• Nalle Puh 40

Överlämning i kyrkan?

Jag vill att min pappa ska överlämna mig i kyrkan (om det är ok för dem, måste ringa och fråga...) men hur gör man?

Ska man ge honom en kram, puss på kinden eller hur fungerar det egentligen?

• Svar på tråden Överlämning i kyrkan?
  • fredag den 13e

Ni som undrar: Jag ska gå in med min pappa för jag tycker det är en fin gest att pappan "ger bort" sin lillflicka till den man som ska "ta hand om" henne. Har inga svårigheter med att ta hand om mig själv. Saknar varken pengar eller framtid. Men gesten i sig är så fin. "Här får du min sessa, ta hand om henne så jag kan vila i frid", ungefär.
    Vet inte om ni förstår nu heller, men så känner jag det!

• Sebastiána

Jo men rent logiskt borde då din blivande man ges bort av sin mamma till dig!

• Duchess

Menar du att du själv kan bestämma vilken innebörd en etablerad symbol eller en ritual ska ha?

fredag den 13e skrev 2008-08-05 11:48:03 följande:

Ni som undrar: Jag ska gå in med min pappa för jag tycker det är en fin gest att pappan "ger bort" sin lillflicka till den man som ska "ta hand om" henne. Har inga svårigheter med att ta hand om mig själv. Saknar varken pengar eller framtid. Men gesten i sig är så fin. "Här får du min sessa, ta hand om henne så jag kan vila i frid", ungefär.Vet inte om ni förstår nu heller, men så känner jag det!
  • fredag den 13e

Sebastiána: Logiskt kanske, men det handlar väl om att kvinnan behöver tas om hand av en man, ruskigt gammeldags absolut, men som jag skrev så tycker jag att gesten är fin.

Duchess: Bestämma? Skrev bara hur jag känner det då frågan, varför man väljer att gå in med sin pappa, kom upp.

För övrigt var det inte detta tråden handlar om, utan ts undrade hur man gör. Så ts, gör det som känns bäst.
    Tycker nu i skrivande stund att puss på kinden blir jättebra, men när man väl står där kanske man är så sprängfull av intryck så det bara blir en "handklämning" eller så kanske man är så toknervös så man dunkar pappsen i ryggen!

• Vi2alltid

jag förstår inte heller, men nu var det ju inte en sådan diskussion T.S ville ha här... hon ska göra det som känns rätt för henne

• Nalle Puh 40

fredag den 13e skrev 2008-08-05 11:48:03 följande:

Ni som undrar: Jag ska gå in med min pappa för jag tycker det är en fin gest att pappan "ger bort" sin lillflicka till den man som ska "ta hand om" henne. Har inga svårigheter med att ta hand om mig själv. Saknar varken pengar eller framtid. Men gesten i sig är så fin. "Här får du min sessa, ta hand om henne så jag kan vila i frid", ungefär.Vet inte om ni förstår nu heller, men så känner jag det!
    Tack för ert stöd, ville inte ha synpunkter på var och varför man man så utan bara veta hur ni som går in med er pappa gör vid överlämningen.

Min pappa betyder så myckt för mig och jag håller helt och hållet med Fredagen den 13, är oxå en fin gest.
  • Sebastiána

För att svara på den ursprungliga frågan: Jag tycker att det i så fall är det bästa om det är han som ger dig en puss på kinden eller en kram (beroende på vad som känns bäst för er). Det blir då hans sätt att säga "Lycka till på ditt nästa steg i livet!"

• Jessie Gustav

min pappa lämnade över mig vid altaret,jag gav bara honom en kläm på armen..något min pappa har gjort på varandra sen jag var liten.Jag fick detsamma av honom..det var intgen i kyrkan som märkte att vi gjorde det men det betydde så mycket för mig att få den där lilla klämmen.En kram kan ju oxå passa fint innan pappan går ifrån dottern vid altaret.

ang ifall kyrkan godtar att man blir överlämnad är jätteolika.vår präst gick med på det för att vi hade en bra syn på själva överlämnandet..Lycka till. )

• Lillsnufflan

Jag är egentligen inte heller någon fan av brudöverlämning, men det är väl inte det vi ska diskutera i den här tråden...

För att återgå till TS frågeställning så har de utländska bröllop jag bevistat och där man haft brudöverlämning inte innehållit några kramar eller pussar eller dylikt (förutom mellan brud och brudgum). Far och dotter har gått fram till brudgummen och sedan har fadern lagt brudens hand i sin blivande svärsons. Inga krusiduller.

Som JessieGustav gjorde så kan väl en kläm på armen eller så vara trevligt, men egentligen kan man väl göra som man vill.

• agtiwi

fredag den 13e: Jag förstår exakt vad du menar! Vi ska ha likadant, för jag vill att min pappa lämnar över mig. Jag tycker att det är fint!

Svar på tråden Överlämning i kyrkan?