• Duchess

Varför vitguld?

Efter att ha läst flera trådar här på BT och pratat med vänner och bekanta IRL så har jag svårare och svårare att förstå vad det är som lockar när man väljer ringar i vitt guld.

Om man vill ha en ring i vit metall så kan jag tänka mig flera fördelar med olika metaller.

Silver - kostar inte så mycket och har en vit fin färg. Lättillgängligt.
    Titan - tåligt, billigt och stilrent.
    Palladium - färgbeständigt, vitt i färgen, samma prisklass som vitguld
    Platina - metallernas drottning, fördelaktigt på alla sätt (utom priset )

Men vad lockar med vitt guld? Jag har hört alldeles för många berättelser om hur de tappat färgen och behöver rodieras vart eller vartannat år, och hur de som köpt vitguld utomlands blivit allergiska mot nicklet (vitguld legeras med nickel i många delar av världen).

Så ni som har vitt guld, kanske ni kan berätta vad som lockade er att välja just det materialet? Jag vill gärna försöka förstå vilka fördelar det har

• Svar på tråden Varför vitguld?
  • egensinnig

Jag tror att en stor anledning att många väljer vitguld är att det är det som säljs i butikerna (och rött så klart)
    Har säkert varit inne i 20 butiker o INGEN har haft palladium el platina att visa. Dock hos riktiga guldsmeder har det funnits.

Har vitguld, medvetet orodierat, i förlovningsringen med 6 diamanter och gillar utseendet och färgen.

• 26juli2008

hade aldrig en tanke på vitt guld när vi valde förlovningsringar, men tycker det är riktigt snyggt!

• Thewedding

Jag har det för att jag tycker det är snyggt och tyckte det passar mig mer för jag använder aldrig rödguld smycken utan alltid moderna silverhalsband och armband osv. Så för att det ska matcha mer så valde jag en ring i vitguld.

Och jag förlovade mig den 24/12 -06 och min ring är fortfarande som ny superfin. Och har inte tappat färgen. Kanske för att jag lämnade in guld så dom gjorde en ring till mig. Vit guldet var kanske bättre förr !

• Zsarah

Nordstans guld gör palladium ringar, samt 24 karat och anders fors, finns nog många fler som jag har frågat... Åååh varför kan jag inte bo i sverige?:/ Vill INTE ha vitguld onödigt att betalla samma pris för en ring som du måste underhålla då du kan få palladium för samma pris.

• Duchess

Klart du vågar beställa via nätet! Vi gjorde det (hos Anders Fors), eftersom vi bor i Västerbotten. Vi ville inte heller ha vitguld pga underhålll och färgförändringar. Kan inte vara mer nöjda med materialet!

Zsarah skrev 2008-07-19 11:57:53 följande:
    Nordstans guld gör palladium ringar, samt 24 karat och anders fors, finns nog många fler som jag har frågat... Åååh varför kan jag inte bo i sverige?:/ Vill INTE ha vitguld onödigt att betalla samma pris för en ring som du måste underhålla då du kan få palladium för samma pris.
  • Duchess

På vissa sätt var det bättre förut. Tidigare legerades vitguldet med nickel, och då var det inga problem med att det inte höll färgen. Ringar från andra delar av världen legeras fortfarande med nickel (gäller t ex USA och Canada).

Jag funderade på att beställa en vitguldsring från USA via nätet, eftersom jag inte har några problem med nickel, men ångrade mig. Jag vågade inte ta risken att senare i livet utveckla nickelallergi och därmed inte kunna ha mina ringar.

Thewedding skrev 2008-07-19 09:49:26 följande:
    Och jag förlovade mig den 24/12 -06 och min ring är fortfarande som ny superfin. Och har inte tappat färgen. Kanske för att jag lämnade in guld så dom gjorde en ring till mig. Vit guldet var kanske bättre förr !
  • swordfish

Jag har sju briljanter på min vigselring i vittguld,
    och förhoppningsvis kommer den då inte se ful ut efter
    några år, för undersidan syns ju inte så...

• Novemberbröllop08

Vi valde förlovningsringar i vitt guld för att vi inte ville ha rött guld och för att vi inte visste att det fanns andra material, förutom platina. När vi skulle beställa vigselringar så kollade jag upp material mer och föll då för palladium och vi är helnöjda med valet

• Mervione

En annan anledning att inte välja silver är att silver får en beläggning efter ett tag och då måste man putsa upp det...

Jag tror att anledningen till att många väljer vitt guld är, som en annan tidigare har sagt, att det är vad som säljs i butikerna. I England är det annorlunda, jag såg massor av platinaringar...

Personligen så ogillar jag vitt guld, jag tycker att det är för vanligt och så blir färgen gulare/gråare efter några år. När det gäller guld så föredrar jag guldets egentligen färg, det enda undantaget är rosguld.

Jag tycker att om man tycker om vita metaller så kan man ju spara ihop till platinaringar. Vet att många här tycker att det är för dyrt men det håller mycket bättre än guld i längden och är finare än titan, och har en behagligare tyngd än palladium. Om man kan lägga 1000-flera tusen kronor på en klänning man ska ha en enda dag så borde det inte göra så mycket att spenderna lite extra (platina är cirka 100% dyrare än guld just nu) på ringar som man ska ha varje dag för resten av sitt liv, och kanske senare ge i arv till sina barn/barnbarn. Sedan är ju prioriteringar än annan sak... Är säkert många som inte alls håller med mig!

• allehanda

Har ringar med vitt och rött 18 karats guld från -91 som fortfarande ser likadana ut som när vi köpte dom.

Svar på tråden Varför vitguld?