• Nalle Puh 40

Överlämning i kyrkan?

Jag vill att min pappa ska överlämna mig i kyrkan (om det är ok för dem, måste ringa och fråga...) men hur gör man?

Ska man ge honom en kram, puss på kinden eller hur fungerar det egentligen?

• Svar på tråden Överlämning i kyrkan?
  • Kärlek ger näring åt själen

Tack Detsamma till er
    Ja det tror jag med.. pappa är redan stolt som en tupp när man pratar med honom Men han är samtidigt grymt nervös *S* jag sa till min m2b tur jag har pappa att luta mig på om jag skulle svimma

elsi skrev 2008-09-10 11:53:23 följande:
    Tittade in på ditt galleri... vad fint allting är. Ha en underbar dag.. Jag tror att våra pappor komma bli sååååå stolta Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-09-10 11:46:23 följande:
  • elsi

Jag var i ett dåligt förhållande i 14 år.
    Min far är överlycklig att min blivande man, älskar mig, ville vara gift med mig, och ville ta hand om mig.

När är eran stora dag?

• elsi

Oops.. nu byta jag ämnet här... sorry.. Ni kan skriva till min gästbok annars

• Robina67

jag frågade min pappa igår om han ville gå fram med mig, och det ville han! Han skulle bli stött om han inte fick det, tror jag. han gick fram med min syster när hon gifte sig.
    Men jag gör det för att jag älskar honom såå mycket och tycker gesten är fin. Inget konstigt med det

• En till präst

Innan ni frågar pappa och alla andra vad de tycker behöver ni kolla med den tjänstgörande prästen.

Många präster med mig gör nämligen bara vigslar enligt svensk tradition, där brud och brudgum går tillsammans in i kyrkan.

Anledningen till det är lika enkel som självklar: Svenska kyrkan tror att äktenskapet är en överenskommelse mellan 2 jämbördiga och likvärdiga parter. Därför ska inte den ena parten "ges" till den andra av någon annan.

• Sebastiána

elsi skrev 2008-09-10 11:36:02 följande:

Min Pappa ska "ge bort" mig till min blivande man på gammal dags vis.
    Menar du då på gammeldags anglosaxiskt vis? Det är ju inte någon gammal svensk tradition?
  • elsi

Kan man inte se det som att man säga adjö till sin barndoms familj och börja en ny familj.
    Kvinnan är nu vuxen, hon kan välja själv, hon har valt att börja ett liv med en annan man. (i det här fallet )

Ok så det är svensk tradition, men det finns ju andra traditioner oxå. Den då kvinnan ges bort och ÄR en ågodel... tyvärr, och den när kvinnan lämnas till någon annan man som ska ta hand om henne som hennes far skulle har gjort OM hon hade bott hemma hela sitt liv.
    Enligt den gamla traditionen att mannen ta hand om kvinnan.

Om den präst vi har valt gå inte med på det, då hitta vi någon annan.

Det verkar som det är svensk tradition att vara "förlovade" hela livet oxå.
    Om man ville vara fölovade hela livet är helt ok med mig
    Andra traditioner säga att man förlova sig innan man gifta sig, med avsikt att gifta sig, man lova sig till varandra.

Enligt svensk tradition är det ok att "live in sin?"

Jag fråga min Far innan prästen, det är vårt bröllop inte prästens.

Jag respektera att alla är olika att du som präst ville bara informera oss om den svenska traditionen, och att "äktenskapet är en överenskommelse mellan 2 jämbördiga och likvärdiga parter." Om det verkligen är så borde jag kunna välja vem ta mig till alteret.

Tack för ordet. Jag är engelsk, kanske har jag svårt med språket???
    Kanske skulle har skrivit detta i debatt forumet

En Till Präst... ta inte illa upp, jag söka nog upp dig ang andra frågor med ceromonien att göra

• Sebastiána

Att bli "given away" är INTE en gammal svensk tradition. Den är väl inte mer än 10 år gammal. Om du elsi är engelsk är det mindre konstigt att du vill bli "given away" eftersom det är en gammal anglosaxisk tradition.

En liten skojig tanke: Om pappan genom att leda fram sin dotter till altaret visar att han godkänner brudgummen borde inte då brudgummens mor leda in honom för att visa att hon godkänner bruden?!

• elsi

Sebastiàna,

På engelska heter det "The father gives away the bride".

Min blivande/fästman ska egentligen fråga min far om min hand,,,

Min far ska acceptera eller inte, etc etc.

My father is going to give me away, som det heter,
    Kanske svårt att översätta.

Jag är inte så jätte traditionalt men några små saker giller jag.

Vad då, vissa gillar inte julbord särskilt men de äter det VARJE jul för att det är tradition och alla vet idag att julmaten är inte det nyttigaste! Hee Hee

• elsi

ps..
    Don't get me started on the big big mix up between Alla Helgons Helg och Halloween... Dom ha
    ABSOLUT INGETING ATT GÖRA MED VARANDRA!!

ok... i gotta go see you later somewhere on BT friends!

Svar på tråden Överlämning i kyrkan?