• Duchess

Varför vitguld?

Efter att ha läst flera trådar här på BT och pratat med vänner och bekanta IRL så har jag svårare och svårare att förstå vad det är som lockar när man väljer ringar i vitt guld.

Om man vill ha en ring i vit metall så kan jag tänka mig flera fördelar med olika metaller.

Silver - kostar inte så mycket och har en vit fin färg. Lättillgängligt.
    Titan - tåligt, billigt och stilrent.
    Palladium - färgbeständigt, vitt i färgen, samma prisklass som vitguld
    Platina - metallernas drottning, fördelaktigt på alla sätt (utom priset )

Men vad lockar med vitt guld? Jag har hört alldeles för många berättelser om hur de tappat färgen och behöver rodieras vart eller vartannat år, och hur de som köpt vitguld utomlands blivit allergiska mot nicklet (vitguld legeras med nickel i många delar av världen).

Så ni som har vitt guld, kanske ni kan berätta vad som lockade er att välja just det materialet? Jag vill gärna försöka förstå vilka fördelar det har

• Svar på tråden Varför vitguld?
  • Duchess

Verkar som om många valt vitt guld eftersom det är så vanligt i affärerna. Då får vi väl bara hoppas att titan, palladium och platina blir vanligare!

• Duchess

Mervione:
    Vi har palladiumringar och är jättenöjda med det! Största skillnaden jämfört med platina är vikten och priset, och vi tyckte att palladiumringarna var tillräckligt dyra och tunga

Men visst är platina ett bra alternativ som jag kan rekommendera varmt. Vi valde bort det trots att vi drog in på många andra saker. För oss var det inte värt merkostnaden.

• Kiwi08

min blivande man ville ha platina tills vi fick reda på att hans smala, tunna ring skulle kosta 9000kr, motsvarande i vitt guld kostar 3000kr - därför blev det vitt guld.

silver är för mjukt, håller inte i längden
    titan tycker vi inte är så snyggt
    palladium fanns inte där vi köpte

• BlendaSigne

Lägger hellre pengarna på stora diamanter i min vita guldring ...

• Blivande Mrs Lampinen

Vad är skillnaden på palladium och platina? Eftersom det är en prisskillnad så borde det väl vara någon form av skillnad i kvalitét eller liknande på de olika materialen? Skall gifta mig nästa år och funderar därför mycket på vad jag skall välja för material. Har förlovningsring i rödguld idag som jag är mycket nöjd med, men tycker det är snyggt att blanda rött med vitt material, vad tycker ni? Jag funderar på om det är beständigt, kanske man tröttnar på det om ett tag. Vad tror ni? hjälp!

• RunAwayBride

silver mörknar också, så dom får man rengöra ofta. om jag inte minns fel så tror jag att det är invidiuellt hur snabbt, kanske det hade nåt att göra med hudens ph... rätta mig om jag har fel!

vet någon hur man enklast vet utomlands om vitguldet innehåller nickel? om man söker sig till en guldsmedsaffär, saluför de det som sterling då som med silver?

• matildaochniklas

Vi har vitguld i vigselringarna för att jag ääälskar guld och jag tycker vitt guld är supersnyggt!
    För mig gör det ingenting att vi får kosta på att snygga till dom.
    Dessutom var det det som fanns här i butikerna.

• Duchess

Den största skillnaden är att platina är tyngre än palladium. Det är också lite hårdare, men både palladium och platina är hårdare än guld.

Har du pengar att lägga på en platinaring, så gör det. Vi hittade inga goda skäl att betala tre gånger så mycket för en platinaring som för palladium, och har aldrig ångrat oss

Blivande Mrs Lampinen skrev 2008-07-20 14:16:50 följande:

Vad är skillnaden på palladium och platina? Eftersom det är en prisskillnad så borde det väl vara någon form av skillnad i kvalitét eller liknande på de olika materialen? Skall gifta mig nästa år och funderar därför mycket på vad jag skall välja för material. Har förlovningsring i rödguld idag som jag är mycket nöjd med, men tycker det är snyggt att blanda rött med vitt material, vad tycker ni? Jag funderar på om det är beständigt, kanske man tröttnar på det om ett tag. Vad tror ni? hjälp!
  • Duchess

Jag tror att du kan utgå från att vitguld som köps utomlands innehåller nickel. Men köper du det hos en seriös guldsmed så bör de kunna berätta för dig vad som finns i legeringen.

Sterling med silver? Finns det sterling guld?

RunAwayBride skrev 2008-07-20 23:17:11 följande:
    vet någon hur man enklast vet utomlands om vitguldet innehåller nickel? om man söker sig till en guldsmedsaffär, saluför de det som sterling då som med silver?
  • RunAwayBride
    Duchess skrev 2008-07-20 23:47:40 följande:
    Jag tror att du kan utgå från att vitguld som köps utomlands innehåller nickel. Men köper du det hos en seriös guldsmed så bör de kunna berätta för dig vad som finns i legeringen. Sterling med silver? Finns det sterling guld?
    sterling silver= nickelfritt silver. det är därför som jag undrar om dom använder den benämningen på guld också?
Svar på tråden Varför vitguld?