• Duchess

Varför vitguld?

Efter att ha läst flera trådar här på BT och pratat med vänner och bekanta IRL så har jag svårare och svårare att förstå vad det är som lockar när man väljer ringar i vitt guld.

Om man vill ha en ring i vit metall så kan jag tänka mig flera fördelar med olika metaller.

Silver - kostar inte så mycket och har en vit fin färg. Lättillgängligt.
    Titan - tåligt, billigt och stilrent.
    Palladium - färgbeständigt, vitt i färgen, samma prisklass som vitguld
    Platina - metallernas drottning, fördelaktigt på alla sätt (utom priset )

Men vad lockar med vitt guld? Jag har hört alldeles för många berättelser om hur de tappat färgen och behöver rodieras vart eller vartannat år, och hur de som köpt vitguld utomlands blivit allergiska mot nicklet (vitguld legeras med nickel i många delar av världen).

Så ni som har vitt guld, kanske ni kan berätta vad som lockade er att välja just det materialet? Jag vill gärna försöka förstå vilka fördelar det har

• Svar på tråden Varför vitguld?
  • skille

Jeg har forlovelses ring i platina, og har funnet en kjempe fin hvit guld ring, men den skal ikke være rodieras. Når guldet inte blir rodierat ser det mer ut som platina, skulle jeg hatt den ringen i platina ville den kostet 30.000 kr.

• Sommargrönt

Jag har inte valt platina eller titan för att dessa är svårare att ändra storlek på som jag förstått det. Det är hårdare metaller och därför mer svårbearbetade så måste man förstora eller förminska ringen så är det mycket mer komplicerat än med vitguld.

Silver har jag inte valt för att ett silversmycke svartnar och måste putsas hela tiden.

Angående nickel i vitguldsring eller att de måste rhodieras om hela tiden så har jag sett till att vitguldet i min ring är både nickelfritt och av hög kvalitet. Min ring har hittills inte behövt rhodieras om, den ser ut precis som när jag fick den, även när man jämför med min nya vigselring.

Palladium vet jag inget om...

• cillissa

hej Duchess, har sett dina inlägg tidigare om palladium och ja o min kille valde samma. Vad jag förstått så är det inte så många som klarar av att göra ringar i Palladium och Platina, men de finns. Såg nån tråd här på bt där nån skrev att det gick ju rodiera ringarna emellanåt, men de blir ju i längden ganska dyrt. Har för mej att jag hört nån siffra på 3 - 400,- per ring och ska mann göra det varannat år så blir det mycke i längden. På din fråga om varför vitguld, så tror jag att den enda fördelen då med vitguld skulle kunna vara att de e tyngre än palladium och att flera guldsmeder kan jobba med det.

• Nightingale

För oss stod det mellan platina och vitt guld. Tyvärr blev priset en stor del av det som avgjorde + det att det är svårare att ändra storlek. De flesta får större händer med åren så sannolikheten att vi ska få förstora ringarna nån gång i livet är stor.

Så det blev vitt guld. Jag har haft min förlovnignsring i 1 år nu och den är lika vit och fin som när den var ny, har inte gulnat alls. Det är - hör och häpna - schalins.

• Mervione

Sterling silver är väl silver som innehåller 92,5% rent silver, och inte silver som är nickelfritt?

• Megi

Min förlovningsring är i vit guld :D såå fiiin :D

• Duchess

Hmm.. det har jag aldrig hört talas om. Men nån annan kanske vet?

RunAwayBride skrev 2008-07-21 11:14:15 följande:
    sterling silver= nickelfritt silver. det är därför som jag undrar om dom använder den benämningen på guld också?
  • Duchess

Jag har sett en orodierad vitguldsring och tyckte att den var lik titan i metallfärgen. Platina och palladium är vita i färgen, orodierat guld och titan är mer åt det grå hållet.

skille skrev 2008-07-21 11:21:04 följande:
    Jeg har forlovelses ring i platina, og har funnet en kjempe fin hvit guld ring, men den skal ikke være rodieras. Når guldet inte blir rodierat ser det mer ut som platina, skulle jeg hatt den ringen i platina ville den kostet 30.000 kr.
  • 071023 2

Hej TS!

Jag har ringar i vitguld och är jättenöjd med dom. Däremot så visste jag inte att det fanns ringar gjorda av palladium.

När det gäller vitguldet och att man måste behandla dom när dom blir lite dassiga ser jag inte som ett problem. Att lämna in dom 1 gång per år eller varannat år gör inget eftersom man ändå (enligt guldsmedens åsikt) lämna in dom varje år för att kolla att stenarna sitter fast ordentligt. Samtidigt blir ringen som ny igen och eventuella skavanker försvinner.

Mina ringar är fortfarande superfräscha och inte ett dugg dassiga i färgen. Om man nu tycker att vitguldet "gulnar/mattas av" väldigt snabbt så ska man gå tillbaka med ringen och be dom rodinera om den. Det kan helt enkelt gå fel i själva processen (enligt den guldsmeden jag pratade med)

Palladium och titan är också snyggt men jag ångrar inte att jag valde vitguld. Tvärtom, jag skulle gjort samma val igen.

