• Duchess

Varför vitguld?

Efter att ha läst flera trådar här på BT och pratat med vänner och bekanta IRL så har jag svårare och svårare att förstå vad det är som lockar när man väljer ringar i vitt guld.

Om man vill ha en ring i vit metall så kan jag tänka mig flera fördelar med olika metaller.

Silver - kostar inte så mycket och har en vit fin färg. Lättillgängligt.
    Titan - tåligt, billigt och stilrent.
    Palladium - färgbeständigt, vitt i färgen, samma prisklass som vitguld
    Platina - metallernas drottning, fördelaktigt på alla sätt (utom priset )

Men vad lockar med vitt guld? Jag har hört alldeles för många berättelser om hur de tappat färgen och behöver rodieras vart eller vartannat år, och hur de som köpt vitguld utomlands blivit allergiska mot nicklet (vitguld legeras med nickel i många delar av världen).

Så ni som har vitt guld, kanske ni kan berätta vad som lockade er att välja just det materialet? Jag vill gärna försöka förstå vilka fördelar det har

• Svar på tråden Varför vitguld?
  • BlendaSigne

vi har vitt guld för att vi tyckte det var snyggt när vi valde, helt klart så är det ej underhållningsfritt. man får ca var 1½ år lämna in för "förguldning" och putsning....ej gratis. men jag gillar färgen och finishen som den har. e fortfarande nöjd med min ring även om den blir dyr i längden med alla pustningar etc.

titan har för mig en för mörk färg och jag gillar med guldfärgen etc. visst superfint, men mest på andra, ej på mig... de e inte jag.

har hört att man även för platina SOM KOSTAR EJ FÖRMÖGENHET också får lämna in för slipning etc och att det heller inte är underhållningsfritt...ej värt!

silver känns lite B:igt om jag får säga det själv, enligt mitt tycke ej fint nog för vigsel / förlovningsring...

... kan ej mkt om palladium, kan nån som har efarenhet av det berätta lite?... är det underhållningsfritt?...

• Duchess

BlendaSigne:

tack för svaret! Du blev inte avskräckt från att välja vitguld när det skulle rodieras om så ofta?

Själv har jag palladiumringar och är jättenöjd! De behöver inte rodieras och behåller färgen. Däremot blir de ju skitiga och får repor precis som alla andra metaller (möjligen med undantag av platina), men det gör inte så mycket. Jag putsar den då och då här hemma med diskmedel och en gammal tandborste

• Anna  Sol

Jag tycker vitt guld är finare än rött helt enkelt. Svårare än så är det inte. :) Har mest silverringar annars, dock en rödguld förlovningsring som jag dock aldrig känt mig bekväm med.

Att andra material än vitt guld inte är ett alternativ är för att jag aldig sett diamanter i silver, palladium eller titan. Platina är för dyrt.

• BlendaSigne

hihi... nejdå, vi kommer ha vittguld (eller jag ) som vigselring också (men med 5 ~.25ct diamanter ), men kanske också för att man "börjat med det" som förlovningsring. Som sagt e de svårt med repor etc på alla metaller, man får vara glad över att man e kontorsråtta och inte sliter så mkt på dem.

• JosieAdde

Vitt guld är vackras Jag älskar "tonen" på bra vitt guld. Skulel dock aldrig köpa det utomlands eftersom jag är nickelallergiker.
    Det jag gillar "näst bäst" är faktiskt stål. Min man har flera Dyrberg Kern smycken i stål med oerhört snygg finnish. och det är helt underhållsfritt.

• Duchess

Anna Sol:
    Jag har palladiumringar med diamanter, så jag lovar att de finns

JosieAdde:
    Håller med dig om att färgtonen på vitt guld är snygg. Å andra sidan har jag sett olika nyanser på vitt guld. Gissar att det beror på vad ringen är legerad med? Koppar gör ringen gul. Nickel är ju snyggt men inte så bra för allergiker.....

• Emblingen

För vår del handlade det om en ekonomisk fråga!
    Vi hade en massa guld (rött) liggandes som aldrig användes och då gick vi till en guldsmed som smälte ner det och gjorde om det till vitt guld (eftersom vi tycker det är vackrast). På så vis fick vi nya ringar superbilligt! Och de blev precis så som VI ville ha dem. Och ingen annan har lika dana...

• Duchess

Låter som ett bra skäl att välja vitt guld, tycker jag Vi hade inget arvegods när vi skulle göra våra ringar. Hade vi haft det så kanske vi övervägt vitt guld.

Kikade på dina bilder och måste säga att jag gillar dina ringar skarpt! Unika och stilrena. Me like.

Jag var för övrigt gäst på en vigsel den 5 juli i samma kapell som ni ska gifta er. Bra val!

Emblingen skrev 2008-07-18 23:31:41 följande:
    För vår del handlade det om en ekonomisk fråga!Vi hade en massa guld (rött) liggandes som aldrig användes och då gick vi till en guldsmed som smälte ner det och gjorde om det till vitt guld (eftersom vi tycker det är vackrast). På så vis fick vi nya ringar superbilligt! Och de blev precis så som VI ville ha dem. Och ingen annan har lika dana...
  • Zsarah

Jag vill också ha palladium ringar men det finns bara en i finland som gör dem:S Har inte bestämt om jag ska våga beställa över nätet..

Svar på tråden Varför vitguld?