• Bröllopstokiig

Folk tycker att vi stressar/förhastar oss

Hej! Jag och min sambo är nyförlovade och vi har fått lite blandade åsikter kring vår förlovning. Framför allt från vänner till mig. De tycker att vi stressar och förhastar oss. Vi förlovade oss på vår 1 års dag (eller 1 år efter vi träffades, beroende på hur man räknar) och flyttade ihop 2 veckor innan det. Jag har fortfarande kvar min hyresrätt (jag hyr ut den i 2:a hand). Vi planerar att gifta oss våren/sommaren 2010 (eller tidigast hösten 2009).

Egentligen är ju det viktiga hur vi känner och för oss känns det 100% rätt. Men jag är bara lite nyfiken på om ni andra tycker att "vi har förhastat oss", även ni som varit tilsammans länge innan ni förlovade/gifte er?

• Svar på tråden Folk tycker att vi stressar/förhastar oss
  • Emblingen

Jag tycker inte riktigt som alla andra här inne. Men jag tror inte att det givetvis kommer att gå åt helskotta mellan er enbart för att jag tycker som jag tycker. Jag menar alltså inget illa mot Er när jag skriver så som jag tänker!

För mig handlar allt om tid och mognad. När jag var yngre så tyckte jag att många av förhållandena jag var i kändes helt rätt när det var nytt och att det skulle vara vi for ever.

För mig är det många pusselbitar som ska stämma för att jag ska gå och gifta mig. Kärlek är tyvärr inte allt och att utgå från att ett förhållande skall fungera och hålla enbart på att det känns "rätt" känns naivt...

Det är endast efter flera år och många törnar ihop man kan verkligen veta att vi klarar detta tillsammans. Då vet man om man verkligen älskar människan i sig trotts allt. Och då kan det vara dax att gifta sig.

Sen så kan det givetvis gå åt helskotta även om man vart ihop 20 år innan man gifter sig, ett förhållande kan alltid brista oavsett vad. MEN JAG tror det är större chans att man vet vad man ger sig in i och i och med det äktenskapet håller livet ut om man har några år på nacken ihop.

• 090208

Nar jag var yngre tyckte jag oxa att det var "helratt". Men med min man kandes det helt jakla annorlunda och battre. Har haft en del pojkvanner, det har ar nat helt annat.

Sa ibland, da vet man. Men visst ar vi realistiska, far se hur det ar om 10 ar. Vi hoppas och tror, men vi vet inte.

• aikidoaasa

Gör det som ni känner känns rätt. Ni har ju ändå ett tag på er tills brölloppet ska stå.

• Piggelinlover

Vi flyttade ihop efter knappt 2 månader tillsammans, förlovade oss på vår 1årsdag och kommer att gifta oss på vår 3årsdag...

Mina vänner tycker vi går för fort fram och att vi borde vänta,men det vill inte vi, vi älskar varandra och känner att det vill vara vi....

• ninnabell

jag och min blivande träffades i maj förra året och flyttade ihop 1 dec och förlovade oss nyår och ska gifta oss 23 augusti nu i år.....man känner när det är rätt......så kör hårt och skit i vad andra tycker

• 26juli2008

Min personliga åsikt är att det är ett större åtagande att skaffa barn än att gifta sig och jag och min blivande började jobba på en bebis när vi varit tillsammans i 8 månader. När vi firade 1 år tillsammans förlovade vi oss, när vi varit tillsammans 1 år och 9 månader fick vi vår son och när vi gifter oss har vi varit tillsammans i 3 år... Jo, och så jobbar vi på barn nr. 2! Så då hastade vi ännu mer än vad ni gör! Njut av er kärlek tycker jag!

• 26juli2008

Ni gifter er efter 11år men ni skaffade barn tidigare... varför är giftemål större än barn? Är man gift och separerar, då är det lite pappersarbete med bodelning osv men sen är det klart. Separerar man när man har barn ihop måste man fortfarande ha barnen tillsammans. Alltför många idag är osams när dom skiljs och så hamnar barnen mittemellan...

Jag anser att väljer man att skaffa barn tillsammans så måste man vara rätt så säker på sina känslor. men man måste vänta med giftermålet för att med tiden se att allt stämmer? Förstår inte ditt resonemang här faktiskt...

Emblingen skrev 2008-07-10 21:32:58 följande:
    För mig är det många pusselbitar som ska stämma för att jag ska gå och gifta mig.
  • Pyron

konstigt att det inte syns något namn på TS

• 26juli2008

Hon har tagit bort sitt användarid... och här sitter vi och stöttar henne!

Svar på tråden Folk tycker att vi stressar/förhastar oss