• Nalle Puh 40

Överlämning i kyrkan?

Jag vill att min pappa ska överlämna mig i kyrkan (om det är ok för dem, måste ringa och fråga...) men hur gör man?

Ska man ge honom en kram, puss på kinden eller hur fungerar det egentligen?

• Svar på tråden Överlämning i kyrkan?
  • Kärlek ger näring åt själen

Nej men jag sörjer inte. Hellre det än att hon förstör min bröllopsdag. Har börjat vänja mig.

Jag tycker man kan ge den på väg ut.. istället. För då visar du att du "tillhör" familjen Annars så blir det lätt avbrott i ingången. Vet att det finns/fanns en tjej här på bt som gjorde det. Har för mig att hon skrev att hon gav sin mamma en blomma på vägen in och en till svärmor på vägen ut.

Nalle Puh 40 skrev 2008-09-10 21:57:45 följande:

Åh, kommer inte din mamma... (blev lite ledsen)Tycker det var en kanon ide att ge en blomma till någon man tycker om men tror man ska göra det när man går in eller kanske ut, jag vet inte. Vad tycker ni?Kanske ska be floristen förberda det så man inte står där och inte får loss en blomma eller så trillar hela bukettenihop

Vår präst sa rakt ut.. "Jag lägger inte min åsikt i den diskussionen". För mig visar det att han inte förstår meningen med diskussionen precis som vi andra som vill ha överlämning..

Duchess skrev 2008-09-10 23:34:25 följande:
    Tänkte bara kommentera detta. Det finns präster som anser att kvinnan är underställd mannen. Dessa präster har naturligtvis ingenting emot att godkänna en brudöverlämning, eftersom den avspeglar hur de själva ser på relationen. Jag säger inte att det är så med just er präst, men jag ville bara föra till protokollet att det är en inte alltför ovanlig orsak till att vissa präster fortfarande godkänner brudöverlämning. Nalle Puh 40 skrev 2008-09-10 07:55:08 följande:
  • Hedebris

vår präst sa: jag tycker inte om att ni vill ha det så. hade ett långt tal om varför och sa sedan att vi fick göra som vi ville. (det var min kompis pappa som veg oss)

• Vinnaren

Ledsen om jag inte läst innan jag svarar men jag kan delge vad jag gjorde. hade länge tänkt att jag ville att min pappa skulle lämna över mig eftersom min man inte hade en aning om vad jag skulle ha på mig och allt annat, ville liksom hålla det hemligt. Så jag ville att min pappa skulle lämna över mig. När vi var hos prästen så frågade hon vad vi skulle gå in till och jag berättade då om min tanke. Då sa hon att det var OK för henne men det är långt ifrån alla präster som tycker det är ok!!!
    Tydligen är det förlegat då det kommer sig av att pappan förr lämnade dottern till mannen somett bevis på att hon nu var hans och inte tillhörde sin pappa längre - alltså förleget....
    Att det sen är konstigt att vissa i kyrkan är motståndare till detta eftersom det är för gammalmodigt tänkande är ju lite konstigt med tanke på att dom fortfarande inte vill viga homosexuella - men det är ju en annan sak att diskuter.

Hoppas du har en klarsynt präst som ser det för den fina saken som det är.

kram

• Tooticki
    Vinnaren skrev 2008-09-11 10:08:05 följande:
    Att det sen är konstigt att vissa i kyrkan är motståndare till detta eftersom det är för gammalmodigt tänkande är ju lite konstigt med tanke på att dom fortfarande inte vill viga homosexuella
    Och slutsatsen av detta är att om man inte kan göra allt på en gång så ska man skita i att göra något alls, eller?

snälla!! gör en tråd om diskussionerna om vad som är rätt o fel!!!!!!

• Duchess

För mig visar det att prästen inte brytt sig om de pastorala råd som de flesta biskopar skickat ut, nämligen att inte tillåta brudöverlämning. Men det är naturligtvis ett problem som kyrkan internt måste lösa.

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-09-11 09:49:46 följande:

Vår präst sa rakt ut.. "Jag lägger inte min åsikt i den diskussionen". För mig visar det att han inte förstår meningen med diskussionen precis som vi andra som vill ha överlämning..
  • Tooticki

Det är intressant att de som håller med gärna får diskutera medans de som inte håller med blir utvisade...

Tootki.. tråden handlar om hur man ska göra vid brudöverlämning! jag ser inte någonstans överhuvudtaget var det står i ts att man ska disskutera brudöverlämning. Det finns ett otaliga svar där man hänvisar till att starta en ny tråd..

Som du ser här så står det ingenstans om hur vida man ska gå fram eller ej!!

Nalle Puh 40 skrev 2008-08-04 20:37:59 följande:

Jag vill att min pappa ska överlämna mig i kyrkan (om det är ok för dem, måste ringa och fråga...) men hur gör man?Ska man ge honom en kram, puss på kinden eller hur fungerar det egentligen?
Svar på tråden Överlämning i kyrkan?