Sedan läste jag nånstans i tråden att man blandar ut med koppar... det har jag aldrig hört tidigare.

• cillissa

de e många som ja pratat med som inte vet om palladium, men de e inte så många guldsmeder som kan jobba med den ädelmetallen enligt va ja hört. Det är lite knepigare tydligen och mer likt platina att jobba me. Ja o min kille funderade oxå på vitguld och tittade även på Platina, men det kostade så jättemycke så de blev Palladium istället och vi såg ingen skillnad, men däremot så var vitguldet som inte va ytbehandlat mer grått som Duschess säger, men va som e vackrast e ju en smaksak. Jag skulle däremot inte vilja behöva lägga på nytt ytskikt var o varannat år - verkar både dyrt och jobbit.

• Duchess

Jag har stenar i min vigselring (9 st princesslipade diamanter), men fick aldrig höra något om att jag skulle behöva kolla upp regelbundet att de sitter fast ordentlig.

Det skulle ju kunna bero på att min smed är oseriös, men jag tror inte det. Jag tror snarare att det är ett sätt för affärerna att rättfärdiga att kunderna ska behöva komma in och rodiera om ringen vart eller vartannat år. Inse vad det kostar under en livstid....

• Anna in Love

Det är klart att Det är viktigt att sköta sina ring, specielt diamant infattade ring. Jag har med fått rådet att kolla upp mina diamanter regelbundet ca vartannat år.
    Våra bilar sköter vi ju om med service regelbundet!

• Mrs Mommy

Att kolla fattningar eller inte beror nog mycket på vilken typ av fattning man har och hur utsatt den är.
    Ex så är klofattningar mer känsliga och bör kollas upp i jämförelse med stenar som är nedsänkta i ringen och sitter mer skyddade.

• Troll1

Var inne på Nordstan´s Guldaffär och det fanns inga ringar gjorda av palladium. Det är varierad mängd palladium i vitguldet sa hon (med fast röst ) Så det där med rena palladiumringar fattar jag inte. Här i tråden sa ngn att just den affären hade palladiumringar. En annan expedit på Jarl Sandin hade aldrig hört talas om det... Jag vet inte hur vi ska göra och det börjar brinna i knutarna.

• Julienne

Jag har vitguld och är jättenöjd, nu haft ringen i 2 år och ser absolut inget behov av att rodinera om den, den är blank och väldigt fin i färgen. Om/när det blir aktuellt med omrodinering ser jag det som en kul och spännande uppfräschning.

• Duchess

En expedit på Jarl Sandin som aldrig hört talas om palladiumringar? Du med mig skämta aprilo? Det måste ha varit en sommarvikarie.

Palladiumringar är vanligt i USA och England, och blir vanligare och vanligare här i Sverige. Du kan köpa palladiumingar hos t ex
    Artinians juveler www.juvelsalongen.se
    Anders Fors wwww.vigselring.nu
    Lennart på 24 karat.se

En palladiumring innehåller i princip alltd 95% palladium. Den är färgbeständig (behöver alltså inte rodieras om) och tål stötar bättre än guldringar. Priset är detsamma som vitguld. Så gillar du färgen på vitguld finns det ingen anledning att INTE välja palladium.

Titan och platina funkar också bra, men titan är gråare och platina är dyrare.

Mina ringar är gjorda i palladium. De finns i mitt galleri. Jag tycker att färgen återgetts bra på bilderna.

Troll1 skrev 2008-07-27 11:05:27 följande:
    Var inne på Nordstan´s Guldaffär och det fanns inga ringar gjorda av palladium. Det är varierad mängd palladium i vitguldet sa hon (med fast röst ) Så det där med rena palladiumringar fattar jag inte. Här i tråden sa ngn att just den affären hade palladiumringar. En annan expedit på Jarl Sandin hade aldrig hört talas om det... Jag vet inte hur vi ska göra och det börjar brinna i knutarna.
  • Troll1

Duchess: Hon var säkert vikarie. Däremot inte den bestämda kvinnan på Nordstan´s guld. Jag kände mig nästan idiotförklarad när jag pratade om Palladiumringarna. Vi gifter oss 27/9, det börjar bli brådis...
    Vart ska jag vända mig i Göteborg? Det finns en jättetrevlig, äldre guldsmed på Drottninggatan, men det var semesterstängt.

• Zsarah

Jag har haft mejl kontakt med norstans och de sa att de gör ringarna i 95% palladium, det var en man (som jag inte minns namnet på) som jag mejlade med.

• ElinDLB

Min förlovningsring är i vittguld. Har haft den i snart 3 år och har inte alls blivit gul (köpt på smycka). Älskar vittguld för det passar min hudton så bra plus att det helt enkelt ser så vackert ut. Ska väl säga att jag inte har rodinerat den en enda gång(fy skäms på mig:P)men har tänkt att göra det innan vi gifter oss så den blir lite glansigare.

Den enda nackdelen jag ser med vittguld är väl att ringen blir lätt repig men tycker inte det är fult egentligen då man iaf ser att den har varit med på alla ställen man flängt runt på:)

Svar på tråden Varför vitguld?