• MrsSeptember

Sårad och less (lite långt)

Vi har planerat bröllopet sedan i julas. Min far är traditionell och vill betala för festen. Jag ville ha catering eftersom att det är enkelt och man slipper jaga upp sig och planera extra. Min svärmor sa att det skulle vara kul om min svåger med kusin lagar maten eftersom att de är kockar. Min pojkvän hakade på och svärmor tjatade så det blev ju så då... Nu, 4 veckor före bröllopet hakkar hon på MIG att det blir för mycket jobb för dessa två med maten och att vi bör ha catering till huvudrätten. Hon samlade mig och min sambo + mina föräldrar för planeringsmöte och berättade hur vi skulle lägga upp maten, vad vi skulle ha, och var vi skulle catera maten ifrån. Efteråt skämdes jag och min sambo fruktansvärt eftersom att hon bestämmer och styr över middagen som mina föräldrar betalar!

Jag blir så lesdsen också på att få mina idéer och drömmar sågade öppet, rakt av inför min sambo och mina föräldrar. Hon sa att hon har erfarenheten och att bröllopet förmodligen betyder mest för henne och mina föräldrar eftersom att vi inte vet vad det innebär.

Jag är uppfostrad att vara artig och trevlig så jag kan liksom inte "hugga" tillbaka.

Vad gör man när man inte kan stanna tåget!?

• Svar på tråden Sårad och less (lite långt)
  • MrsSeptember

eftersom att DE inte vet vad det innebär.

• Citybrud

Men VARFÖR tar inte din sambo ett snack med sin mor?? Han måste ju kliva in här och tydliggöra för sin mamma att det faktiskt är ni två som ska gifta er. Ni ska vara ett team, nu och fortsättningsvis, så han ska stå på din sida.
    Din vigsel/bröllop är något av det största som du kommer att uppleva. (Jag vet, jag gifte mig i fredags!) Det är ER dag! Var vänlig men bestämd och stå för vad du vill ha. Och OM saker inte blir som planerat på bröllopsdagen (något oplanerat händer ALLTID)så låt henne inte moppsa sig om att hon hade rätt i något avseende. Stå för hur DU (och din blivande man) vill ha det! Lycka till!

• MrsSeptember

Han har pratat med henne men hon blir väldigt arg och påpekar att vi inte klarar av att göra detta utan henne.

Vi berättar vad vi vill göra men då hon sågar oss säger hon ungefär "ni fattar väl att man inte kan göra så, ni måste ju förstå att gästerna har förväntingar på vad festen ska innehålla". Vi ville skippa efterrätten eftersom att tårtan är så mastig. Jag ville inte ha typ toast skagen till förrätt för jag tyckte det var för simpelt och trist men det borde man tydligen ha för det förväntar sig folk!

Navelsträngen är definitivt inte klippt. Hon ger aldrig min sambo en chans att visa att han kan och att han kan utvecklas. Hon styr hohom och sätter ord i munnen på honom. Vi är 23, det är ungt, men vi är vuxna och ska gifta oss - visst kan man få slippa att bli daddade med!?

Någon som har svärmorproblem som vill dela med sig?

• tolonta

Inga svärmorsproblem alls, men det låter som att ni måste sätta ner foten rejält. Tror inte folk förväntar sig något särskilt, och vem vet - om ni hittar på något än det "förväntade" annat kanske ni överträffar förväntningarna...

Det låter som det behövs litet "maktkamp" här, där ni visar att det är ERAT bröllop och NI bestämmer - oavsett vad hon tycker om beslutet.

• MrsSeptember

Vi har ett nytt planerings möte på torsdag. Jag är rätt säker att jag kommer att flippa ut och kasta ut henne eller skälla ut henne inför alla...

Ska prata med min sambo igen och be honom sätta tydliga gränser och säga nej då.

Det jobbiga är ju att hon är såhär i ALLA situationer, det är hennes personlighet så det är inget vi kan ändra över en dag heller =/

Min svärfar fick en present till båten då han fyllde år. Sedan fick han ett paket till och jag sa att det var till båda. Då började hon skråka rakt åt oss varför i helvete vi köper en massa grejer till oss och att vi kan behålla våra pengar och de vill inte ha en massa saker av oss. När paketet var öppnat var det två soffkuddar till dem som jag själv gjort, (gjort till släktingar tidigare och varit uppskattat, gillar att pyssla). Hon var hur rörd som helst då hon insåg hur mycket tid jag lagt ner på presenten och gick fram och pratade bebisspråk till mig och strök mig på låret.

Har haft magknip i 4 dagar nu för att jag mår skit. Och jag är inte tålig för stress för 5 öre, jag får jättemycket finnar och ibland bröstsmärtor (har stressigt jobb också). Behöver INTE det här nu.

