• laris

Är det inte OK att gifta sig längre???

Jag vet inte hur det har varit för er men för mig känns det som att jag ständigt måste försvara varför jag har valt att gifta mig istället för att "bara" bo sambo.

De flesta jag träffar tycker att idag är det liiiite konstigt att man väljer att gifta sig när man skriva testmente och att det verkar både onödigt och kostsamt.

Varför är vårt samhälle så skeptisk mot giftermål?? Tror ingen på kärleken längre??

• Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???
  • mumrik

Joo då!
    I mina kretsar är det jättemånga som gifter sig nu. Sen tillhör ju jag en kyrka, men många av mina vänner är ateister, så det beror nog mycket på vilka man umgås med.
    Jag tycker du ska strunta i dem som du måste förklara allt för, fråga bara varför de inte kan vara glada för att du har hittat någon som du juridiskt och kärleksfullt vill höra ihop med ännu mer.

Men jag förstår din frustration. Min kommer från att det känns som om det inte är viktigt att svara på vår inbjudan i tid. Vi har fått ringa 25 stycken som inte svarade i tid. INte speciellt kul, känns som om vår stora dag är futtig för dem.

Men men. Människor är olika och det är något man får acceptera helt enkelt.

många kramar till dig!
    /Sofia

• Aleta

Det har jag inte stött på. Folk tycker snarare: Vad bra att ni äntligen gifter er. Vi är inte kyrkliga, så det har inte med det att göra.

Även om man har skrivit testamente så finns det andra juridiska fördelar som inte går att "skriva till sig".

Nästa gång någon frågar kan du ju svara att ni inte har haft tid att gifta er förrän nu.

• lillaj

Det har inte jag alls märkt av, snarare tvärt om folk uppmuntrar och tycker det är roligt att vi ska gifta oss. Men visst kan mna ju tycka att skilsmässosiffrorna inte är alltför positiva.

• lillaj

Det har inte jag alls märkt av, snarare tvärt om folk uppmuntrar och tycker det är roligt att vi ska gifta oss. Men visst kan mna ju tycka att skilsmässosiffrorna inte är alltför positiva.

• Pupetta

Vi har fått härliga reaktioner och gratulationer. Våra familjer blev jätteglada och folk märker av min förlovningsring mycket mer än vad jag hade vågat hoppas på! Det öppnas champagne flaskor och skålas för det blivande brudparet. Det känns som att det är jag som inte har fattat vad det innebär att gifta sig... det blir bara större och större...

• aikidoaasa

Jag har fått den känslan jag också... och de som är för giftermål tycker att det har blivit för kommerciellt. (där ingår mina föräldrar, fast de är väl oroliga över att de skulle få stå för hela kalaset... lol)
    Men sedan har jag märkt att en hel del av dem som antyder att det är onödigt att gifta sig har antingen inte råd som de tycker eller så är de avis för att deras respektive inte vill eller att de inte har någon att gifta sig med.
    Själv tycker jag att det är ett av de finare saker som man kan göra... så därför lääääängtar jag mig tokig till min stora dag. (Om den nu kommer...)

• dockis

Sen är det ju så också, att hur noga man än är med testamenten och liknande så är det mycket tryggare att vara gifta än att "bara" vara sambo, när det kommer till barn t ex.

• Krystal

Ja...lite har man ju märkt av det.
    Tror det var min moster (som själv är gift) som sa "kan ni inte bara vara sambos?" eller nått likande.
    Annars så har det var inte direkt varit "jippie ni ska gifta er" minner på några av våra föräldrar. (det som har sett mest glad ut när jag nån gång sa att jag och min m2b skulle gifta oss är en dam i samma kör som mamma )
    Min mamma reagerade mer åt "jaha men ska det vara nödvändigt?" hållet.
    Medan min m2bs mamma fick mer ett långsamt funderande "jahaaaaaaa.....och var har ni tänkt er detta? västkusten.....jahaaaaaaaaa"
    Våra pappor säger väl varken till eller från om saken...

Och det är ju inte som att vi är två 18 åringar och detta är något vi hittat på efter att ha kännt varandra i två veckor. Vi har varit tillsammans i över fem år nu...och är 29 och 35

• Zsarah
    Krystal skrev 2008-07-27 10:22:02 följande:
    Ja...lite har man ju märkt av det. Tror det var min moster (som själv är gift) som sa "kan ni inte bara vara sambos?" eller nått likande.Annars så har det var inte direkt varit "jippie ni ska gifta er" minner på några av våra föräldrar. (det som har sett mest glad ut när jag nån gång sa att jag och min m2b skulle gifta oss är en dam i samma kör som mamma )Min mamma reagerade mer åt "jaha men ska det vara nödvändigt?" hållet. Medan min m2bs mamma fick mer ett långsamt funderande "jahaaaaaaa.....och var har ni tänkt er detta? västkusten.....jahaaaaaaaaa"Våra pappor säger väl varken till eller från om saken...Och det är ju inte som att vi är två 18 åringar och detta är något vi hittat på efter att ha kännt varandra i två veckor. Vi har varit tillsammans i över fem år nu...och är 29 och 35
    Känner så igen mej i det du skriver, de som har blivit gladast förutom en nära vän så är mera okända:P Föräldrarna har inte brytt sig så mycket:/
  • aikidoaasa

Vad hemskt med föräldrar som inte "bryr" sig. Jag vet att både min mamma och sambons mamma väntar sig nästan like sjuka som jag är på att det ska bli ett bröllop, men hur det ska se ut och budget och liknande skiljer sig markant mellan dem dock.

Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???