 10:29:21 följande:
    för några år sedan gick jag till läkare i helsingør som skrev ut reductil till mig. Han gav mig en bunt papper på vad det var för piller. När jag sedan gick till svenska läkare och fick det utskrivet nämnde de inte ens något av vad den danska sa till mig. Från början var reductil en entideppresiv medicin som man märkte hade en biverkning....viktnedgång. Jag tycker att det är lite läskigt att stoppa i sig piller som från början hade ett annat syfte. Men visst, jag gick ner i vikt ca 14 kg på 5 månader. (vilka jag snabbt tuggade upp sen när jag slutade med tabletterna...)
  • lillP

    Man får ju trots allt receptet utskrivet av läkare, så jag har kännt mig trygg. I början så var jag och kollade blodtrycket och pratade med läkaren. Allt eftersom behandlingen flöt på bra så glesades läkarbesöken ut. Som jag nämnt tidigare så hade jag även läst på om medicinen på egen hand innan jag fick det utskrivet. Är extremt skeptiskt mot piller och tar knappt huvudvärkstabletter... Självklart ska man veta vad man ger sig in på


    gusdanima skrev 2008-09-01 15:18:05 följande:
    REDUCTIL är indicerat som tillägg till ett viktbehandlingsprogramför patienter med nutritionell obesitas med body mass index (BMI) på 30 kg/m2 eller högre och nutritionell övervikt med BMI på 27 kg/m2, eller högre om andra överviktsrelaterade riskfaktorer såsom typ II-diabetes eller dyslipidemi föreligger.Behandling med REDUCTIL bör endast ges som del av ett kombinerat viktbehandlingsprogram, inkluderande såväl kost- och livsstilsförändringar som ökad fysisk aktivitet. Detta integrerade synsätt är en förutsättning för bestående förändring av matvanor och livsstil, vilket är grundläggande för att bibehålla minskad vikt efter att behandlingen med REDUCTIL har avslutats.Jag skulle rekommendera att läsa på FASS hemsida, www.fass.se för att få information som är bra. Det finns många biverkningar med reductil varför man måste kollas upp med jämna mellanrum av sin läkare avseende bla blodtrycket.Lycka till!
  • lillP

    Vad härligt! grattis till viktnedgången


    Pentan skrev 2008-09-02 10:24:50 följande:
    Kört kombi kur med cambridge i 2½ vecka nu, startade på 104,7 kg och i dag väger jag 100,3 kg! Ska bli underbrt att väga två siffrigt snart!
  • lillP

    Ms Tiffany skrev 2008-09-07 14:39:08 följande:


    Ni som fått viktreduceringspreparat som Reductil eller Xenical mm av läkare, var bor ni?Själv bor jag i Göteborg och sjukvården här verkar väldigt restriktiv, gäller även andra typer av behandlingar / vård om man tex jämför med tex Stockholm där min syster bor.
    Bor i Sthlm.
Svar på tråden Tråd för oss tjejer som vill ned lite mer i vikt, mellan ca 20-45 kg