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-10 11:41:35 följande:
    Vi har ett nytt planerings möte på torsdag. Jag är rätt säker att jag kommer att flippa ut och kasta ut henne eller skälla ut henne inför alla...Ska prata med min sambo igen och be honom sätta tydliga gränser och säga nej då.Det jobbiga är ju att hon är såhär i ALLA situationer, det är hennes personlighet så det är inget vi kan ändra över en dag heller =/ Min svärfar fick en present till båten då han fyllde år. Sedan fick han ett paket till och jag sa att det var till båda. Då började hon skråka rakt åt oss varför i helvete vi köper en massa grejer till oss och att vi kan behålla våra pengar och de vill inte ha en massa saker av oss. När paketet var öppnat var det två soffkuddar till dem som jag själv gjort, (gjort till släktingar tidigare och varit uppskattat, gillar att pyssla). Hon var hur rörd som helst då hon insåg hur mycket tid jag lagt ner på presenten och gick fram och pratade bebisspråk till mig och strök mig på låret. Har haft magknip i 4 dagar nu för att jag mår skit. Och jag är inte tålig för stress för 5 öre, jag får jättemycket finnar och ibland bröstsmärtor (har stressigt jobb också). Behöver INTE det här nu.
    Bläää vilken hemsk svärmor du har!!!! Fy va pinsamt av henne att bete sig så!!!!

Som MrsSeptember o Tolonta skriver så måste din sambo ta sig ett rejält snack med sin mor om att hon gärna får hjälpa till Men att det är ni som bestämmer vad ni vill ha o även det faktumet att dina föräldrar betalar gör att hon faktiskt inte har något att säga till om.....hade hon betalat hälften så fine...då hade hon haft lite rätt att tycka till.....

Försök se lite objektivt på hela situationen..... vilka saker är viktiga o har betydelse för er.....rikta in er på att få igenom de sakerna åtminstone.....så minskar stressen lite kanske för dig/er....Prata igenom de sakerna med dina föräldrar o försök gå ut med enad front mot henne att i de sakerna så har hon inget att säga till om.....men ge henne något "ben" som hon kan fokusera sin engergi på så hon inte blir alltför sur o förbannad.
    Försök se positivt på det hela även om det måste kännas nattsvart.....Tyvärr så finns det ju nästan alltid något man lär sig.....

Om hon nu anser att ni inte inser vad bröllopet har för betydelse varför är hon då inte emot hela bröllopet?!

Tycker synd om er o skickar massor av styrkekramar o hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt!!!
  • MrsSeptember

Tack för tankeställare och stöd!

Det känns jättetrist att ha en glädjedödare på nacken veckorna innan bröllopet.

Jag är sugen på att fly med min sambo och gifta oss i smyg men jag vill verkligen ha med min släkt som jag står så nära. Från hans sida kommer bara 4 gäster, av 50.

• didis

Ställ in planeringsmötet! Be henne sedan om hjälp med vissa saker där ni behöver hjälp.

Om det finns något områda hon själv tycker är viktig (tex förrätten) - låt henne då fixa det om det inte är hela världen för er. Då kan hon fokusera på sin del och blir förhoppningsvis nöjd med det.

Själv har jag en kanonsvärmor som medvetet uppfostrade självständiga söner och som inte har haft problem med att klippa navelsträngen.

LYCKA TILL!

• misstrixie

MrsSeptember,

Men vilken människa! Att folk "väntar sig" toast skagen och att det skulle vara fel att skippa efterrätten... Vad är det för dumheter?!

Skulle inte klandra dig om du fick ett utbrott men jag tror precis som Ingenjörsbruden att det är bäst att lösa det hela med lite smidighet. Skriv upp en lista innan mötet på de saker som känns viktiga för dig att kämpa för och se till att få med dig de andra på din sida, men var noga med att det inte verkar som om ni gaddar ihop er mot din svärmor så att hon blir provocerad. Försök vara lugn och vänlig men bestämd. Jag tror att det är viktigt att du har dina önskemål helt klara för dig innan ni träffas, så att du inte börjar tveka där. Låt henne förstå att det inte är öppet för diskussion och gå snabbt vidare till nästa punkt innan hon hinner börja bråka.

Jag vet att det kan vara jättesvårt men försök att inte låta det här påverka dig för mycket. Ta hand om dig själv och fokusera på dig och din sambo, det är ni som är viktiga nu!

Pepp och kramar!

• MrsSeptember

Låter verkligen lockande att ställa in mötet. Vi kan ju styra upp middagen själva med kockarna som vi har kontakt med.

Pratade just med en av kockarna som inte riktigt vill göra det vi vill ha. Så nu har jag det problemet. Ska se vad sambon säger när han kommer hem från jobbet.

GAAH. Tusan vad enklare att beställa catering från början så att maten vad spikad och klar för flera månader sedan.

Suck.

Svar på tråden Sårad och less (lite långt)